رمزگشایی راه ورود به قلب همسر است/برای رسیدن به آرامش نیازی به انجام کارهای عجیب‌وغریب نیست

مبلغ/ یک مشاور خانواده گفت: رمزگشایی بدین معنا است که رمز ورود به قلب همسر و قلب یک زن چه چیزی است و این شناخت بسیار مهم است.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، سید مجتبی حورایی در «سلام تهران» با اشاره به اصطلاح مردان مریخی و زنان ونوسی، گفت: شاید اولین بار اصطلاح مریخی و ونوسی را جان گری در کتاب خود مطرح کرد. این اصطلاح می‌خواهد بگوید تفاوتی بین زن و مرد است اما این تعبیر مریخی و ونوسی این دو را خیلی از هم دور می‌کند و مقداری ارتباط را ترسناک نشان می‌دهد یعنی اگر من بدانم می‌خواهم با طرف مقابلم ارتباط برقرار کنم که هیچ‌گونه شبیه به من نیست اصلاً نمی‌دانم  چه‌کاری باید بکنم پس احساس سردرگمی به من دست خواهد داد.این‌که تفاوتی بین زن و مرد است  قطعی است اما نه در این حد مریخی و ونوسی.

این مشاور با اشاره به اهمیت دانستن تفاوت‌های بین زن و مرد، مطرح کرد: دانستن تفاوت‌ها به ما در ارتباط کمک می‌کند. ما ارتباط را مهارت نمی‌دانیم و باور نکرده‌ایم که باید آن را یاد بگیریم درواقع هیجان احساس را می‌دانیم اما نمی‌دانیم چگونه با آن برخورد کرده و بروز دهیم یعنی ما با یک هیجان مواجه هستیم که روش بروز، کنترل و مدیریت آن را آموزش ندیده‌ایم.

وی درباره چگونگی مدیریت این تفاوت، عنوان کرد: ابتدا باید بپذیریم که این تفاوت وجود دارد؛ پذیرش بسیار کمک‌کننده است. گاهی اوقات افراد این تفاوت را نپذیرفته‌اند و خطاهای رفتاری از آنجا ناشی می‌شود. مثلاً در خیلی از موارد الگوی آقایان مادرشان است که می‌گویند من مادرم را این‌گونه دیده و مشاهده کردم پس باید همسرم نیز این‌گونه باشد. ابتدا باید بپذیریم که علاوه بر جنسیت‌ها حتی بین افراد هم‌جنس نیز تفاوت‌هایی وجود دارد یعنی الزاماً نباید همسر من شبیه به مادرم باشد یا مثلاً همسر من مانند دوست خواهرم باشد چراکه انسان‌های متفاوتی هستند.

حورایی پیرامون اصول برقراری ارتباط، اظهار داشت: در ارتباط دو اصل اساسی داریم؛ اول اینکه باید مراقب همدیگر باشیم و دیگر اینکه احساس خوب به یکدیگر بدهیم. مراقب هم بودن بدین معنا است که مراقب تفاوت‌هایمان باشیم برای نمونه می‌توان گفت هر دو زن و شوهر، خانم و آقا و دختر و پسر آرامش را دوست دارند اما شکل آرام یافتگی آن‌ها متفاوت است.

وی با اشاره به چگونگی به آرامش رسیدن خانم‌ها و آقایان، گفت: یک زن وقتی التهاب دارد و به‌هم‌ریخته یا خسته است با گفت‌وگو به آرامش می‌رسد زمانی به آرام یافتگی روانی خواهد رسید که صحبت کند، اهمیتی ندارد که در چه زمینه‌ای صحبت کند بلکه تنها صحبت کردن به او کمک می‌کند که تخلیه روانی ایجاد شده و آرام گیرد. در نقطه مقابل، آقا کاملاً برعکس است، البته استثنائاتی نیز وجود دارد، شکل آرام یافتگی آقایان با سکوت است یعنی یک آقا وقتی از لحاظ روحی به هم می‌ریزد، خسته است یا التهابی دارد باید به حال خود واگذار شود.

