فرزند شما می‌تواند از خودش دفاع کند؟/کتک زدن بچه‌ها نشانه چیست؟

مبلغ/ کودکان تا دو سالگی در زمان بازی همدیگر را گاز می گیرند، کتک می زنند و هول می دهند و این خشمشان طبیعی است .

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، خیلی از والدین نگران این هستند که بچه هایشان نمی توانند از خودشان دفاع کنند، مثلا در جمع از دیگر بچه ها کتک می خورند یا اینکه نمی توانند لوازم شخصی شان را نگه دارند و از حقشان در برابر دیگران دفاع کنند یا حتی اینکه گوشه گیر و خجالتی هستند.

والدین باید بدانند که رفتارهای بچه ها در سنین مختلف، متفاوت است اینطور نیست که یک بچه که الان خجالتی است، ده سال دیگران هم همینطور باشد و یا بالعکس بچه ای که خشمگین می شود و دیگران را کتک می زند، در بزرگسالی هم خشن باشد. هر چند خشونت در سنین بالا نیاز به بررسی دارد اما در سن پایین بخشی از فرایند رشد محسوب می شود. پس تمام این رفتارها با گذر زمان تغییر می کنند.

چه دسته بچه هایی نمی توانند از خود دفاع کنند؟

عموما بچه هایی که با مادر زیاد وابسته هستند یا با کودکان بزرگتر از سن خودشان مثلا بالاتر از دو سال فاصله سنی بازی می کنند، دچار چالش می شوند و چون احساس ناتوانی در برابر آنها می کنند، نمی توانند از خودشان دفاع کنند. برخی بچه های تک فرزند هم به دلیل تنهایی و نداشتن همبازی، در آینده دچار تعاملات ضعیف می شوند و نمی توانند از خود دفاع کنند. همچنین خواهر برادرهایی که بینشان حسادت و رقابت زیاد است، یک دسته شان کم رو شده و نمی تواند از خود دفاع کند. زندگی آپارتمان نشینی نیز عموما به این حالت بچه ها دامن می زند.

آیا والدین باید دخالت کنند؟

معمولا کودکان بین یک سال و نیم تا دو سالگی زمان بازی همدیگر را هول می دهند، گاز می گیرند و یا کتک می زنند، زیرا آنها به شدت از رفتار همسالان خود خشمگین می شوند و هنوز رابطه برابر را یاد نگرفته اند. کتک زدن از سه سالگی به بعد طبیعی نیست و باید بررسی شود.

این وظیفه کودکان در محدوده سنی کم نیست که از خود دفاع کنند، آنها نیاز دارند شخص بزرگسالی کنار آنها باشد تا اگر کودکی اقدام به زدن یا هول دادن دیگری کرد، فرد بزرگسال بدون داد زدن و دعوا او را کنترل کند.

برخی نمونه های آموزش های غلط والدین به کودکان این است که موقع درگیری بچه ها عباراتی مثل «ولش کن تو بیا پیش من» یا «با او بازی نکن» یا اینکه «اگر زد ، تو هم بزن» را به کار می برند. در دو نمونه اول بچه ها یاد می گیرند که از خود دفاع نکنند و در نمونه سوم، به او آموزش می دهند که اگر کسی کار بدی کرد، تو هم تکرار کن و این باعث خشم در بچه ها می شود.

پس چه کنیم؟

به فرزندتان بیاموزید وقتی که کار به برخورد فیزیکی رسید، دست خود را بالا بیاورد و اگر لازم است جلوی دست طرف مقابل را بگیرد و بگوید: «نزن»، «اجازه نمی دم منو بزنی» یا «اگر بزنی دیگه باهات بازی نمی کنم»

پس توصیه «اگر زد تو هم بزن» باعث آسیب بسیاری به کودک می شود. آموزه های فرزندتان را زیرسوال می برد و این آموزش را می دهد که اگر کسی کار بدی کرد، من می توانم آن را تکرار کنم. کودکی که کتک می زند، درونش لبریز از احساس بد به خود و دیگران است. در حقیقت کودکی که کتک می زند از کودکی که کودک می خورد، بیشتر آسیب می بیند و احساسات منفی بیشتری را درون خود حس می کند و همچنین او را در خطر آسیب فیزیکی بعضا جبران ناپذیر قرار می دهد و به کودک خشم و کینه ورزی را می آموزد.

با آموزش این رفتار به فرزند خود که «نزن» یا «اگر بزنی دیگه باهات بازی نمیکنم» شما به او می آموزید که در رابطه با دیگران می تواند حد و مرز قرار داده و از خود دفاع کند و اگر طرف مقابل به رفتار خود ادامه داد، فرزند شما باید محیط را ترک کند و فقط بگوید: «زدن کار بدیه و با کسی که میزنه بازی نمیکنم».

به فرزندتان بیاموزید که ترک کردن محیط کار بدی و نشانه ترسو بودن نیست بلکه نشان می دهد که او تفاوت خوب و بد و درست و غلط را می داند.

با این آموزش به او می گویید که انسان هایی در زندگی سر راه او قرار خواهند گرفت که دچار اختلالات رفتاری هستند و عاقلانه ترین واکنش این است که با این افراد درگیر نشوند.

نکته دیگر این است که والدین بدانند از حق بچه ها دفاع نکنند. خیلی از پدر مادرها اصلا اجازه نمی دهند بچه ها خودشان از حق خودشان دفاع کنند. با این روش اصلا بچه ها یاد بگیرند چطور از خود دفاع کنند. بنابراین اگر بچه ها با هم سن های خود مشغول بازی هستند و سرموضوعی به اختلاف خوردد، اجازه دهید خودشان مشکل را حل کنند و تا زمانی کار خطرناک نشده، شما وارد عمل نشوید.

در منزل به بچه ها حق بدهید. مثلا اگر میهمان به منزل آمده و با اسباب بازی های بچه شما بازی می کند و فرزندتان اجازه نمی دهد، او را جلوی جمع تخریب نکنید و اجازه دهید خودشان با هم کنار بیایند. فرزندتان را به مکان های مختلف در اجتماع ببرید،اجازه دهید گاهی اوقات از شما دور و جدا باشد و با بچه ها بازی کند. در پارک اجازه دهید با بچه های دیگر بازی کند، حتی اگر دعوایشان شد باز هم اجازه دهید خودشان مشکل را حل کنند.

در نهایت او را تشویق کنید هر چند اگر کاری که کرده کوچک بوده اما به طور دقیق به او بگویید که به خاطر این رفتارت و کاری که کردی، خیلی خوشحال شدم یا در جمع از مهارت هایش تعریف کنید. گاهی هم از نمایش و داستان برای یاد دادن و احقاق  حق بچه استفاده کنید و از داستان استفاده کنید و در نهایت هم به فرزندتان کمک کنید تا یک رشته ورزشی یا هنری به تخصص برسد و مهارت بالایی پیدا کند، همین باعث افزایش اعتماد به نفس در او می شود و می تواند از حق خود دفاع کند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.