وجود ۲۰۰ هزار فرقه مذهبی در دنیا

مبلغ/ حجت الاسلام والمسلمین سبحانی گفت: معنویت مهمترین مسئله فرهنگی دنیای امروز می باشد و همایش ملی «معنویت های نوظهور و معنویت اسلامی» می‌تواند مشارکت خوبی در پاسخگویی به سوالات مرتبط با این موضوع بویژه برای جوانان به ارمغان آورد.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی دبیر دومین همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی در نشست خبری، گفت: امروز گرایش به دین حتی در مادی ترین جوامع غربی در حال رشد است؛ اسلام به عنوان کامل‌ترین برنامه تعالی بشر به دنبال ارتقای معنویت انسان با رویکرد معتدل می‌باشد.

وی افزود: متأسفانه در اعصار اخیر جریان‌های انحرافی و ساختگی دینی و مذهبی موجب گمراهی گروه‌هایی از انسان‌ها شده‌اند.

رئیس قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با فرق انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: در دنیای غرب پس از بازگشت دین و معنویت نسخه‌هایی با این عنوان پیچیده شده که آنها هم مسیرهای انحراف را به روی بشر گشودند؛ متأسفانه امروز می‌بینیم این جریان‌های نوظهور معنوی تعداد زیادی از جوان‌های ما را هم درگیر خود کرده‌اند.

وی نسخه‌های نوظهور معنویت را تقلبی دانست و گفت: اگر این فرقه‌ها مورد موشکافی قرار گیرند دیده می‌شود که برخی آداب و سنن آنها برگرفته از اسلام راستین بوده تا ظاهر دینی به خود گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی تصریح کرد: در همایش نخست نگاه ما نگاه نقدی و سلبی بود و به دنبال آسیب شناسی جریان‌های معنوی نوظهور بودیم؛ اما در همایش دوم به دنبال مطالعات تطبیقی هستیم که این روش امروز در دنیا به عنوان یک شیوه علمی مقایسه‌ای پذیرفته شده است.

رئیس بنیاد امامت، با اشاره به جلسات مکرر شورای علمی دومین همایش معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی افزود: مطالعات تطبیقی در حوزه معنویت اسلامی با مقایسه بین آن و آخرین معنویت‌های رایج در دنیا اولین حرکت با این روش در جهان اسلام است.

دبیر دومین همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی بیان داشت: معنویت مهمترین مسئله فرهنگی دنیای امروز می‌باشد و این همایش می‌تواند مشارکت خوبی در پاسخگویی به سوالات مرتبط با این موضوع بویژه برای جوانان به ارمغان آورد.

وی گفت: این همایش از دو بعد علمی و عملی برخوردار است؛ از آنجا که مسئله معنویت از مهمترین مسائل جامعه می‌باشد همایش‌های اینچنینی زمانی می‌توانند ثمربخش شوند که هردو بعد نظری و عملی را مورد توجه قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی اظهار کرد: شورای علمی‌ای که طراحی این همایش را بر عهده داشته متشکل از اساتید مبرز حوزه و دانشگاه است؛ این اساتید علاوه بر فعالیت در فضای آکادمیک و علمی از مشاوران و کارشناسان این عرصه در سطح اجتماعی نیز می‌باشند.

شایان ذکر است: در پایان این نشست از پوستر و لوگوی دومین همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی رونمایی شد.

در ادامه این نشست خبری، دکتر هادی وکیلی دبیر علمی دومین همایش ملی «معنویت های نوظهور و معنویت اسلامی»، ضمن تشریح اقدامات انجام گرفته در اولین دوره برگزاری این همایش گفت: قدم اول در همایش نخست به این منظور برداشته شد که نظرات و اقوال موجود در موضوع معنویت‌های نوظهور مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

دبیر علمی دومین همایش ملی «معنویت های نوظهور و معنویت اسلامی»، افزود: در دومین همایش به دنبال ارائه نظرات عالمان اسلامی در زمینه معنویت‌های نوظهور هستیم.

وکیلی خاطرنشان کرد: هم اندیشی پژوهشگران اسلامی در زمینه معارف و ظرفیت‌های بالفعل آن یکی از برنامه‌های مورد نظر در دومین همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی است.

وی خداگرایی و نقش آن در زندگی بشر را یکی از محورهای همایش دانست و گفت: جاذبه‌های معنوی، راه‌های تحول معنوی، کارکرد شریعت و شخصیت و معلمان معنوی در ساحت‌های اسلامی و غیراسلامی مورد مطالعه قرار خواهند گرفت.

دبیر علمی دومین همایش ملی «معنویت های نوظهور و معنویت اسلامی» تصریح کرد: امیدواریم در گام سوم این همایش را به صورت بین المللی برگزار کنیم؛ در این راستا رایزنی‌های لازم نیز صورت گرفته است.

وی با اشاره به زمان برگزاری دومین همایش معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی افزود: این همایش در آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد و تا آن زمان به فراخوان و دریافت چکیده‌ها، مقالات و آثار علمی محققین و علاقمندان به این عرصه می‌پردازیم.

وکیلی با اشاره به آمار تقریبی تعداد فرقه‌ها و مذاهب زنده دنیا تصریح کرد: حدود ۲۰۰ هزار فرقه به عنوان فرقه‌های دینی-مذهبی در جهان وجود دارد؛ متأسفانه آمار دقیقی از تعداد فرق و مذاهب در کشور ما موجود نیست.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.