حورایی پیرامون مشکلات ایجاد شده به واسطه ناآگاهی از تفاوت‌ها، اشاره کرد: وقتی یک خانم این تفاوت را نداند و آقا که از در می‌آید خانم دوست دارد صحبت کند تا آرام گیرد از طرفی آقا می‌خواهد ساکت باشد. در اینجا به خانم‌ها می‌گوییم کمتر صحبت کن که خواستنی و دلربا شوی و از طرف دیگر به آقا می‌گوییم اگر می‌بینی حجم کارت به اندازه‌ای است که وقتی به خانه می‌آیی نمی‌توانی در کنار خانواده باشی و بسیار خسته‌ای حتماً از کارت کم کن و اولویت اول را خانواده قرار بده؛ شغل مهم است اما اولویت اول خانواده می‌باشد. وقتی می‌بینی مثلاً اگر ساعت ۱۰ به خانه بیایی عملاً نمی‌توانی رسیدگی خوبی به خانواده داشته باشی حتماً باید ساعت ۹ به خانه بیایی و باید خود را وادار کنی. مردان هنرمند در ارتباط آن‌هایی هستند که وقتی از در به داخل می‌آیند باهمسر، مادر و دخترانشان صحبت می‌کنند و احوالپرسی انجام می‌دهند همچنین باید شنونده فعالی باشند.

وی با اشاره به نیاز بارز خانم‌ها، گفت:  خانم‌ها بسیار نیازمند درک و توجه هستند یعنی مثلاً شنیدن را یک شنیدن فعال می‌خواهند یعنی باید به طرف مقابل نگاه و توجه کرد. این نگاه کردن برای خانم به معنای نوازش عاطفی است حتی اگر در جایی نگاه کرده و کم گوش دهد ترجیح دارد به اینکه نگاه به جای دیگری معطوف باشد و زیاد گوش بدهد.

حورایی درباره راه‌های دستیابی به آرامش برای زنان و مردان، عنوان کرد: برای رسیدن به آرامش الزاماً نیازی به انجام کارهای عجیب‌وغریب نیست. گاهی اینکه از در به داخل آمده، نگاه و توجه کنیم و شنونده خوبی بوده و درواقع حاضر به شنیدن باشیم، طرف مقابل به آرامش خواهد رسید و همان‌قدر که طرف مقابل کمتر صحبت کرده و به اجازه دهد مدتی را در خلوت خود باشیم ما به آرامش می‌رساند.

وی با اشاره به نحوه برخورد با اتفاقات توسط آقا و خانم، گفت: گاهی اوقات وقتی به خانم می‌گوییم چه خبر؟ خانم شروع می‌کند جریان خرید یک روسری را با جزئیات تعریف کردن و آقا که اصولاً کم‌حوصله است و به نظر او این موضوع ارزشمند نیست می‌پرسد آیا خریدی؟ به آخر مطلب برو. در اینجا خانم می‌گوید چرا خوب گوش نمی‌کنی؟ و از نظر آقا این حرف‌ها ارزشمند نیست. به آقا می‌گوییم نگاه نکن آیا این حرف ارزش دارد یا ندارد بلکه اثر روانی آن و اثری که در تحکیم روابط می‌گذارد، بسیار ارزشمند است.

این مشاور و نویسنده با بیان اهمیت خرید گل برای خانم‌ها به جهت تحکیم روابط، اذعان داشت: آقایان در خرید ‌گل نباید نگاه کنند که اسراف است یا نیست پس چیزی را بخرم که ماندگاری داشته باشد چراکه گل بعد از مدتی پژمرده می‌شود. نباید نگاه این‌چنینی داشت؛ نگاه باید به این باشد که این گل چه اثرات خوب و مثبتی روی طرف مقابل می‌گذارد. وقتی به ارزش آن اثر نگاه می‌کند، نمی‌گوید این گل چه ارزشی دارد و منطقاً درست نیست بلکه درواقع کار فوق‌العاده‌ای انجام داده است. اگر برای آقایان گل خریدن کاری مازاد و اسراف است و با آن مأنوس نیستند، خود را وادار کنند و گل بخرند. انسان‌هایی که بخیل هستند توصیه می‌شود خود را به سخاوت وادار کنند پس ما نیز باید خود را وادار به خرید گل کنیم.

وی با اشاره به ذهنیت خانم‌ها نسبت به گل، گفت: از کودکی در ذهن ما این موضوع جای گرفته است که در تقدیم گل که معمولاً مربوط به مناسبت‌های خوب، جشن و شادی می‌باشد، عشق خوابیده است. این زمینه ذهنی که از کودکی با آن بزرگ‌ شده‌ام در ذهن من است و در نظر دارم که مثلاً در سریالی که دیده‌ام یا در کتابی که خوانده‌ام هنگام عشق‌ورزی گل تقدیم کردند و این‌که گل معطر و زیبا است که معانی دیگری دارد.

