جهیزیه سنگین هیچ دختری را خوشبخت نمی‌کند/ عروس‌تان را به خاطر سادگی جهیزیه سرزنش نکنید

مبلغ/ رهبر معظم انقلاب اسلامی در طی سخنرانی های خود بارها تاکید کرده‌اند که زوجین و خانواده ها،حضرت زهرا سلام الله علیها را الگوی خود قرار دهند و جهیزیه ای ساده برای شروع زندگی فراهم کنند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، رهبر معظم انقلاب اسلامی طی  سخنرانی های خود بارها تاکید کرده‌اند که زوجین و خانواده‌ها، حضرت زهرا سلام الله علیها را الگوی خود قرار دهند و جهیزیه‌ای ساده برای شروع زندگی فراهم کنند و تجملات و چشم و هم‌چشمی‌ها را نادیده بگیرند. در ادامه توصیه‌های مهم  مقام معظم رهبری را در رابطه با خرید جهیزیه خواهید خواند.

حضرت زهرا را الگو قرار دهید 

«من گمان می‌کنم این‌که در جهیزیه‌ی حضرت زهرا (علیهاالسلام) این قدر سادگی رعایت شد… این حد را حفظ کردند. این یک جنبه‌ی نمادین داشت. برای این‌که بین مردم مبنا و پایه‌ای باشد برای عمل به آن، تا دچار این مشکلاتی که بر اثر زیاده‌روی‌ها پیش می‌آید، نشوند.»

خطبه‌ی عقد ۱۳۷۷/۴/۱۸

افراط و اسراف نکنید!

«مادرهای عروس‌ها در تهیه‌ی جهیزیه دست نگه دارند، خیلی افراط و اسراف نکنند. نگویند حالا مثلاً دخترمان است، دلش می‌شکند. نه! دخترها خوبند، دخترها نمی‌خواهند. ما بیخود نباید دل آن‌ها را بکشانیم به این سمت که هر چیز قشنگ و لوکس و… حتماً باید برایش تهیه شود.»

خطبه‌ی عقد ۱۳۷۹/۱۱/۱۶

پیرو  آداب و رسوم غلط نباشید

«انواع و اقسام ریخت و پاش‌ها، زیاده‌روی‌ها، کارهای غلط، جهیزیه‌های سنگین. همه‌جور چیزی را حتماً باید بخرند، بیاورند توی جهیزیه بگذارند، که اقلّاً یک چیز بیشتر از آن دختر خاله‌اش، یا نمی‌دانم خواهرش، یا آن همسایه‌شان یا آن همکلاسی‌شان داشته باشد. اینها از آن غلط‌های بسیار موذی و آزاردهنده است، برای خود انسان و برای مردم. خیلی از دخترها نمی‌توانند به خانه‌ی بخت بروند، خیلی از پسرها نمی‌توانند ازدواج کنند، به خاطر همین چیزها. به خاطر همین گرفتاری‌ها. اگر ازدواج آسان بود، اگر مردم آن‌قدر سخت‌گیری نکرده بودند، بعضی‌ها اگر مهریه‌شان سنگین نبود، اگر این جهیزیه‌های جاهلانه نبود و پدر و مادرها به خیال خودشان برای این‌که مبادا دل دخترشان بشکند، خودشان را به آب و آتش نمی‌زدند، این گرفتاری‌ها برای خیلی از خانواده‌ها پیش نمی‌آمد.»

خطبه‌ی عقد ۱۳۷۲/۱۰/۲۶

جهیزیه سنگین ضامن خوشبختی نیست

«جهیزیه‌ی زیاد، هیچ دختری را خوشبخت نمی‌کند و هیچ خانواده‌ای را به آن آرامش و سکون و اعتماد لازم نمی‌رساند. اینها زوایای زندگی است. فضولِ زندگی است و جز دردسر و اسباب زحمت و اسباب مشکل فایده‌ای ندارد.»

خطبه‌ی عقد ۱۳۷۵/۹/۱۸

برای خرید جهیزیه پول قرض نکنید

«مبادا بروید پول قرض کنید، جهیزیه درست کنید. مبادا خودتان را به زحمت بیندازید. مبادا خانواده‌تان را به زحمت بیندازید. مبادا خیال کنید که دخترتان اگر جهیزیه‌اش کمتر از دختر همسایه و قوم و خویش بود، این سرشکستگی است.»

خطبه‌ی عقد ۱۳۸۱/۳/۲۹

اصرار نداشته باشید که سرآمد فامیل باشید

«بعضی‌ها سعی می‌کنند که برای جهیزیه بزنند روی دست همه‌ی قوم و خویش‌ها و همسایه‌ها و دوست و آشناها که این هم غلط است… باید نگاه کنید ببینید که چه چیزی درست است، چه چیزی حق است آن را انجام بدهید. چه چیزی حق است؟ یک خانواده‌ی دو نفره یک وسایلی لازم دارند که یک زندگی ساده‌ای داشته باشند.»

خطبه‌ی عقد ۱۳۷۹/۸/۳

جهیزیه سنگین را در جامعه فرهنگ سازی نکنید

«نگذارید جهیزیه‌ها را سنگین کنند. دخترها نگذارند. عروس‌ها شما نگذارید. پدر و مادرها هم اگر می‌خواهند، شما نگذارید.»

خطبه‌ی عقد ۱۳۷۳/۹/۲۳

قرار نیست همه وسایل لازم و غیر لازم را فراهم کنید!

«از اول، بعضی‌ها همه‌ی ریز و درشت و لازم و غیر لازم را برای دخترشان به عنوان جهیزیه فراهم می‌کنند که مبادا از دختر فلانی، از نمی‌دانم دختر عمویش، یا از خواهرش یا از جاریش مثلاً کمتر باشد. اینها درست نیست. این کارها غلط است. اسباب زحمت شماست. آن هم زحمتی که هیچ اجری پیش خدا ندارد، مایه‌ی تشکر هم نمی‌شود.»

خطبه‌ی عقد ۱۳۷۸/۹/۲

عروس‌تان را به دلیل سادگی جهیزیه سرزنش نکنید

«بعضی از خانواده‌های عروس، خودشان را اذیت می‌کنند و به زحمت می‌اندازند و اگر پول هم ندارند به زحمت پول تهیه می‌کنند. اگر پول دارند خرج زیادی می‌کنند، برای این‌که یک جهیزیه‌ی مفصل پر زرق و برقی را مثلاً در  اختیار دخترشان بگذارند.»

خطبه‌ی عقد ۱۳۷۷/۱۲/۲۸

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.