نیمی از مسلمانان انگلیس در ماه رمضان قادر به تهیه غذا نیستند؛ ماجرا چیست؟

مبلغ/ الجزیره گزارش داد: بنیاد خیریه امدادرسانی اسلامی در انگلیس اخیرا در مطالعه ای از آمار و ارقام هولناکی درباره اوضاع اقتصادی اقلیت مسلمان این کشور که بر قدرت خرید آنها در ماه مبارک رمضان تاثیر زیادی برجای گذاشته، پرده برداشته است.

به گزارش «مبلغ» به نقل از شفقنا به نقل از الجزیره، بررسی های این بنیاد خیریه نشان داده است که حدود نیمی از مسلمانان در انگلیس قادر به تامین نیازهای غذایی خود در ماه مبارک رمضان نیستند که عدد بالایی است و در سال های گذشته سابقه نداشته است.

مطالعه اخیر این بنیاد خیریه در انگلیس، سوالات متعددی را درباره اوضاع معیشتی اقلیت مسلمانان این کشور و این موضوع  مطرح کرده است که چگونه شرایط مالی آنها به درجه ای از وخامت رسیده است که دیگر قادر به خرید نیازهای خود نیستند؟

آمار و ارقام هولناک

در مطالعه بنیاد امدادرسانی اسلامی انگلیس آمده است: پنجاه درصد از مسلمانان انگلیس از فقر رنج می برند و در ماه مبارک رمضان قادر به تهیه غذا نخواهند بود. علاوه بر این تعداد مسلمانانی که در معرض خطر سقوط به زیر خط فقر قرار دارند، در حال افزایش است.

براساس آمار و ارقام این موسسه خیریه، حدود ۱.۶ میلیون مسلمان در انگلیس در حال حاضر از فقر رنج می برند.

براساس سایت دفتر آمارهای رسمی، بیش از سه میلیون و سیصد هزار مسلمان در انگلیس زندگی می کنند و نرخ فقر در این کشور حدود ۱۸ درصد است و به این معناست که اقلیت مسلمان بیشترین آسیب را از فقر در انگلیس متحمل می شوند.

این بنیاد خیریه پیش بینی می کند که ماه رمضان امسال، استثنایی و متفاوت از سال های قبل خواهد بود زیرا خانواده های مسلمان برای تامین در آمدهای لازم جهت خرید غذا، رنج های زیادی را متحمل خواهند شد.

این موضوع به بنیاد امدادرسانی اسلامی محدود نمی شود به طوری که موسسه خیریه «امنح هدیه»(هدیه ای بده) نیز به نقل از بسیاری از والدین آورده است که یا مواد غذایی محدودی دارند و یا دست آنها خالیست و چیزی برای استقبال از ماه رمضان در دست ندارند.

اما بنیاد ملی زکات که بزرگترین بنیاد جمع آوری زکات در انگلیس به شمار می رود، تایید کرده است که تقاضای وجوه زکات در سال جاری طی یازده ماه گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته است و پیش بینی می شود که این رقم پس از ماه رمضان باز هم افزایش یابد.

مطالعه دیگری که توسط بنیاد «القرار» درباره افزایش قیمت ها در انگلیس انجام شده، نشان می دهد که هزینه خانوارها تا پایان سال ۲۰۲۲ به بیش از ۱۲۰۰ دلار برای هر خانواده افزایش خواهد یافت که برای بخش بزرگی از مسلمانان قابل تحمل نخواهد بود.

زنگ خطر

«طفیل حسین» مدیر بنیاد امدادرسانی اسلامی در مورد ناتوانی نیمی از مسلمانان انگلیس برای تامین هزینه های غذا در ماه رمضان به الجزیره می گوید:« به طور کلی خانوارهای انگلیسی در ماه های آینده به دلیل نرخ تورم بی سابقه و افزایش قیمت انرژی به دلیل جنگ در اوکراین، در ماههای آتی رنج بیشتری متحمل خواهند شد».

این مقام انگلیسی در گفتگو با الجزیره ادامه می دهد: «بودجه بهار که توسط دولت انگلیس اعلام شد، فرصتی برای تقویت سیستم های تامین اجتماعی و افزایش حمایت دولت از خانوارهای فقیر بود اما در عوض  یارانه دولتی و حمایت های دولت با وجود افزایش نرخ تورم در سال جاری کاهش یافت و این به معنای تداوم بحران هزینه های زندگی بویژه برای خانواده های فقیرتر است.

حسین از دولت انگلیس خواست تا در تصمیم  مربوط به کاهش کمک های ارائه شده به خانوارده های فقیر فورا تجدید نظر کند و فقرا را به سمت فقر شدید سوق ندهد.

معضل ناشی از کرونا

از سوی دیگر خانم «شازیا ارشاد» مسئول اطلاع رسانی و روابط عمومی همین بنیاد می گوید: «وضعیت خانواده های مسلمان در ماه رمضان بدتر خواهد شد به خصوص اینکه با دوره ای مصادف شده است که قبض های انرژي شاهد افزایش بی سابقه است».

ارشاد در گفتگو با الجزیره فاش کرد: «همه گیری کرونا یکی از دلایلی بود که دهها هزار مسلمان را به سمت فقر سوق داد زیرا درصد زیادی از آنها در مشاغل ناامن و پروژه های کوچکی کار می کردند که تحت تاثیر کرونا قرار گرفتند و بیشترشان در دوران شیوع همه گیری تعطیل شدند».

وی اذعان کرد که موسسه خیره او نیز همانند دیگر موسسات فعال در این زمینه، هم زمان با افزایش تعداد افراد وابسته به بانک های غذایی در ماه رمضان، با فشارهای زیادی برای پاسخگویی به نیازهای دهها هزار خانوار نیازمند مواجه است.

ماه رمضان امسال با افزایش تقریبا دوبرابری قیمت انرژی برای همه خانه های انگلیسی و رسیدن نرخ تورم به سطوح بی سابقه ای که در سه دهه اخیر بی سابقه بوده، مصادف شده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.