تبیین مولفه‌های هویتی جوانان با تأسی به منش حضرت علی‌اکبر(ع)

مبلغ/ یازدهم شعبان سالروز میلاد حضرت علی اکبر(ع)، سرو بوستان استقامت و رشادت است؛ سرور جوانان اهل بهشت که همواره با ایثار و شجاعت در راه گسترش اسلام ناب محمدی کوشید و به مبارزه با ظلم و ستم زمانه پرداخت تا اینگونه الگویی شایسته برای جوانان مسلمان محسوب شود.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایرنا، دین اسلام جوانی را دوره توانمندی، سازندگی و دوران بسیار با ارزشی برای بهره وری از نعمت زندگی می داند. جوانی و شناخت ویژگی های این مرحله سرنوشت ساز زندگی باعث می شود تا انسان خود را بهتر بشناسد و خصوصیاتش را درک کند. در این دوره تغییر و تحول جسمی بسیاری در افراد به وجود می آید و همراه با این تغییرات روح، او نیز دچار تحول می شود و احساس های جدیدی در نهال جوان به وجود می آید، دیگر او به مانند کودکی و نوجوانی رفتار نمی کند و در سایه آموزش های مناسب به بهترین شکل با این تحول ها رو به رو می شود.

حضرت علی اکبر(ع) نمونه بارزی از جوانانی است که او را سرور جوانان اهل بهشت می شناسند. این جوان برومند در یازدهم شعبان ۴۳ قمری در مدینه دیده به جهان گشود. او در کنار امام حسین(ع) پدر والامقامش رشد و پرورش یافت و با سیره و روش اهل بیت(ع) آشنا شد. وی دارای ظاهری زیبا و زبانی شیوا بود و در گفتار، وجاهت و خلق و خوی همانند جدش رسول خدا بوده است تا آنجا که پدر بزرگوارش می فرماید: «هرگاه مشتاق دیدار پیامبر می شدیم به چهره او می نگریستیم» و در شجاعت و دلاوری همچون علی ابن ابی طالب(ع) بود.

کنیه آن حضرت ابوالحسن و لقب هایش علی اکبر و اهل شباب بود، وی سراسر عمر کوتاه و پر برکت خویش را در خدمت و اطاعت پدربزرگوارش گذراند و در زمان قیام عاشورا در کنار پدر با دلیری، ایمان و عشق به پیکار با کفار پرداخت. فداکاری ایشان در حماسه عاشورا ستودنی و ماندگار شد، چرا که شجاعانه و دلاورانه با دشمنان به نبرد برخاست. در تقویم ملی سالروز ولادت حضرت علی اکبر(ع) روز جوان نامگذاری شد تا جوانان ایشان را سرلوحه و الگویی شایسته در زندگی خود قرار دهند تا بتوانند به سعادت واقعی دست یابند.

حجت الاسلام غلامرضا سلیمی استاد تاریخ اسلام و پژوهشگر امور دینی در گفت وگو با پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان در خصوص بارزترین ویژگی شخصیت حضرت علی اکبر(ع) برای جوانان امروز گفت: جوان نمونه فردی است که با تأسی به حضرت علی اکبر (ع) خط فکری رسول اکرم(ص) را دنبال می کند.

شباهت علی اکبر(ع) به حضرت پیامبراکرم(ص)، نخستین ویژگی بارز او

حجت الاسلام غلامرضا سلیمی با بیان اینکه حضرت علی اکبر(ع) تنها شخصی بود که شباهتش در چهره، اخلاق،‌ منطق و سخن به پیامبر اکرم(ص) شبیه بود، اظهار داشت: این یعنی ملاک محبوبیت و ارزشمندی حضرت علی اکبر(ع)، از این رو جوانی که می خواهد پیرو حضرت علی اکبر(ع) و نمونه باشد، باید شباهتش را در اخلاق به رسول خدا(ص) بیشتر کند که خدا در مورد ایشان فرمودند: «تو اخلاق عظیم و بزرگی داری.»

وی در ادامه اظهار داشت: خدای متعال پیغمبر(ص) را به عنوان الگو و اسوه برای همه معرفی کرده است. پس خصوصیت حضرت علی اکبر(ع) و شباهت ایشان به رسول خدا(ص)، گواهی بر جایگاه ایشان است. جوانان مسلمان هم باید با الگوگیری از سیره و منش این بزرگوار، راه سعادت و بهروزی بپیمایند.

