نگاه ادیان درباره ترنس ها و دگرباش‌های جنسی

مبلغ/ امروزه در جامعه شاهد قشری هستیم با عنوان: ترنس. ادیان این گروه را دگرباش می‌نامند. در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ردنا (ادیان نیوز)، اخیراً در یک مجله دانشگاهی، ترنس‌ها و دگرباش‌ها از نگاه ادیان به چالش کشیده شده‌اند. بر اساس مطالعات دینی که در دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید انجام شده است، وقتی یک دین مانند: مسیحیت که توسط پاپ اداره می‌شود، نسبت به ترنس ها نگاه تنفرآمیز داشته باشد، موجب حذف این گروه در جامعه می‌گردد. در واقع نقش عناصر مذهبی چون: کشیش‌ها و مراکز دینی در واتیکان، بر بخش‌هایی از جامعه بسیار تأثیرگذار است. دیدگاه این قشر می‌تواند بر نگاه عمومی اثر بگذارد و موجب رنجش، انزوا یا حتی حذف گروهی خاص شود.

مطالعات دینی و دگرباش‌ها

ویلکاکس، استاد مطالعات دینی در دانشگاه کالیفرنیا، ادیان را به چالش کشیده و تحقیق خود را بر اساس (ارتباط بین مذهب، جنسیت و تمایلات جنسی) آغاز کرده است. این استاد معتقد است: وقتی هر مذهب یا دینی نگاه تنفرآمیزی نسبت به دگرباش‌ها دارد، در واقع می‌خواهد این گروه عجیب را حذف کند و آن‌ها را از ابراز حقوقشان منع گرداند. مجله‌ای که قرار است این تحقیق را چاپ و منتشر کند، مجله مطالعات دگرباشان و ترنسجندرها در دین نام دارد.

طبق اطلاعیه‌ها، قرار است نتایج بررسی‌های دینی و ترنس ها، در سال ۲۰۲۳ اعلام گردد. در این تحقیق ادیان مختلف ازجمله: مسیحیت، بودیسم، جوامع یهودی و سایر گروه‌های مذهبی مورد بررسی قرار خواهند گرفت. در آخر نتایج به دست آمده با هم مقایسه می‌شوند تا بتوان نگاه واقعی ادیان نسبت به دگرباش‌ها را دریافت کرد.

در واقع باید گفت: نگاه ادیان به این گروه خاص در نگاه جامعه نسبت به آن‌ها به شدت تأثیرگذار است. این تحقیق می‌تواند قدمی مهم برای گروه دگرباش محسوب شود. رویکرد دیگری که قرار است در این مطالعات مورد بررسی قرار بگیرد، روش‌هایی است که دگرباشان برای فضاهای مذهبی خود ایجاد کرده‌اند. همچنین دیدگاه این گروه نسبت به متون مذهبی از دیگر موارد مورد بررسی در این تحقیق است.

نظر جوزف مارشال

جوزف مارشال یک استاد علوم دینی است که وظیفه راه‌اندازی مجله به عهده اوست. این استاد معتقد است: نگاه عمومی نسبت رابطه ادیان و ترنس ها، با آنچه در واقعیت وجود دارد؛ کاملاً متفاوت می‌باشد. او می‌گوید: “بسیاری از افراد دگرباش و ترنس مذهبی هستند و اجتماع و تأیید را در ادیان می‌یابند.” از نظر او مذهبی بودن این گروه به دلیل اندیشیدن و تفکر عمیق نسبت به جنسیت و تمایلات جنسی است.

تحقیقات پیرامون دگرباش‌ها و دیدگاه نسبت به آن‌ها

جالب است بدانید تحقیقاتی در این خصوص انجام شده که نتایج معکوس دارد. به طور مثال: در سال ۲۰۱۵ یک موسسه تحقیقات دین عمومی مطالعاتی انجام داده است. نتایج حاکی از آن است که اکثریت همه گروه‌های مذهبی اصلی طرفدار عدم تبعیض هستند.

اما گزارش دیگری که توسط مرکز تحقیقاتی Pew  در سال ۲۰۱۷ منتشر شده، نشان می‌دهد: اکثر پروتستان‌های انجیلی سفیدپوست (۶۱٪) معتقد هستند که جامعه در مورد پذیرش ترنسجندرها “بیش از اندازه” پیش رفته است. مطمئناً نتایج تحقیقات جدید که توسط مجله مارشال در حال انجام است، می‌تواند موارد ابهام این موضوع را برطرف نماید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.