جامعه بین الملل در حمایت از زنان قربانی تروریسم چه وظایفی دارد؟

مبلغ/ کارشناسان معتقدند آموزش برای هر دختر، می‌تواند زندگی و جهان را به جایی بهتر برای آنها تبدیل کند و همچنین می‌گویند رسانه می‌تواند از تکرار فجایع تروریستی جلوگیری کند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایرنا، مهدی مقدس، در نشستی با عنوان مسئولیت جامعه بین الملل درحمایت از زنان قربانی تروریسم با گرامیداشت یاد و خاطره زنان قربانی ترور گفت: در این نشست قصد داریم که توجه فعالان و نهادهای بین المللی نسبت به زنان قربانی ترور را بیشتر جلب کنیم و حمایت ها را نسبت به آن ها افزایش دهیم و امیدواریم در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی بزرگداشت مقام زن از حد نامگذاری یک روز و شعار فراتر رفته و شاهد تغییرات اساسی در جایگاه واقعی زنان در جامعه بین المللی باشیم.

در این نشست همچنین، فاطمه صفایی پور زمانی کارشناس ارشد حقوق خصوصی، پیام آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، به مناسبت روز جهانی زن را قرائت کرد. در بخشی از این پیام آمده است، در روز بین‌المللی زن، از زنان و دختران در همه جای جهان تجلیل می‌کنیم. متوجه شدیم در بسیاری از مناطق حقوق زنان عقبگرد داشته است. همه‌گیری، دختران و زنان را دور از مدارس و محل کار نگه داشته است. آنها با فقر مواجه هستند.

در بخش دیگری از این پیام آمده است، اکنون زمان آن است که زمان برای هر زن و دختری به جلو حرکت کند. با تضمین کیفیت آموزش برای هر دختر، آنها می‌توانند زندگی که می‌خواهند ساخته و جهان را به جایی بهتر برای همه تبدیل کنند. باید در زمینه حقوق زنان رو به جلو حرکت کنیم. اکنون زمان آن است.

قربانیان ترور حق روایت خود را دارند

در بخش دیگری از نشست انیسه ون انگلند، استاد حقوق دانشگاه کرانفیلد انگلیس، درباره ظرفیت های بین المللی در همدردی و احقاق حقوق زنان قربانی ترور گفت: زنان مانند مردان در برابر تروریسم آسیب پذیر هستند. زمانی که صحبت از شنیدن صدای قربانیان ترور می‌شود، آنها نیز موضوع برابری جنسیتی هستند.

وی ادامه داد، دولت‌ها باید با همکاری با یکدیگر صدای زنان را تقویت و از حفظ حقوق آن‌ها اطمینان یابند. زنان قربانی ترور دچار استرس پس از حادثه می‌شوند. همچنین حقوق آنها شامل حق تحصیل و حق سلامت در اثر حوادث تروریستی نقض می شود.

خانم ون انگلند در بخش دیگر از سخنانش بیان داشت، باید به فکر زنانی باشیم که قربانی ترور بوده و می‌خواهند در مسائل مرتبط با مقابله با افراط‌گرایی خشونت‌آمیز دخیل باشند و در مبارزه با تروریسم مشارکت کنند. چگونه می‌توانیم به آنها آزادی بیان دهیم؟ یکی از حقوق آنها، حق حافظه جمعی است و قربانیان ترور حق این را دارند که روایت خود را بیان کنند.

استاد دانشگاه کرانفیلد اضافه کرد: باید این را بدانیم که زنان قربانی دچار نوعی آسیب پذیری شدند که نیازمند حفاظت هستند. این شامل حفاظت از زنان در مناقشات، آوارگی و هر محیط دیگری که غیرایمن است، می‌شود.

رسانه ها می توانند به شکل غیر مستقیم از تکرار فجایع تروریستی جلوگیری کنند

مریم کریمی، فعال حقوق زنان از افغانستان، در ادامه نشست در خصوص تعهدات رسانه ها در توانمندسازی زنان قربانی ترور گفت: زنان عالی ترین نقش را در جامعه ایفا می کنند و هرگونه تلاش نسبت به زنان در عرصه اجتماعی می تواند در آینده ماندگار باشد.

وی ادامه داد، متاسفانه خشونت ها علیه زنان پایانی نداشته و رسانه ها باید خسارت های جسمی و روحی ناشی از خشونت ها و ترور ها علیه زنان را انعکاس دهند.

فعال حقوق زنان در افغانستان ادامه داد: اکثر رسانه ها به موضوعات و نحوه اتفاقات و ارقام و اعدادش تاکید دارند در حالیکه رسانه ها باید جامعه جهانی را نسبت به ابعاد تاثیرات ترور بر زنان آگاه تر سازند. چرا که رسانه ها نقش مهمی در جامعه در هویدا ساختن ماهیت تروریست‌ها و پشت پرده تروریسم و ایجاد همبستگی بین المللی و نشان دادن پشت پرده واقعیت ها و نیز ایجاد بسترهای لازم برای عدالت می توانند داشته باشند.

کریمی تصریح کرد: اگر رسانه ها به قربانیان در احقاق حقوق شان کمک کنند، به صورت غیرمستقیم از تکرار فجایع تروریستی جلوگیری خواهد شد.