اجرای عدالت و مبارزه با مستکبران

این پژوهشگر امور دینی با بیان این مطلب که رسول خدا(ص) برای اجرای عدالت، مبارزه با مستکبران و ترویج فرهنگ اسلامی از خانه و زندگی خود هجرت کرد و عمر خود را در جهاد گذراند، گفت:  پیامبر اکرم(ص) در برخورد با محرومان بسیار ملایم و با مدارا بودند و به آنها رسیدگی می کردند و در برخورد با ستمگران یک لحظه از پا نمی نشستند، از این رو این موارد مختصات پیغمبر اکرم(ص) است که جوانان نیز هر چه قدر خود را به ایشان شبیه تر کنند، شباهتشان به حضرت علی اکبر(ع) بیشتر می شود. از دیگر ویژگی های شخصیت حضرت علی اکبر(ع) احترامی است که به پدر بزرگوارشان امام حسین (ع) قائل هستند و این خود برای جوانان امروزی الگو و سرمشق است. گرچه پیروی از والدین به دلیل تفاوت در دیدگاه و ارزش ها، گاهی دشوار است اما حرمت نگه داشتن یک خصوصیت و خصلت حضرت علی اکبر(ع) است. جهاد و مبارزه از دیگر خصلت های حضرت علی اکبر(ع)  به شمار می رود که جوانان می توانند الگو قرار دهند. در مبارزه و جهاد، وی  به قدری همت بالایی دارد که یک تنه چندین تن از لشکر دشمن را به خاک می اندازد و این قدرت جسمی و رزمی حضرت علی اکبر(ع) را نشان می دهد.

مجموعه این خصلت ها از جمله توان جسمی، ادب و اخلاق، الگوگیری از شخصیت رسول خدا (ص) مواردی است که اگر در یک جوان جمع شود، او را به یک جوان پاک، پاکدست، عدالت خواه، مجاهد، اهل کارهای جهادی، اهل تلاش در تحصیل، کوشا در پیدا کردن سبک زندگی اسلامی و در ارتباط با خدا و اهل مناجات شدن تبدیل می کند.

ضرورت شناخت شخصیت حضرت علی اکبر(ع)

حجت الاسلام سلیمی در خصوص اینکه شناخت شخصیت حضرت علی اکبر(ع) چه تاثیری برای جوانان امروز دارد،  اظهار داشت: جوانان امروزی در فضای بسیار ویژه ای زندگی می کند، یعنی ضمن اینکه انرژی درونی خود را شکوفا می کنند، باید سطح علمی خود را بالا ببرند که حاصل این تلاش علمی را در شرکت های دانش بنیان و در حرکت نهضت نرم افزاری و تولید علم در کشور می بینیم که میلیون ها جوان در این مسیر هستند. از طرف دیگر این جوان باید روحیه جهادی را در خود تقویت کند که نمونه آن را در حرکت ها و اردوهای جهادی جوانان اعم از طلبه و دانشجو دیده می شود که در اردوهای جهادی در خدمت رسانی به مناطق محروم، در بحث راهیان نور، راهپیمایی اربعین، کمک رسانی به مردم سیل و زلزله زده و الان هم همکاری با مدافعان سلامت در صحنه نبرد با ویروس کرونا از جمله کارهای جهادی است و جوانان در میدان هستند.

جوانان در مسأله تعاون و یاری یکدیگر، همکاری و همفکری و در بحث تفکر عدالت خواهی خارج از مرزها باشند، یعنی جوانان ما باید مجموعه ای از نیروهای بدون مرز تشکیل دهند و فریادرس همه مظلومان عالم باشند. یک جوان باید اهل مطالعه باشد، پس خواندن شرح حال شهدا، رزمندگان و ایثارگران انگیزه را در انسان ایجاد می کند.

تقویت بنیه های اعتقادی جوانان

این استاد تاریخ اسلام با اشاره به این موضوع که نبرد دیگری هم در صحنه عقیده مبارزه با تبلیغات دشمن علیه دین، اسلام، عبادات اسلامی، قرآن و اهل بیت(ع) است، بیان داشت: دشمنان اسلام به طور دائم در فضای مجازی نفرت،  یاس و ناامیدی و بی دینی را ترویج می کنند، از این رو بنیه های اعتقادی جوانان باید آن قدر محکم باشد تا بتوانند خود را در مقابل این توطئه ها و دسیسه ها حفظ و نگهداری و بتوانند از فرهنگ و عقیده خود دفاع کنند. جوانان امروز مسوولیت های فراوانی دارند و می توانند نقش های فراوانی بیافرینند؛ در مشکلات اقتصادی می توانند در بحث تولید وارد شوند و با توجه به تخصص، توان و انرژی که دارند می توانند در بخش های مختلف آموزش ببینند و وارد کار شوند.

در راه اندازی گروه های علمی در رشته های مختلف در بحث کتابخوانی و در بحث آموزش های مختلفی که می توانند ارایه دهند، هم می توانند فعال باشند. در مسایل اجتماعی و سیاسی اهل تحصیل باشند و بتوانند دوست و دشمن را تشخیص دهند و از ساده انگاری بپرهیزند و بصیرت داشته باشند و همچنین در مساله انقلاب و دفاع از اسلام و انقلاب کار کنند و فعال باشند.

 ولایتمداری و تبعیت از ولایت

حجت الاسلام سلیمی در پایان ضمن تاکید بر بحث ولایتمداری گفت: جوانان مسلمان باید ولایتمدار باشند و اندیشه های ولی خود را در جامعه امروزی دنبال کنند و مطالبات ایشان را عملی کنند که این کارها را می توانند به شکل تعاونی و سمن ها انجام دهند. همچنین جوانان در فضای مجازی، تولید محتوا و تولید کارهای هنری فعال باشند و همچنین افرادی که می توانند در صحنه ها و عرصه های مختلف جهانی بدرخشند، فعال باشند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.