نقش موثر و پررنگ زنان در پیروزی انقلاب اسلامی

مبلغ/ هر چقدر که تاریخ را مردانه نوشته باشند، باز هم نمی‌توان نقش ارزنده ای زنان در طول تاریخ انقلاب اسلامی که همواره دوشادوش مردان ایستاده و برای به ثمر رسیدن این انقلاب تلاش کرده‌اند، نادیده گرفت.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایرنا، بی شک نقش بی بدیل و موثر زنان در دوران انقلاب اسلامی و هست سال دفاع مقدس امری انکارناپذیر و سرشار از ایثارگری آگاهانه است، زنان در جریان نهضت امام راحل با عنوان پیرو ولایت، در نقش مادر و همسر به پیروزی انقلاب کمک کردند.

بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی بعداز پیروزی در سخنانی با اشاره به حضور زنان در تظاهرات خیابانی آنان را به‌عنوان پیشروان نهضت اسلامی قلمداد می‌کردند.

زنان نه تنها در پیروزی انقلاب اسلامی سهم بزرگی ایفا کردند، بلکه در تثبیت نظام جمهوری اسلامی و تداوم انقلاب اسلامی حرف نخست را زدند و با حضور در صحنه انقلاب اسلامی، توطئه‌های دشمنان را در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی نقش بر آب کردند.

۴۳ سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی فرصت مناسبی است تا به نقش آحاد و اقشار مختلف جامعه از جمله زنان در پیروزی نهضت و به ثمر نشستن مبارزات علیه طاغوت پرداخت.

جمهوری اسلامی پرچمدار دفاع از حقوق زنان از دیدگاه اسلام در جهان است

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران پرچمدار دفاع از حقوق حقه زنان از دیدگاه اسلام در جهان است، دیدگاه متعالی اسلام در زمینه حضور اجتماعی زنان در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، علمی با ظهور و بروز انقلاب اسلامی تبلور پیدا کرد.

فاطمه محمد بیگی با اشاره به نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی افزود: از همان خرداد ۱۳۴۲ امام خمینی (ره) حرکت را آغاز کردند از تربیت سربازان خود در گهواره توسط، زنان انقلابی خبر دادند و تکیه بر سربازان آینده در دامان این مادران دانستند و تربیت نسل انقلابی که برعهده زنان است.

وی اظهار داشت: یاوری از اسلام و انقلاب در راه مبارزه، جهاد، پشتیبانی از جبهه ها چه در حوزه پرستاری چه در حوزه تامین مایحتاج جبهه ها و در عرصه سازندگی، علم آموزی و تولید علم و اشتغالزایی زنان ما همیشه دوشادوش مردان فعالیت کردند و در کنار همه این افتخارات شاهد این بودیم که نقش مادری و همسری خود را نیز به خوبی ایفا نموده اند.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز آمار قهرمانی های ورزشی ما در حوزه بانوان و توسعه رشته های ورزشی نمایانگر این مهم است و داوران بین المللی ما در ورزش، تعداد دانشمندان زنان در عرصه های مختلف علوم پزشکی، پایه و انسانی و رشته های مختلف مهارتی و تکنولوژی های مختلف گویایی فعالیت اجتماعی زنان است.

محمد بیگی تصریح کرد: در مقاطعی از روزهای پس از انقلاب بیشترین تعداد پذیرفته شدگان زنان تا ۷۰ درصد در رشته های مختلف کنکور دانشگاهها داشتیم و حضور زنان در توسعه فعالیت های حوزه علمیه، سازمان های مردم نهاد و مشارکت زنان در عرصه های فعالیت اقتصادی و سیاسی گویایی این موضوع است.

