«حقوق ایرانی» از دیدگاه فرهنگی

مبلغ/ کتاب حقوق ایرانی، با نگاهی تاریخی، نظام حقوقی ایران را بررسی کرده و و جانمایه های فرهنگی و اندیشه های حقوقی در طول تاریخ فرهنگی ایران را معرفی می‌کند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایرنا، کتاب حقوق ایرانی به قلم علیرضا غریب‌دوست منتشر شد.

در جلد نخست این کتاب که توسط انتشارات نگاه معاصر و انجمن حقوق شناسی به قلم علیرضا غریب دوست منتشر شده است، مولف با طرح موضوع امکان برخورداری نظام حقوقی ایران از مبانی اندیشه حقوقی متناسب با فرهنگ، سنت ها و باورمندی های ایرانیان، به موضوع ناکارآمدی نظام حقوقی کشور از ۱۲۸۵ خورشیدی تا به امروز اشاره و با طرح ایده حقوق ایرانی به مرور برخی منابع و جانمایه های فرهنگی و اندیشه های حقوقی در طول تاریخ فرهنگی ایران زمین و امکان سنجی شناسایی مبانی و مقتضیات نظام حقوقی متناسب با جامعه ایرانی پرداخته است.

در توضیحات پشت جلد کتاب آمده است: «آنچه در این دفتر آمده، در نزدیکترین زمانِ تاریخی، متعلق به پنج هزار سال پیش است. زمانی که اثری از ادیان بزرگ نیست، اما قواعد و مقرراتی مرور شده که بعدها و در برخی ادیان، عیناً قوانینِ معابدِ خدایانِ سومری در ۳۷۰۰ سال پیش بودند و ای بسا که خاستگاه آنها نیز هلیل رود یا جیرفت کنونی باشد. مقصود از آنچه گفته شد، ترغیب حقوق خواندگان برای شناسایی مبانی و مقتضیات نظام حقوقی ایرانی است و شاید کمینه اثرش این باشد که اگر روزی اندیشمندی برآن شد تا کتابی در «اندیشه های حقوقی» بنگارد، به جان مایه های نهفته در اساطیر ایرانی و دورانِ پیشاتاریخی ایرانزمین چون هلیل رود، مرهشی و ایلام در هزاره های پنجم و چهارم پیش از میلاد و قانون نامه های بین النهرین باستان نیز نظری اندازد.»

کتاب حقوق ایرانی در ۴۱۵ صفحه توسط انتشارات نگاه معاصر و انجمن حقوق‌شناسی به چاپ رسیده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.