نگاهی به دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و سبک زندگی آیت‌الله سیستانی

 

به گزارش «مبلغ» به نقل از شعوبا، کتاب «نگاهی به دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و سبک زندگی آیت الله سیستانی» به کوشش سیدمحمد غضنفری به رشته‌ تحریر درآمده و انتشارات ایده نو آن را منتشر کرده است. این کتاب، مجموعه‌ای از یادداشت‌هاست که افراد مختلف پس از دیدار با آیت الله سیستانی نوشته و در نشریات مختلف منتشر کرده‌اند. نویسنده در مقدمه کتاب می‌گوید:

»در جمع آوری مطالب کتاب سعی کردم از قول اشخاص ذی‌صلاح و دقیق استفاده کنم و با نقل قول از منبع معتبر و ارائه منابع در هر مورد و حفظ امانت در کلام، احتیاط لازم را انجام دهم و امیدوارم در این خصوص به حقیقت دست یافته باشم

کتاب حاضر از مقدمه و سه فصل تشکیل شده:

در مقدمه کتاب، زندگانی آیت الله سیستانی از تولد در مشهد تا تحصیل در قم و عزیمت به نجف تشریح شده و برخی از تمایزات علمی ایشان برشمرده شده است.

فصل اول به تبیین دیدگاه‌های فرهنگی – اجتماعی ایشان پرداخته. در این فصل از یادداشت‌های افراد مختلفی همچون حجت الاسلام مسیح مهاجری، احمد مسجدجامعی، حجت الاسلام احمد احمدی (رئیس سابق سمت)، حجت الاسلام و المسلمین حسن رمضانی و… استفاده شده است.

از نکات مورد تاکید در این فصل، میزان بالای مطالعات ایشان، اختلاف فکری آیت الله سیستانی با عرفان ابن عربی و همچنین نگرانی معظم له از شیوع خرافات و مسائل سخیف و سطحی در جامعه است.

فصل دوم به دیدگاه‌های اخلاقی و سبک زندگی آیت الله سیستانی اختصاص دارد. در این فصل، دوری طلاب از دنیا و دنیازدگی، ساده زیستی، تقوا، پرهیزگاری و… مورد تاکید قرار گرفته است.

در فصل سوم، دیدگاه‌های سیاسی آیت الله سیستانی و نقش ایشان در عراق امروز مورد مطالعه واقع شده است. اقدام ایشان در رد طرح آمریکایی قانون اساسی، بارها و بارها توسط افراد متعدد مورد بحث قرار گرفته به گونه ای که انگار تنها اقدام ایشان در عراق امروز، همین حرکت بوده است. چیزی که در صورت صحت آن، نمی توان آقای سیستانی را موثر در اقدامات سیاسی عراق جدید دانست! چراکه عراق امروز، بیش از این نیازمند حضور مرجعیت در صحنه است و چه بسا حجم قابل توجهی از مشکلات آن نیز به عدم وجود چنین مسئله‌ای بر می‌گردد.

در ابتدای این فصل، ایشان را ناجی شاگردان مرحوم خویی در جریان دستگیری به دلیل انتفاضه شعبانیه دانسته و به نقل از سیدمحسن خلخالی فرزند شاگرد آیت الله خویی می‌گوید: «در جریان انتفاضه، برادرم سید امین را با آقای سیستانی به همراه ۱۹ نفر دیگر دستگیر کردند و تحقیقات را از سید امین شروع کرده بودند. ایشان گفته بود می‌دانید چه کسی را گرفته‌اید؟ گفتند: کی؟ گفته بود جانشین آقای خویی یعنی آقای سیستانی را. گفتند: اگر ایشان این اعمال را استنکار کند، بقیه را آزاد می کنیم. ایشان این کار را کرد، صحبت کرد. سید برای حفظ جان این افراد این کار را کرد و بحمدلله آنها آزاد شدند

نویسنده در این بخش به نظرات آیت الله سیستانی در مسایل سیاسی و اجتماعی پرداخته است. از جمله این مسایل می‌توان به این موارد اشاره کرد:

آیت الله سیستانی، دین و دولت

آیت الله سیستانی و ولایت فقیه

آیت الله سیاسی و اشغالگران

آیت الله سیستانی و انتخابات

آیت الله سیستانی و وحدت

و

کتاب حاضر در ۲۵۶ صفحه و در سایز رقعی در سال ۱۳۹۶ با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه منتشر شده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.