وی ادامه داد: حضور زنان در عرصه های تصمیم گیری در مجلس شورای اسلامی در عرصه های دیپلماسی و فعال علمی و منطقه ای، دیپلماسی ملت ها، مجلس و دولت مشهود است و امروز هیچ قدرت جهانی و استکباری نمی تواند ادعا کند که جمهوری اسلامی ایران حق زنان را ادعا نکرده است.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: امروز ما از کشورهای غربی،   جهان بینی غربی را باید طلب کنیم که غرب بیاید و بگوید در قبال زنان چه اقداماتی را انجام داده است جز، اینکه در حوزه زنان و فمینیسم استفاده ابزاری که از زنان می شود و شاهد افول ارزشهای اخلاقی و انسانی هستیم و مافیای سقت جنین و استفاده ناهنجار از بانوان و تنزل آنها حتی مسایل غیر انسانی نشان دهنده افول جهان بینی های دنیا غرب است.

سهم زنان در پیروزی انقلاب اسلامی انکارناپذیر و بسیار پررنگ بوده است

دبیر حجاب و عفاف استان قزوین گفت: انقلاب اسلامی همچون سایر انقلاب‌ها یک انقلاب سیاسی صرف به شمار نمی‌رود چراکه برای تحول در ارزش‌های معنوی اتفاق افتاد.

ناهید همایونلو  با بیان اینکه زنان به عنوان نیمی از جامعه اثرگذاری عمیقی در تحولات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی میهن ما داشته اند، افزود: بر همین اساس نقش و سهم زنان در پیروزی انقلاب اسلامی انکارناپذیر و بسیار پررنگ بوده است.

وی اظهار داشت: چرا که در پیروزی انقلاب اسلامی بانوان دوشادوش مردان و با حضور  تاثیرگذار خود در تمام صحنه ها نقش آفرین بودند در حقیقت این بانوان بودند که با تشویق فرزندان و همسران خود صحنه جهاد را معنا بخشیدند و با تقدیم فرزندان خود در مسیر اهداف متعالی انقلاب اسلامی نقش مادر ی و همسری خود را به کمال رساندند.

این مسوول تصریح کرد: متاسفانه زن قبل از انقلاب هویتی نداشت با شعار آزادی زنان به غارت ارزش های اصیل دست زدند و زنان خود به این باور رسیدند که اینان جز لگدمال کردن شان هدف دیگری ندارند.

دبیر عفاف و حجاب استان قزوین خاطرنشان کرد: در همین دوره پوشش زن را ملاک ارزش او دانستند هرچه غربی تر و با آرایش و رنگ و لعاب تر ارزش زن بالاتر و در این بین ارزش های انسانی و الهی در مورد این آفریده الهی گمشده جامعه بشری بود روز به روز با ترویج فرهنگ غرب و بیگانه زنان را از هویت و رسالت مادری و همسری دور می کردند.

همایونلو خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی چون بر پایه دین مبین اسلام شکل گرفت و از آنجا که زنان در دین اسلام جایگاه برابر با مردان دارند و هیچ امتیاز جنسیتی مردان بر زنان وجود ندارد، لذا هر بانوی انقلابی با قرار گرفتن در سایه پرچم انقلاب اسلامی با درخشش و پیشرفت انقلاب اسلامی درخشید و به جایگاه شایسته بانوی تراز انقلاب دست یافت.

وی با بیان اینکه حقوق بانوان در قانون براساس معیارهای دینی کاملا شفاف و گنجانده شده است، افزود؛ اگر مشکلاتی هم امروزه متوجه جامعه زنان است ناشی از عدم اهتمام مسوولان اجرایی است نه در ضعف و عدم توجه فرهنگ انقلاب اسلامی و از این رو باید خود را در این حوزه موظف به رعایت قوانین و حدود الهی بدانیم.

دبیر عفاف و حجاب استان قزوین خاطرنشان کرد: هم اکنون زنان هیچ محدودیتی برای حضور در اجتماع ندارند بلکه به لحاظ نیازهای حقیقی جامعه چه بسا این امر ضرورت دارد لذا یک زن می تواند با مدیریت موفق هم نقش مادری و همسری خود را ایفا کند هم به نیازهای جامعه خود از جنس خدمات مورد نیاز بانوان به نحو احسن پاسخگو باشد، چرا که الگوهای دینی ما چنین بوده اند حضرت زهرا (س) و حضرت زینب کبری (س) نمونه برتر بانوی موفق هستند که بانوان به تاسی از مکتب اهل بیت (ع) می توانند به جایگاه حقیقی خود دست یابند.

