چند راهکار ساده برای سحرخیزی و کامروایی

مبلغ/ از قدیم گفته‌اند آدم سحرخیز کامروا می‌شود. اما سحرخیز بودن کار آسانی نیست و نیازمند این است که یکسری بایدها و نبایدها برای خودتان تعیین کنید تا از لذت و امتیاز سحرخیز بودن بهره ببرید.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، آدم‌های سحرخیز گویی دوبرابر آدم‌هایی که تا لنگه‌ظهر می‌خوابند زندگی می‌کنند آنها بهره زیادی از روز می‌برند. سر قرار‌هایشان به موقع حاضر می‌شوند و سرحال‌ترند. سحرخیزی امتیاز ویژه‌ای در زندگیست و آورده‌های زیادی دارد. آورده‌هایی که در زندگی مدرن به آنها کمتر بها داده می‌شود ولی با این حال اغراق نیست بگوییم سحرخیزها در بسیاری موارد از باقی آدم‌ها شیش‌هیچ جلوتر هستند. یک روتین مرتب و سازگار با توصیه‌های علمی و پزشکی و حتی مذهبی سازگاری زیادی دارد. پس اگر شما هم مشتاق هستید که سحرخیز باشید و دنبال چند فوت و فن زودبازده و کار‌راه‌انداز هستید این گزارش را بخوانید.

زود و با کیفیت بخوابید

مهم‌ترین حرکت شما براید سحرخیز بودن، زود و با کیفیت خوابیدن است. شما نمی‌توانید بدون داشتن خواب کافی در شب سحرخیز و سرحال باشید و برای بدست آوردن سرحالی اول صبح به چای و قهوه پناه ببرید. پیش از این در خبرگزاری فارس چند راهکار برای خواب با کیفیت داده بودیم که در اینجا لینک آن را قرار می‌دهیم.

ساعت کوک کنید

درست است که بدن ما خودش یک ساعت طبیعی دارد که طبق آن ما را خواب یا بیدار می‌کند. اما از کوک کردن ساعت و آلارم موبایل‌تان غافل نشوید. بهتر است زنگی را انتخاب کنید که با آرامش بیدارتان کند و به شما شوک وارد نکند.

به خورد و خوراک دقت کنید

غذای سنگین خواب شب را دچار اختلال می‌کند. ممکن است حتی برایتان رفلاکس معده ایجاد کند که واقعا آزارتان می‌دهد و شاید چند نوبت در شب را بیدار شوید. از طرفی خوراکیهایی با طبع سرد مثل ماست، ترشی و دوغ در شب، رخوت صبحگاهی را به همراه دارد و دقیقا اجازه نمی‌دهد از رختخواب جدا شوید. پس بهتر اس شبها سبک و غذاهایی با طبع گرم مصرف کنید.

قرارهایتان را به صبح زود منتقل کنید

قرلرهای کاری و یا دوستانه را به جای ظهر به صرف ناهار و یا عصر و به صرف عصرانه به صبح و خوردن صبحانه منتقل کنید. اینطوری هم لذت یک قرار صبحگاهی را می‌چشید هم‌می‌بینید که چقدر زمان اضافی و بیشتری در طول روز برای انجان فعالیت‌هایتان دارید.

برنامه‌های هیجان‌انگیز صبحگاهی بگذارید

اگر عادت به بیداری در صبح زود ندارید باید برای خودتان ایجاد رغبت کنید. شب‌ها به این فکر کنید که چطور یک صبح هیجان‌انگیز داشته‌باشید که شما را به بیداری در ساعات اول صبح تشویق کند. شاید کوه، شاید یک پیاده‌روی صبحگاهی، شاید شرکت در برنامه ورزشی در پارک‌های اطراف خانه، شاید هم خودتان بتوانید یک مناسک صبحگاهی جذاب تدارک ببینید که لذت زود بیدار شدن را تقویت کند. خواندن نماز قضا، دعای عهد هم از جمله پیشنهاداتیست که حال روح و روان‌تان را جا می‌آورد.

قانون ۱۰ دقیقه را رعابت کنید

وقتی آلارم تلفن همراه شما را بیدار می‌کند اولین بار بهترین بار برای بیدار شدن است آن را به عقب نیندازید. به این فکر کنید خواب‌آلودگی که دارید فقط ۱۰ دقیقه نیاز است تا از شما دور شود. پس تعلل نکنید و هرچه سریعتر خودتان را به شیر آب برسانید صورتتان را بشویید و بساط چای و صبحانه را فراهم کنید. ۱۰ دقیقه بعد خواهید دید که خواب‌آلودگی از چشمانتان دور شده. حتی اگر بلند شدن برایتان سخت است. تلفن همراهتان را در دست بگیرید و سعی کنید چیزی در آن بخوانید که چشمانتان را مشغول کند تا حس خواب آلودگی دور شود.

دوش بگیرید

حمام صبحگاهی یکی از بهترین مناسک برای سحرخیزان است که هم‌ نشاط آور است و هم شما را سرحال‌تر وارد روز جدید می‌کند. شما بعد از حمام دیگر دوست ندارید سراغ رختخوابتان بروید بلکه تمایل دارید کارهای واجب و مفیدتان را انجام دهید.

صبحانه را جذاب کنید

لیشتر ما به این فکر می‌کنیم که برای ناهار یا شام چه تدارکی ببینیم اما کمتر به وعده صبحانه اهمیت می‌دهیم. یک وعده صبحانه جذاب می‌تواند رغبت شما را برای جدا شدن از رختخواب بیشتر کند.

اهمیت و لذت سحرخیزی را با خودتان دائما مرور کنید

شما تا متوجه لذت و اهمیت سحرخیزی در زندگی‌تان نشوید نمی‌توانید از آن درست بهره ببرید. پس این لذت را با خودتان دائم مرور کنید تا تبدیل به رویه و عادتتان شود. هربار که سحرخیز بوده‌اید و کارهای مفیدی انجام دادید، آن کارها را مرور کنید و لذت آن را به خودتان یادآور شوید تا رغبت به سحرخیزی همیشه در شما وجود داشته باشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.