چالش خدمات آنلاین عبادتگاه ها در آینده

مبلغ/ با گذشت بیش از دو سال از همه گیری کرونا، بیشتر نهادهای مذهبی این پرسش را مطرح می کنند که آیا می توانند یک رویکرد ترکیبی در مورد ارائه خدمات آنلاین و حضوری عبادت داشته باشند؟

به گزارش «مبلغ» به نقل از ردنا (ادیان نیوز)، با گذشت بیش از دو سال از همه گیری کرونا، بیشتر نهادهای مذهبی این پرسش را مطرح می کنند که آیا می توانند یک رویکرد ترکیبی در مورد ارائه خدمات آنلاین و حضوری عبادت داشته باشند؟ این کار چگونه می تواند انجام شود؟

در حال حاضر بسیاری از اماکن مذهبی در مورد بازگشت یا عدم بازگشت خود به خدمات حضوری پس از گذشت بیش از دو سال عبادت آنلاین صحبت می کنند. قبل از همه گیری ویروس کوید-۱۹ بسیاری از عبادتگاه ها استفاده زیادی داشتند و همه روزه مملو از جمعیت بودند اما با شرایط پیش آمده حتی برخی از کلیساها (همچون کلیسای پاتردنور) تصمیم به فروش ساختمان خود کردند. آنها در طی این مدت خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه می دادند و این کار را بیش از دو سال است که ادامه می دهند.

در حقیقت با ورود این بیماری همه گیر به سال سوم خود، بسیاری از اماکن مذهبی بر آن شده اند که هزینه ها و مزایای عبادت آنلاین را در مقابل انجام این کار به صورت حضوری ارزیابی کنند. در حالی که بیشتر آنها راه کلیسای پاتر دنور را انتخاب نکرده و کاملا مجازی نشده اند اما تغییرات چشمگیر ناشی از محدودیت های کرونایی باعث ایجاد سوالاتی حتی در مورد وجود ارتباط بین ماهیت عبادت و هدف اجتماع در آنها شده است.

عبادت آنلاین در اسلام

ایده عبادت آنلاین برای مسلمانان نیز در کنار سایر ادیان بحث برانگیز بوده است. بر اساس شواهد متنی از کتاب مقدس دین اسلام، قرآن کریم و احادیث پیامبر مسلمانان، حضرت محمد (ص)، برگزاری نماز جمعه مشترک برای مردان واجب است. برخی از رهبران مذهبی این را به معنای برگزاری نماز جمعه حضوری تفسیر کرده اند و از این رو در جریان همه گیری کرونا، فتوای ممانعت از پخش آنلاین نماز جمعه را صادر نموده اند.

اما برخی دیگر همچون خالد ابوالفضل، استاد حقوق در UCLA، حتی پیش از همه گیری نیز شروع به پخش مجازی خطبه ها در طول نماز جمعه کرده بود و همچنان هم به این کار در خانه اش در اوهایو ادامه می دهد. او چندین نفر از اعضای خانواده خود جمع می کند اما در کنار سخنرانی برای آنها در واقع با صدها نفر دیگر نیز که به صورت آنلاین به خطبه ها گوش می دهند، صحبت می نماید.

او گفته است که پس از بررسی دقیق علم فقه، به تشابهاتی در شریعت با عبادت مجازی دست یافته است. خالد ابوالفضل از جمله افرادی است که امکان پیوستن به نماز جمعه حتی در صورت عدم مشاهده امام جمعه را فراهم نموده است. وی گفته است، افراد تا زمانی که از آنچه در طی عبادت مجازی می گذرد پیروی کنند و مناسک را به اشتباه انجام ندهند، نماز آنها صحیح است.

هر چند که بیشتر مسلمانان پس از پایان همه گیری کرونا، به ارائه خدمات عبادت حضوری خود باز می گردند، اما خالد ابوالفضل انتظار دارد که پس از عبور از این شرایط، تعداد جمعیت اقلیتی که عبادت آنلاین را انتخاب می کنند، افزایش یابد. وی افزود عبادت مجازی فرصت هایی را برای افراد فراهم می کند که در غیر این صورت نمی توانند در نماز جمعه شرکت کنند، از جمله افرادی که برنامه کاری آنها اجازه نمی دهد، یا کسانی که ممکن است در جامعه ای با مسجد یا جمعیت مسلمان فعال زندگی نکنند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.