بار روانی یک همه گیری بر دوش جامعه جهانی

مبلغ/ بیماری کووید۱۹ که برای اولین بار در دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی شناسایی شد، منجر به یک بیماری همه گیر جهانی شده که با گذشت بیش از ۲ سال، پیامدهای فرسایشی بر بهداشت روانی مردم دنیا داشته و همچنان نیز به طرق مختلف بر زندگی و سلامت افراد تأثیر می گذارد.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایسنا، بر اساس یک گزارش تخصصی که از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) منتشر شد، تنها در سال اول همه‌گیری بیماری کووید۱۹، شیوع جهانی اضطراب و افسردگی به میزان ۲۵ درصد افزایش یافت.

به گفته کارشناسان، یکی از دلایل افزایش مشکلات روانی در طول پاندمی کووید۱۹، استرس بی سابقه ایجاد شده ناشی از انزوای اجتماعی بوده است.

در این دوران تنهایی، ترس از ابتلا به کووید۱۹، سوگ پس از داغدیدگی و نگرانی های مالی همگی به عنوان عوامل استرس زا که منجر به ابتلای افراد به اضطراب و افسردگی می شوند، بودند.

همچنین خستگی نیز یکی از محرک های اصلی برای داشتن تفکر خودکشی در میان کارکنان بهداشتی بوده است.

در چنین مواقع بی ثباتی از جمله دوران پاندمی کووید۱۹ می بایست انتظار نگرانی، استرس، اضطراب و سایر واکنش های عاطفی را در افراد داشت با این حال فشار اضافی منجر به تشدید اختلالات روحی و روانی در کسانی می شود که از قبل نیز از یک بیماری روانی رنج می بردند.

چالش دیگر برای کسانی که در طول این بیماری همه گیر دچار پریشانی روانی می شوند این است که مقررات مرتبط با فاصله گذاری اجتماعی، دسترسی افراد به خدمات بهداشت روانی مناسب را دشوارتر کرده و موجب وخامت اختلالات روحی در آن ها می شود.

پیامدهای روانی کووید برای کودکان و نوجوانان

به گزارش یونیسف  (UNICEF)، در عین حال کودکان و جوانان نیز می توانند تأثیرات پاندمی کووید۱۹ را تا سال های طولانی بر سلامت روان و بهزیستی خود احساس کنند.

در واقع بیماری همه گیر کووید۱۹ تاکنون آسیب های روانی چشمگیری را برای افراد به جا گذاشته است. بر اساس یافته‌های اولیه از یک نظرسنجی بین‌المللی از کودکان و بزرگسالان در ۲۱ کشور که توسط یونیسف و گالوپ در رابطه با اثرات قرنطینه انجام شد به طور میانگین از هر پنج جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، یک نفر اغلب احساس افسردگی می کند یا علاقه و رغبت کمی برای انجام کارها دارد.

همچنین بر اساس آخرین داده های موجود از یونیسف، در سراسر جهان دستکم یک کودک از هر هفت کودک نیز به طور مستقیم تحت تأثیر پیامدهای ناشی از قرنطینه کرونایی قرار گرفته است.

ایجاد اختلال در برنامه های روزمره، آموزش، تفریح و همچنین نگرانی در مورد درآمد و سلامتی خانواده در دوران پاندمی کووید۱۹ از عواملی هستند که موجب می شوند تا بسیاری از جوانان احساس ترس، عصبانیت و نگرانی نسبت به آینده خود داشته باشند.

شیوع اضطراب و افسردگی ناشی از پاندمی در زنان و مردان

بر اساس داده های یک مطالعه دیگر در آمریکا، مشکلات روانی نظیر افسردگی و اضطراب در طول پاندمی کرونا در بین زنان و مردان افزایش ۱۰ درصدی داشته است.

در این مطالعه از داده های ۲۳۵۹ بزرگسال استفاده شده و متخصصان دو دوره زمانی مختلف که شامل سال ۲۰۱۸ و از ژوئیه تا سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی بوده را برای مشخص کردن سطوح پریشانی روانی افراد مورد مقایسه قرار دادند.

آنها دریافتند ۴۲ درصد از افراد در این مطالعه گزارش کرده اند که در سال ۲۰۲۰ میلادی دچار برخی ناراحتی های روانی خفیف در طول پاندمی کووید۱۹ شده اند و این در حالی است که این آمار در سال ۲۰۱۸ تنها ۳۲ درصد بوده است.

متخصصان همچنین دریافتند که در طول این بیماری همه گیر، زنان بیشتر از مردان از مشکلات روانی خودشان به ویژه “اضطراب” خبر داده اند.

به گفته متخصصان، سطوح بالاتری از عوامل تنش زای شغلی/زندگی با بروز افسردگی برای زنان و اضطراب برای مردان همراه بوده و این در حالی است که سطوح بالای تنش های مالی با افسردگی در مردان، ارتباط بیشتری داشته است.

ضرورت تلاش برای احیای سلامت روانی

این متخصصان در ادامه خاطر نشان کردند که یافته های آنها بر نیاز به ارزیابی منظم سلامت روان توسط متخصصان مراقبت های بهداشتی تأکید می کند.

همچنین مهم است که قبل از به وجود آمدن احساس ناراحتی مانند اضطراب و افسردگی، افراد به فعالیتهایی مشغول شوند که از آنها لذت می برند و زمانی را نیز به منظور رسیدگی به خود از جمله پیاده روی با یک دوست، دیدن فیلم مورد علاقه و.‌.. در برنامه روزانه خود اختصاص دهند.

به گزارش ایسنا، متخصصان اظهار می کنند که اگر کسی با مشکلات روانی خود دست و پنجه نرم می کند و نمی تواند آن ها را با انجام تکنیک های ساده مدیریت کند، بهتر است که از یک روانشناس یا مشاور در این زمینه کمک تخصصی دریافت کند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.