همایونلو همچنین با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب افزود: در بیانیه گام دوم هیچ فصلی را نمی یابیم که مردان ویژه مورد خطاب باشند و زنان مورد خطاب قرار نگیرند بلکه متن بیانیه گام دوم همانند متون روزهای پیروز ی انقلاب اسلامی است که همه از مرد و زن باید با نقش آفرینی قدم در مسیر تعالی انقلاب بردارند و هر کدام به لحاظ وظایف ذاتی مسوولیت هایی دارند که برای رسیدند به قله موفقیت باید حضور فعال و تاًثیرگذار داشته باشند.

وی یاد اور شد: زنان امروز در جایگاه مادران و همسران شهدای مدافع حرم قابل رویت است، و این همان رشد حوزه بانوان در سایه انقلاب اسلامی است.

انقلاب اسلامی ایران با تاسی از بانوان صدر اسلام شکل گرفت

کارشناس مسائل مذهبی و استاد حوزه علمیه در قزوین گفت: انقلاب اسلامی با تاسی از بانوان تمدن ساز  صدر اسلام نظیر حضرت زهرا(س) شکل گرفت و از این رو می توان به نقش بانوان برای حضور فرزندان و همسران در صحنه‌های مبارزاتی، مقابله با بدعت ها برگزاری جلسات خانگی برای ترویج مباحث دینی و همراهی با روحانیت در روزهای انقلاب اسلامی ایران نام برد.

متین قورچی بیگی با شاره به فرارسیدن ایام پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، افزود: زنان و بانوان در کنار مردان این سرزمین در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع از آرمانهای مقدس آن نقش تاثیر گذاری داشتند.

وی اظهار داشت: زنان در دوران پیش از انقلاب از نظر اجتماعی و نقش آفرینی در پست های مدیریتی و حکومتی جایگاهی نداشتند و فقط زنان اقشار مرفه و حاکمان سیاسی به عنوان مشاور حضور داشتند آنها نیز به دلیل تبعیت از الگوهای غربی مروج بی بند و باری و فساد بوده اند، در این شرایط زنان مومن و پر تلاش در این دوران با تربیت فرزندان مومن نقش بسزایی در پیروزی انقلاب داشتند.

قورچی بیگی تاکید کرد: انقلاب اسلامی به زنان هویت بخشید و زن از مهمترین ارکان جامعه معرفی شد و حقوق زنان احیا شد و آنها در مشاغل حساس نیز صاحب منصب و نظر شدند و ورودی دانشگاهها برای زنان فراهم شد.

وی تصریح کرد: زنان با مدیریت زمان و قبول کارهای زنانه و در نظر گرفتن شرایط خاص برای حضور بانوان از طرف مسوولان می توانند توازن را برقرار نمایند البته باید این حقیقت را قبول کنیم که بالاخره حضور زن در اجتماع انرژی اورا می گیرد و نیاز به حمایت بیشتری از طرف اطرافیان دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: زن نیمی از جامعه است و تربیت نیمه دیگر از جامعه به دست زن انجام می پذیرد، نقش کلیدی زن در تربیت و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی انکارناپذیر است لذا می‌بینیم دشمنان نیز برای رسیدن به اهداف خود این مورد را هدف قرار داده و نقشه های خود را ابتدا در باره این گروه از جامعه اجرایی می کند، لازم است که در گام دوم انقلاب زنان مورد توجه و اهمیت بیشتری قرار بگیرد و نقش و هویت خود را پیش از گذشته بپذیرد و برای ایفای نقش مادری تلاش مضاعف کنند.

