رهبر کلیسای کاتولیک کلدانی: این احتمال وجود دارد که عراق از مسیحیان خالی شود

مبلغ/ «کاردینال لویس ساکو» رهبر کلیسای کلدانی عراق و جهان نسبت به خالی شدن این کشور از مسیحیان به دلیل تداوم مهاجرت آنها به خارج از عراق هشدار داد.

به گزارش «مبلغ» به نقل از شفقنا به نقل از خبرگزاری الفرات، ساکو در یک گفتگوی مطبوعاتی گفت: دلیل اصلی تداوم مهاجرت هزاران خانوار مسیحی از بیابان نینوا و دیگر مناطق شمالی عراق، تسلط گروههای مسلح و نبود آبادانی در مناطقشان است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه مسیحیان محیط امنی در عراق ندارند، اظهار داشت که امیدوار است روزی نرسد که عراق از مسیحیان خالی شود اما متاسفانه این احتمال در سایه تبعیض ادامه دار علیه مسیحیان که توسط جناح های مختلف صورت می گیرد، از آن جمله نبود خدمات و نبود فرصت های شغلی و چشم انداز روشن برای آیندهِ وارد است.

رهبر مسیحیان کلدانی عراق با اشاره به اینکه تعداد مسیحیان در عراق در حال کاهش است، ادامه داد: دولت حتی به مسیحیانی که به خانه هایشان برگشته اند، کمک نکرده است. بیشتر منازلشان در سال های گذشته ترمیم شده است.

ساکو خاطرنشان کرد: تعداد مسیحیان در بغداد نیز رو به کاهش است در حالی که  تا قبل از سال ۲۰۰۳ محله هایی در بغداد وجود داشت که به طور کامل مسیحی بودند. تبعیض علیه آنها باعث شده است تا به فکر مهاجرت باشند. بیشتر اندیشمندان و نخبگان مسیحی بغداد مهاجرت کرده اند و تنها خانواده های فقیری باقی مانده اند که قادر به مهاجرت نیستند.

ساکو درباره بحث های جاری در خصوص نتایج سفر پاپ فرانسیس به عراق در سال گذشته گفت: پاپ مقام رسمی یا مالک بانک و یا مقام اجرایی نیست که تغییری در عراق ایجاد کند. این سفر در سطح گفتمان و تغییر افکار بسیار مهم بود و تسامح و برادری بین مسلمانان و مسیحیان و پرهیز از خشونت را رقم زد.

وی در پایان نیز اظهار داشت: دولت عراق این سفر را خوب پوشش رسانه ای داد اما می بایست از نتایج آن استفاده می کرد و اقداماتی را در راستای خدمت به عراقی ها در دستور کار قرار می داد اما متاسفانه چنین نشد و دولت صرفا مشغول درگیری های سیاسی شده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.