حورایی در ادامه درباره اهمیت هدیه دادن پیش از درخواست، افزود: وقتی خانم خودش بگوید که برای من گل یا هدیه بگیر یعنی طرف مقابل تفاوت‌ها را درک نکرده است و آن‌ها را نمی‌شناسد؛ پس آن خانم به حرف آمده است. بزرگوار کسی است که قبل از تقاضا، عنایت کند یعنی پیش از اینکه آن خانم تقاضا و درخواستی کند آن طرف کار را انجام دهد.

وی با اشاره معنای رمزگشایی در روابط بین زن و مرد، مطرح کرد: رمزگشایی بدین معنا است که رمز ورود به قلب همسر و قلب یک زن چه چیزی است و این شناخت بسیار مهم است؛ مثلاً اگر می‌خواهیم در یک صندوق را باز کنیم می‌گوییم رمز آن چیست و چگونه باید آن را باز کنیم یا مثلاً چگونه باید وارد این خانه شویم. در ازدواج نیز همین‌طور است باید بگوییم به قلب یک زن چگونه وارد شویم؟

حورایی پیرامون راه‌های ورود به قلب یک زن، ابراز داشت: باهمان تفاوت‌هایی که گفته شد باید ورود پیدا کرد و با توجه به اینکه نیازهای عاطفی در مورد خانم‌ها مهم‌تر از نیازهای غریزی است؛ شناخت این مسئله برای آقایان بسیار حائز اهمیت است. هم زنان و هم مردان نیازهای غریزی و عاطفی دارند اما نیازهای عاطفی فوق‌العاده اهمیت دارد. در این راستا می‌گوییم کسی می‌تواند تأمین‌کننده نیازهای غریزی باشد که نوازش عاطفی شده باشد.

وی با اشاره به دیگر رمز ورود به قلب زنان، گفت: از تفاوت‌هایی که در رمزگشایی مهم است، دانستن این مطلب است که خانم‌ها رابطه گرا هستند؛ برعکس آقایان که هدف‌گرا می‌باشند. مثلاً آقا تماس می‌گیرد و می‌پرسد چه می‌خواهی بخرم؟ خانم می‌گوید بیا باهم برویم و خرید کنیم. برای خانم باهم رفتن اهمیت دارد و در ابتدا باهم برویم مهم است. اگر یک مرد بداند که زن رابطه گرا است نه هدف‌گرا پس نباید سریع سر اصل مطلب برود. وقتی یک خانم مشکلش را مطرح می‌کند و مثلاً می‌گوید سرم درد می‌کند اگر آقا رمز بلد باشد برای ورود باید این سؤال‌ها را بپرسد چرا سرت درد می‌کند؟ از چه زمانی درد می‌کند؟ حتماً خیلی اذیت شده‌ای و ابتدا باید آن نوازش را انجام دهد. اما مرد که این را نمی‌داند و پیشنهاد می‌دهد که به پزشک مراجعه یا استراحت کن. این زن خودش می‌داند که برای بیماری‌ها باید به پزشک مراجعه کرده و استراحت کند اما رمز ورود به قلب یک زن صرف‌نظر از سن و سال و موقعیتی که او در زندگی ما دارد، نوازش عاطفی است.

حورایی درباره خرید هدیه برای مادر یا همسر در این روز، بیان کرد: در مورد همسر اطمینان خاطر دادن مرد به زن در این دنیای شلوغ بسیارمهم است. باید بگوید من با تو هستم؛ این وفاداری و قوت قلب دادن و اینکه همیشه در کنار تو هستم از بسیاری اظهار محبت‌ها بهتر است. علاوه بر این اظهار محبت کلامی، هدیه و غیره نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

این نویسنده و مشاور با اشاره به برخی دلایل مردان برای هدیه ندادن، گفت: مشکلی در آقایان وجود دارد که وقتی می‌پرسیم چرا هدیه و کادو نمی‌خری می‌گوید من در این خانه زحمت می‌کشم و صبح تا شب کار می‌کنم. ما همیشه می‌گوییم محبت‌های رفتاری جایگزین محبت‌های گفتاری نیست؛ یعنی اگر مرد برای همسر یا برای مادر جان‌فشانی‌ها کند اما اظهار محبت نداشته باشد به نتیجه نخواهد رسید و التهابی به وجود خواهد آمد. پس توصیه می‌کنیم هم از نظر گفتاری بگویند که من در کنارت بوده حامی تو هستم و قوت قلب و احساس وفاداری بدهند و همچنین به زبان بیاورند که دوستت دارم و آن را جزء بایدهای زندگی در نظر بگیرند. هم‌چنین در نهایت هر هدیه‌ای که با ذائقه و روحیه او سازگار است، برایش تهیه کنند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.