چرا ترکیه در پی احیای روابط با عربستان سعودی است؟

مبلغ/ تحلیلگران سعودی تأکید دارند که رئیس جمهور ترکیه به دلیل وضعیت اقتصادی نابسامانی که این کشور به آن دچار است، مجبور شده در پی یک «حامی اقتصادی» باشد و به همین علت به ریاض متمایل شده است.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که کشورش در شرایط نابسامان اقتصادی به سر می‌برد، اخیرا تلاشهایی را برای همگرایی با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس آغاز کرده است. اردوغان همچنین ابراز تمایل کرد که روابط ترکیه با عربستان سعودی تقویت شود.

«سعد عبدالله الحامد» نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی سعودی درباره این اقدام اردوغان تأکید کرد: «برقراری مجدد روابط عربستان و ترکیه موضوعی پیچیده است که در درجه اول، به تمایل ترکیه برای بازگشت اوضاع به حالت عادی بستگی دارد؛ چه با عربستان سعودی یا امارات یا مصر».

الحامد به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «آنچه باعث سستی هر چه بیشتر روابط بین این دو کشور شده، سیاست ترکیه در دوره اردوغان در دوره قبل است؛ از انقلاب‌های کشورهای عربی گرفته تا حمایت از جریان‌های اسلام سیاسی و برخی گروه‌های “تروریستی” و سیاست خصمانه‌ای که در قبال کشورهای عربی در پیش گرفت».

وی همچنین بر این باور است که تبلیغات رسانه‌ای ترکیه نیز بر روی روابط ریاض-آنکارا تأثیر گذاشت؛ بویژه در پرونده کشته شدن جمال خاشقچی نویسنده سعودی توسط عوامل ریاض. این تحلیلگر سعودی اما در عین حال گفت که «تغییر بزرگی در سیاست خارجی ترکیه به وجود آمده است؛ به نحوی که [اردوغان] در تلاش است به خاطر اوضاع نابسامان اقتصادی که در وضعیت داخلی این کشور تأثیر گذاشته است، تغییر وضعیت دهد».

الحامد با اشاره به تأثیر شرایط بد اقتصادی بر موقعیت حزب عدالت و توسعه و وضعیت اردوغان در انتخابات آتی در این کشور، خاطر نشان کرد،  مخالفان داخلی و شهروندان ترکیه‌ای، خواستار تغییر زیادی هستند که معلول سیاستهای اقتصادی در داخل ترکیه است؛ سیاستهایی که بر روی شهروندان ترکیه تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل، «از سر گیری روابط در گرو صداقت و تضمین تغییر سیاستهای وی (اردوغان) است».

وی در ادامه ادعا کرد: «از جمله مسائلی که اردوغان را تحت فشار قرار می دهد تا سیاست خود را تغییر دهد، می‌توان به پرونده کشورهای منطقه، دولت آمریکا، میزان فشاری که بر اردوغان وارد شده است، رویدادهای مهم بین المللی مانند جنگ در افغانستان، تحرکات ایران در منطقه، بحران بین روسیه و اوکراین و مشکلات بالکان اشاره کرد. همه این مسائل، خطراتی به شمار می‌روند که ترکیه را احاطه کرده است».

این تحلیلگر سعودی با اشاره به سردرگمی که در سیاست خارجی ترکیه به وجود آمده است، خاطر نشان کرد: «[این سردرگمی] اردوغان را به نوعی در حالت انزوا قرار داده است. این مسئله او را مجبور کرد تا تلاش کند که روابط خود را با کشورهای خلیج فارس و کشورهای منطقه از سر بگیرد؛ چرا که با امارات و اسرائیل و مصر نیز ارتباط برقرار کرده است. اردوغان در پی ارزیابی مجدد و اصلاح سیاست خارجی ترکیه است… لذا ترکیه به کسی نیاز دارد که از آن حمایت اقتصادی کند».

در همین ارتباط، «یحیی التلیدی» تحلیلگر سعودی مسائل سیاسی هم در این رابطه تأکید کرد: «نشانه‌های بسیاری وجود دارد که نشانگر امکان حل و فصل روابط عربستان و ترکیه است، ولی ‌ترکیه باید در تعامل با پرونده‌ها و منافع ریاض حسن نیت خود را نشان داد و با پرونده‌های پیچیده عراق، سوریه، لیبی و سومالی برخورد مثبت داشته باشد».

التلیدی با بیان اینکه احتمال حل مشکلات بین ترکیه و عربستان وجود دارد، در عین حال مدعی شد: «آری، فرصت [حل مشکلات] وجود دارد، ولی اگر عقلای آنکارا بتوانند پرونده‌های موجود را از دست اردوغان خارج کنند؛ [کسی] که با نگاهی کوته‌بینانه و بر اساس میراث استعماری عثمانی و رابطه با اخوان المسلمین با آن برخورد می‌کند. این مسئله، در برخورد با شرکا و همسایگان منطقه غیرقابل قبول است.»

این در حالی است که اخیرا اردوغان به امارات نیز سفر کرد. این نخستین سفر اردوغان از ده سال پیش تا کنون به ابوظبی بود. وی همچنین گفت که روابط ترکیه با کشورهای حاشیه خلیج فارس، وارد «مرحله تازه» شده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.