قورچی بیگی گفت: با توجه به اینکه در انقلاب اسلامی جایگاه ویژه برای بانوان در نظر گرفته شده و بیش از گذشته به بانوان اعتماد شده است  و تمام مناسب و پست های حکومتی و نقش های اجتماعی بانوان می توانند حضور داشته باشند، جامعه را برای تشکیل حکومت اسلامی و تمدن اسلامی و ظهور حضرت مهدی (عج) و آماده نمایند و زن امروز باید بیش از گذشته به نقش مادری و مسوولیت پذیری خود اهمیت دهد و یاریگر یاران امام زمان (عج) باشد.

وی خاطرنشان کرد: حضور زنان در انقلاب های جبهه مقاومت و نقش آنها در کشورهای نظیر مصر، لیبی، یمن بحرین و سوریه  نشان از تاثیر آنها در پیشبرد بیداری اسلامی دارد که یادگار روزهای مبارزه زنان بزرگوارمان در صدر اسلام است.

وی تاکید کرد: رسالت اصلی ما تبیین نقش مهم زنان و مادران در عرصه‌های مختلف و فراهم سازی حضور و مشارکت قشر عظیم زنان کشور در مقدرات نظام اسلامی و تربیت نسلی آگاه در دهه پنجم انقلاب است.

هویت بخشی به جامعه زنان از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است

یک مبلغ حوزه علمیه خواهران در قزوین گفت: اگر بخواهیم به آنچه انقلاب اسلامی ایران به جامعه زنان ایرانی اعطا کرده است اشاره کنیم باید از یک مجموعه نام ببریم که مهم ترین آن را می توان هویت بخشی به زنان دانست.

نرگس بهرامخانی افزود: زنان ایرانی توانستند با اتکا به نفس و توانمندی‌های خود در عرصه‌های مختلف سیاسی اجتماعی فرهنگی ورزشی بدرخشند که در کتاب صعود ۴۰ ساله که مروری بر دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی است، آمارهای بین‌المللی منتشر شده در خصوص پیشرفت‌ها در حوزه زنان، نشان از رسیدن زنان به اهداف و جایگاه  فراتر از آنچه خود می پنداشتند دارد.

این مبلغ حوزه علمیه خواهران قزوین افزود: به عنوان مثال می توان به  پست‌های مدیریتی و جایگاه‌های مختلف زنان اکنون در دوران بعد از پیروزی انقلاب در بدنه دولت و پیش از آن توجه کرد، افزایش تعداد پزشکان زن در دوران پس از انقلاب و مقایسه آن  با تعدادی که قبل از انقلاب بود و همچنین تعداد سمن ها و انجمن های مردمی نهادی که با محوریت بانوان شکل گرفته که نشان از مشارکت اجتماعی زنان در روزهای پس از انقلاب دارد.

بهرامخانی گفت: همچنین بررسی تعداد زنان تحصیلکرده و سطح تحصیلات آنها در این ۴۳ سال نیز بسیار قابل توجه است که البته نشان از توانمندی زنان ایرانی و تلاش آنها برای تحقق اهدافشان است، که جمهوری اسلامی ایران بستر این اتفاق را برایشان فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: حفظ و نگهداری انقلاب اسلامی امروز یکی از مهمترین وظایفی است که بر دوش نسل جوان گذاشته شده و در این مسیر زنان نقش بسیار تاثیرگذاری دارند.

کلام آخر:

در جامعه ی امروز، زنان نقش مهمی در توسعه دارند و می توان گفت زنان نیمی از جمعیت فعال هر جامعه را تشکیل می دهند که نقش مهمی در پیشرفت جامعه دارند.

پیروزی انقلاب اسلامی، موجب شد چهره جدیدی از زن ایرانی به دنیا معرفی شود که مشخصه بارز آن دینداری، آگاهی و مسوولیت‌ پذیری است و همین ویژگی، اصلی‌ترین پشتوانه برای تداوم حضور فعال زنان در عرصه‌های مختلف کشور محسوب می شود.

یکی از مهم‌ترین افتخارات و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران، هویت‌بخشی به زنان است که توانسته‌اند با اتکا به نفس و توانمندی‌های خود در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی بدرخشند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.