 آموزش حقوق بشر، موثر در کاهش آثار ناگوار تروریسم

در بخش دیگری از نشست، مرتضی محقی، عضو هیئت علمی دانشگاه غرجستان افغانستان، پیرامون برنامه های جامعه بین الملل در خصوص زنان قربانی ترور عنوان داشت و گفت: تروریسم پدیده شوم و ویرانگری است که هر از چندگاهی رعب و وحشتی در دنیا ایجاد می کند و انسان های بیگناه و بویژه زنان را به کام مرگ می‌کشاند.

استاد دانشگاه غرجستان افغانستان افزود: انجمن های غیردولتی مانند انجمن دفاع از قربانیان تروریسم، از مهمترین نهادهایی هستند که با توجه به ارتباط با قربانیان می توانند در ایجاد مکانیزم های افزایش سطح حمایت از قربانیان فعالیت کنند.

وی ادامه داد: در همین راستا آموزش حقوق بشر، شنیدن صدای زنان قربانی ترور و شنیدن رنج های قربانیان و فراهم آوردن زمینه های شغلی، تحصیلی و احقاق حقوق قربانیان و جبران خسارت های وارده بر آنها، می تواند اقدامات موثر در کاهش آثار ناگوار تروریسم بر جامعه و به خصوص زنان و دختران باشد.

در ادامه نشست معصومه الکنانی، دکترای حقوق جزا و فعال حقوق بشر در عراق گفت: عدم تعریف تروریسم باعث شده که طیف وسیعی از پدیده ها درچارچوب تروریسم قرار گرفته و تمایزی میان تروریسم و نهضت های آزادیبخش ایجاد نشود.

وی افزود: زنان خاورمیانه بویژه عراق و سوریه از جنایات تروریستی آسیب های فراوانی دیده اند.

طالبان در سکوت بین المللی حقوق زنان در افغانستان را نابود کرد

احمدرضا صادقی، محقق دانشگاه سیانسپو پاریس، در خصوص تمهیدات جامعه بین الملل در خصوص آسیب های زنان قربانی ترور، ضمن برشمردن حقوق زنان قربانی ترور در اسناد بین المللی گفت: طالبان در سکوت بین المللی حقوق زنان را به فجیعترین شکل در افغانستان نابود کرد.

وی در ادامه پیشنهاد تشکیل کمیته حقیقت یاب از سوی سازمان ملل در جهت مستندسازی حقایق و ارجاع موضوع به دیوان کیفری بین المللی را ارائه داد.

صادقی به اعتراف طالبان در انجام ۱۰۵۰ حمله انتحاری در افغانستان اشاره کرد و گفت: هیچ گروهی این میزان حملات انتحاری در تاریخ نداشته است.

در بخش دیگری از نشست اعظم اهنگر سله بنی، مدیر بخش مطالعات شهری و منطقه ای موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، در خصوص واقعیت های پیش روی زنان آسیب دیده از تروریسم عنوان داشت، زنان قربانی ترور با آسیب های جسمی و روحی فراوانی  روبرو هستند.

وی ادامه داد، زنان قربانی ترور به دلیل اسیب های جسمی و روحی دچار محدودیت های مهارتی و حرکتی شده و فعالیت های اجتماعی شان محدود می شود. همچنین، برخی از آنها دچار پروسه های درمان طولانی مدت و یا در برخی موارد تا آخر عمر، می شوند.

آهنگر در بخش دیگری از نشست عنوان داشت، عزلت نشینی و انزوا، تجرد دائمی، افسردگی، استرس پس از حادثه، بحران پذیرش و مصائب بیوه گی و در نهایت مواجه شدن با سندروم آشیانه خالی از مواردی است که زنان قربانی ترور با آن ها مواجه هستند.

در ادامه نشست فرخنده شافعی، جانباز حمله شیمیایی صدام به شهر سردشت از کانادا، در سخنانی با ذکر واقعه رخ داده در روز حمله و آسیب های وارده بر خود و خانواده اش عنوان داشت، گفت: نه فقط سازمان های بین المللی بلکه هر انسانی در تمامی کشورها وظیفه دارند که در برابر استفاده از سلاح شیمیایی بایستند و با تسلیحات شیمیایی مخالفت کنند.

وی ادامه داد: قربانیان شیمیایی با ترس هر روزه از اینکه فردا را دیگر نبینند سر بر بالین می گذارند و همواره با این تصور زندگی می کنند که آخرین نفس های  خود را می کشند.

در بخش دیگری از نشست حسنیه سادات حسینی، مدیر عامل انجمن زنان ایثارگر دوستدار صلح، بر ضرورت فرهنگ سازی در دفاع از حقوق زنان قربانی ترور تاکید کرده و خواستار تلاش بیشتر رسانه ای در رساندن پیام زنان قربانی به جهانیان شد.

در ادامه نشست چند تن از زنان قربانی جنایات تروریستی منافقین، صدام، دموکرات، کومله و داعش به بیان روایت آسیب های وارده از تروریسم در زندگی شان پرداختند. منیژه صفیاری، جانباز و فرزند جانباز ترور منافقین، در ادامه گفت: هنوز که هنوز است مادرم آن حادثه را یادآوری می کند. در آن حادثه تروریستی یک پای خود را از دست داده و دچار مشکلات جسمی و روحی فراوانی شدم.

وی  ادامه داد: با آنکه به مقاماتی در ورزش و علم رسیده ام اما هنوز هم زمانی که یک بادکنک در اطرافم می ترکد هراسناک می شوم. ایشان در انتها بیان داشت، امیدوارم هیچ فرد دیگری در دنیا با چنین تجربه ای مواجه نشود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.