طریقی: نوع نگاه ویژه پروین به مسائل اجتماعی او را جاودانه کرد

مبلغ/ یک شاعر معاصر گفت: آنچه سبب شد تا اشعار پروین به ماندگاری دست یابد توجه ویژه به ادبیات کلاسیک همچنین تسلط وی به ادبیات گذشته بود، بی شک این رموزی ارزشمند و مهم در موفقیت شعر و ادبیات پروین محسوب می‌شود.

به گزارش «مبلغ»، غلامرضا طریقی در گفت‌وگو با میزان پیرامون ویژگی‌های شعر پروین اعتصامی گفت: پروین اعتصامی از جمله شاعران بزرگ و تکرار نشدنی تاریخ ادبیات ایران زمین است، از این رو شعر او دارای دو ویژگی عمده است، ابتدا میزان تسلط پروین بر ادبیات کلاسیک که نقش شگرف در موفقیت پروین اعتصامی نسبت به سایر شاعران هم دوره اش محسوب می‌شود و نکته دوم اندیشه‌های او و سبک شعر‌های او را در جایگاهی ممتاز برای این بانوی شاعر فراهم می‌کند.

وی مضامین موجود در شعر پروین را مطرح و بیان کرد: مضامین و معانی اشعار پروین، توصیف کننده دلبستگی عمیق وی به پدر، استعداد و شوق فراوان او به آموختن دانش، روحیه ظلم ستیزی و مخالفت با ستم و ستمگران و حمایت و ابراز همدلی و همدردی با محرومان و ستم‌دیدگان است.

طریقی شعر پروین را در بردارنده مضامین سیاسی و اجتماعی خواند و افزود: این امر بخاطر حضور او در دوره خاصی از تاریخ بوده است، توجه به قشر مظلوم و ستم دیده مردم و طبقات پایین جامعه و بی توجهی اغنیا به مستمندان و عموما مردم از شعر وی معجونی ارزشمند را تهیه کرد. دوره پروین اعتصامی در حقیقت یک مفصل تاریخی برای ایران محسوب می‌شود توجه به مقوله‌هایی همانند آزادی بیان، ارزش نهادن به حق اعتراض نسبت به پادشاه و طاغوت زمان گام‌های ابتدایی در آن دوره بود که به مفاهیم و مضامین امروز نزدیکی بسیاری دارد.

وی در مورد شعر پروین اعتصامی ابراز کرد: جنس شعر پروین علاوه بر مضامین سیاسی و اجتماعی از نظر ادبی نیز دارای ارزش و اهمیت فراوانی بود، همین امر سبب شد تا یکی از برجسته‌ترین شاعران زمان خود باشد. شاعران هم دوره وی به علت عدم توجه به ویژگی‌های ادبی و مد نظر قرار دادن رویداد‌ها و مضامین سیاسی و اجتماعی تنها در دوره کوتاه شناخته شدند و بعد از آن به فراموشی سپرده شدند.

طریقی رمز موفقیت شعر پروین را توجه به ادبیات کلاسیک دانست و تاکید کرد: آنچه سبب شد تا اشعار پروین به ماندگاری دست یابد توجه ویژه به ادبیات کلاسیک همچنین تسلط وی به ادبیات گذشته بود، بی شک این رموزی ارزشمند و مهم در موفقیت شعر و ادبیات پروین محسوب می‌شود.

طریقی به بررسی دوره زندگی و فعالیت پروین اعتصامی اشاره و تصریح کرد: دوره زندگی پروین اعتصامی از نظر سیاسی و اجتماعی به دوره بیداری مشهور است، لذا مفاهیمی که در این دوره مطرح می‌شود با مضامینی حول محور وطن‌پرستی دموکراسی و حق اعتراض … بوده است، البته شاعران بسیاری در این دوره ظهور کردند و در مورد این مفاهیم اشعار بلند بالایی را سرودند، ولی شاخص‌ترین آن پروین اعتصامی بود.

وی ابراز کرد: شعر پروین از این رو مورد اقبال قرار گرفت که در دوره خاصی ظهور کرد و از دیدی زنانه موضوعات و مسائل زمان خود را مورد بررسی قرار داد. او در شعرهایش همانند مادری نگران، به مشکلات کودکان هم عصرش نگاه می‌کند، مردی را توصیف می‌کند که به علت بی پولی با چه مشکلاتی رو به رو خواهد بود و پیرزنی را به قلم می‌کشد که در نهایت سختی در حال گذاران عمر است.

طریقی شاخصه های شعر پروین را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: نزدیکی و همزادی پنداری در شعر پروین به علت نوع نگاه مادرانه او به مشکلات و مصائب روزگار به نحوی است که مخاطب به راحتی با او همراه شده و احساس می‌کند فردی شعری از جنس دغدغه و مشکلات او بیان کرده است، همین امر سبب شده تا حتی مخاطبان امروز نیز بتوانند با او ارتباط بگیرند. او با روحی لطیف و زبانی مادرانه با مخاطب سخن می‌گوید و با کلمات دلنشین و ضربه زننده خواننده را با خود همراه می‌کند.

طریقی با گلایه از برخی رویه‌های شاعران امروز خاطر نشان کرد: استواری و ماندگاری شعر پروین ریشه در تسلط او در ادبیات گذشته خود همچنین ادبیات زمانش داشت، همین امر او را نسبت با سایر هم دوره‌ای هایش ماندگار و جاودانه کرد، اما آنچه در دنیای شاعران امروز دیده می‌شود متاسفانه عدم تسلط به شعر کلاسیک است اگر قرار است شاعری ماندگار و توانمند محسوب شویم حتما باید بر شعر افرادی همانند حافظ و سعدی همچنین پروین و یا رابعه تسلط پیدا کنیم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.