دکتر خدیجه جلالی

ارزش و اعتبار عید سعید فطر به چه دلیل است؟

مبلغ- مدیر مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر تهران با اشاره به فلسفه عید فطر، گفت: عید فطر نقطه عطف و بازگشت به سرشت خویش و آغاز یک دوره جدید برای روزه‌داران و مسلمانان است.

خانم دکتر خدیجه جلالی در گفتگو با پایگاه خبری «مبلغ»، با بیان اینکه عید فطر روز فطرت و بازگشت به سرشت خویش است، گفت: عید فطر از دو واژه عید که در لغت به معنای برگشت، برطرف شدن مشکلات و رسیدن به آرامش و راحتی است و این حادثه خوب است که از آن تعبیر به عید می شود و نیز کلمه فطر به معنای سرشت است.

وی با بیان اینکه ارزش و اعتبار عید سعید فطر تصفیه روح و جان از تمامی آلودگی ها و غفلت ها است، گفت: مسلمانان روزه دار در طول ماه رمضان با ارتباطهای خالصانه و عارفانه با خداوند متعال واستغفار از گناهان به تصفیه روح و جان خویش همت گماشته و از تمام آلودگی های ظاهری و باطنی که بر خلاف فطرت آن هاست، خود را پاک نموده و به فطرت واقعی خود برمی گردند.

خانم دکتر جلالی ادامه داد: در ایام ماه مبارک رمضان فرد مومن بعد از یک ماه روزه داری و عبادت و بندگی خداوند متعال، قلب و روح او که دچارآلودگی های دنیوی شده بود اینک با فرا رسیدن عیدفطر، فطرت و سرشت این فرد به صحت و سلامت و آرامش می رسد.

مدیر مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر ابراز داشت: امام علی(ع) در این باره می فرماید «این عید کسی است که خدا روزه اش را پذیرفته و نماز او را ستوده است و هر روز که خدا نافرمانی نشود، آن روز عید است.»

وی با اشاره به تفاسیر وارد شده در خصوص «فطرت»، اظهار داشت: طبق روایات متعددی که در تفسیر آیه ۳۰ سوره روم آمده است، امام صادق(ع) می فرماید در این آیه منظور از کلمه فطرت، توحید است و خداوند معرفت و شناخت خود را در سرشت همه انسان ها قرار داده است.

مدرس حوزه علمیه خواهران ادامه داد: امام سجاد در دعای ۴۴ صحیفه سجادیه می فرماید «الهی محبت غیر از خودت را از دلم دور کن و دلم را به یاد خود مامور کن و جانم را به مشاهده خودت غرق نور کن» این فراز از دعای امام اشاره به بحث خدا شناسی دارد و بیانگر این است که معرفت الهی در فطرت همه انسان ها نهادینه شده است و پیامبران الهی ماموریت داشتند فطرت انسان را شکوفا کنند و او را به معرفت الله برسانند.

خانم دکتر جلالی در پایان با بیان اینکه ماه مبارک رمضان فرصت ویژه ای برای شکوفایی فطرت های انسانی است، تصریح کرد: با توبه و عزم جدی بر جبران گناهان گذشته و غفلت زدایی از قلب و جان، روح توحید در فطرت انسان تجلی پیدا می کند و عید فطر درباره او تولدی دیگر معنا پیدا می کند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.