عربستان از تأسیس شرکت هلدینگ هسته‌ای خبر داد

مبلغ/ عربستان از تأسیس یک شرکت هلدینگ در بخش انرژی هسته‌ای برای راه‌اندازی پروژه‌های داخلی و خارجی در این حوزه خبر داد.

به گزارش «مبلغ» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «عبدلله بن خالد بن سلطان»، سفیر عربستان و نماینده این کشور در نهاد‌های بین‌المللی در وین، در نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی در وین گفت: عربستان با جدیت برای استفاده از انرژی هسته‌ای و وارد کردن آن به مدار تولید انرژی در کشور تلاش می‌کند و در این راستا یک شرکت هلدینگ در بخش انرژی هسته‌ای را برای راه‌اندازی پروژه‌های هسته در داخل و خارج تأسیس کرده است.

به گزارش «روسیا الیوم» او گفت: ریاض همچنین برنامه‌هایی برای راه‌اندازی تأسیسات هسته‌ای به منظور تولید انرژی و آب‌شیرین‌کن و ایجاد سرمایه انسانی در بخش انرژی هسته‌ای و همکاری با نهاد‌های بین‌المللی در برنامه‌های پژوهشی هسته‌ای دارد.

نماینده عربستان مدعی شد رسیدن به توافق هسته‌ای جامع‌تر، طولانی‌تر و محکم‌تر با ایران ضروری است.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان نیز ۲ هفته قبل در مصاحبه با خبرگزاری آلمان ادعا کرده بود که ریاض باید در مذاکرات وین مشارکت داده شود.

در نوامبر سال ۲۰۱۷ ریاض اعلام کرده بود که طرح ساخت ۲ رآکتور بزرگ را در دستور کار دارد و کشور‌های روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و کره جنوبی طرح‌های خود را برای ریاض ارسال کرده‌اند و کشور‌های چین و کره جنوبی در حال ساخت چند رآکتور کوچک در عربستان هستند.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» پیشتر به نقل از یک مقام غربی فاش کرد که محل تهیه کیک زرد در منطقه دورافتاده «العلا» در شمال غرب عربستان سعودی واقع شده است. این روزنامه آمریکایی به نقل چند مقام غربی گزارش داده بود که عربستان سعودی با کمک چین تأسیساتی برای تولید کیک زرد اورانیوم تأسیس کرده است؛ تأسیساتی که از آن برای سوخت رآکتور‌های هسته‌ای استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.