اکبریان: آموزه های دینی در رفتار خانواده ها دیده می شود

مبلغ/ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه گفت: خانواده ها باید در تربیت فرزندان به آموزه های الهی توجه داشته باشند. جامعه ای سالم است که بتواند آموزه های دینی را در رفتار خانواده ها بگنجاند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، نشست دوشنبه های سوهانک هفته گذشته با موضوع «نقش تربیت دینی در امنیت فردی اجتماعی» برگزار شد.

ساسان ودیعه عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه و مصطفی اکبریان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در این نشست مجازی سخنرانی کردند.

اکبریان: آموزه های دینی در جامعه سالم در رفتار خانواده ها دیده می شود

اکبریان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در ابتدای صحبت های خود گفت: درباره رفع مشکلات امروزمان در بحث تربیت دینی در امنیت فردی و اجتماعی می توانیم راهکارهایی مد نظر داشته باشیم که توجه به تربیت دینی و پیروی از آموزه های دینی لقلقه زبان نباشد. اگر تربیت دینی را درونی کنیم قطعا از بسیاری از مشکلات جامعه امروز کاسته می شود.

وی ادامه داد: اگر امروز می بینیم آمار انحراف های اجتماعی طلاق و … بالا است به همین خاطر است که خودمان باور نداریم و فقط لقلقه زبانمان است و اعتقاد و ایمان راسخ نداریم.

اکبریان درباره اینکه کدام الگو یا تربیت دینی در ایران مورد توجه است؟ گفت: همان الگوی تعلیم و تربیتی مورد توجه قرار می گیرد که بتواند در تغییر رفتار فرد تاثیری داشته باشد. اگر من نوعی متوجه شوم با پیروی از تعلیمات دینی می توانم در جهت تعالی خود و جامعه گام بردارم باید به آن توجه و اهتمام داشته باشم.

وی در ادامه بیان داشت: اهداف تمام ادیان الهی توجه به تعالی جامعه و فرد است و روش های مختلفی را انبیای الهی دنبال می کردند و بر این اساس اگر به این موضوع تاکیدی داشته باشیم می توانیم سلامت فردی و اجتماعی مردم را مهیا کنیم.

اکبریان درباره سوالی مبنی بر اینکه فضای مجازی و استفاده مداوم از تلفن های همراه باعث ایجاد اختلاف هایی بین زوجین شده است، ادامه داد: فضای مجازی برای رفع نیاز مردم در نظر گرفته شده است اما آنچه مورد توجه خانواده ها و زوجین باید باشد صداقت کامل بین آنها است و اگر صداقت وجود داشته باشد بنیان خانواده نیز حفظ می شود اما اگر بنا به دلایل مختلف هر کدام بخواهند موضوعی را از دیگری پنهان کنند می تواند موجب اختلاف بین شان شود.

اکبریان درباره دلیل کاهش باورهای دینی در خانواده ها نیز بیان داشت: فضای مجازی و اهدافی که دنبال می کند کاملا مشخص است. از سویی نمی توانیم منکر نقش محیط روی افراد باشیم. چراکه جامعه و محیط روی گرایش افراد بسیار تاثیرگذار هستند اما باز هم می گویم صداقت در کلام و رفتار خیلی در این موضوع مهم است. برای مثال پدر و مادرها اگر در رفتارهایشان صداقت داشته باشند فرزندان هم با دیدن آنها یاد می گیرند. البته که در جامعه فعلی نقش و حضور خانواده کمرنگ تر از گذشته شده است. اما باید در همان ساعت هایی که در کنار فرزندانشان هستند به آموزه های الهی توجه داشته باشند و آنها را در رفتارشان به کار بگیرند. جامعه ای سالم است که بتواند آموزه های دینی را در رفتار خانواده ها داشته باشد.

اکبریان گفت: اگر تربیت دینی درستی وجود داشته باشد می تواند ضامن آینده افراد باشد و اگر تربیت مصلحتی باشد عملا تاثیری ندارد و فردی که تربیت می شود فرد تربیت شده سالمی نیست. اگر بخواهیم آنچه احکام شرع مشخص کرده است را با میل خودمان کم و زیاد کنیم مشکل بوجود می آید. در اینجا تفاوتی بین ادیان نیست و همه ادیان در مقابل خداوند تسلیم هستند.

ودیعه: پدر و مادرها از آموزه های دینی در تربیت فرزندانشان بهره بگیرند

ودیعه نیز در ادامه این نشست مجازی گفت: اگر ایمان مان درست باشد و اگر دوستی و عشق در زندگی ها حاکم باشد کمتر شاهد اختلاف هایی در خانواده ها خواهیم بود که می گویند بر اثر فضای مجازی و گوشی های تلفن همراه ایجاد شده است.

وی در ادامه افزود: خرده نظام فرهنگی در صدر خرده نظام ها است و اولین نهادی که این الگو را انجام می دهد خانواده است. منتهی برخی خانواده ها در انجام این الگوها دچار تضاد می شوند. رفتارهایی که در برخی خانواده ها ایجاد شده است باعث پشت کردن آنها به آموزه های دینی است و آنها حالت انتقادی به دین دارند.

ودیعه نیز گفت: پدر و مادر باید ببینند کدام راهکارها در کنار راهکارها و آموزه های دینی در تربیت فرزندانشان جواب می دهد و از آنها بهره بگیرند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.