رسانه‌های مجازی چقدر برای تولید محتوا هزینه می‌کنند/ برآورد هزینه ۱۴۰ میلیارد دلاری!

مبلغ/ شرکت‌های رسانه‌ای و فناوری بزرگ در سال ۲۰۲۲ مبلغ شگفت‌انگیز ۱۴۰ میلیارد دلار برای تولید محتوا هزینه می‌کنند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، شرکت‌های رسانه‌ای و فناوری بزرگ در سال ۲۰۲۲ مبلغ ۱۴۰ میلیارد دلار برای تولید محتوا هزینه می‌کنند. این رقم شگفت‌انگیز حاکی از آن است که نمودار مخاطب در غول‌های دنیای مجازی به صورت سینوسی بالا و پایین می‌شود، بدین معنا که هر زمان محتوایی جدید تولید و عرضه می‌شود به سرعت میزان مخاطبین سیر صعودی به خود گرفته و پس از آن بلافاصله این سیر نزولی می‌شود. از این رو حیات رسانه‌های مجازی به تولید محتوا گره خورده است و هر اندازه در این حوزه سرمایه‌گذاری و هزینه کنند به همان اندازه با موفقیت در بازار هدف که همانا جذب مخاطب و کاربر است، مواجه خواهند شد.

بر اساس داده‌های جدید «Wells Fargo»(ولز فارگو)، هزینه‌های محتوا در میان ۹ شرکت پیشرو رسانه‌ای و فناوری در سال ۲۰۲۲ به ۱۴۰.۵ میلیارد دلار می‌رسد که نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش می‌یابد. ولز فارگو پیش‌بینی می‌کند که رقم هزینه محتوا در میان این شرکت‌ها تا سال ۲۰۲۵ به ۱۷۲ میلیارد دلار برسد.

با داغ شدن جنگ‌ رسانه‌های اینترنتی، هزینه‌های این رسانه‌های نوین نیز به سرعت در حال افزایش است.

(جدول۱) هزینه محتوا در شرکت‌های بزرگ رسانه و فناوری ازجمله محتواهای ورزشی

به نظر می‌رسد نگرانی‌های سرمایه‌گذاران در مورد سودآوری، سهام شرکت‌های محتوا را تحت فشار قرار داده است، که برخی از آنها شاهد تغییر مجدد در سطوح ارزش‌گذاری بوده‌اند. به عنوان مثال، در زمان بسته شدن بازار در ۷ ژانویه، سهام دیزنی، «ویاکام سی‌بی‌اس»(ViacomCBS) و «دیسکاوری»(Discovery) به ترتیب نزدیک به ۲۱٪، ۵٪ و ۵٪ نسبت به یک سال قبل کاهش یافتند. سهام همه این شرکت‌ها در اوایل سال ۲۰۲۱ در حال رونق بود، اما به نظر می‌رسد وال استریت اکنون رویکردی مشکوک‌تر در پیش گرفته است.

دیزنی گفته است که قصد دارد در سال مالی ۲۰۲۲ خود که از اکتبر آغاز شده، ۳۳ میلیارد دلار برای محتوا هزینه کند. این رقم از ۲۵ میلیارد دلار هزینه تولید محتوای دیزنی در سال مالی ۲۰۲۱ افزایش ۸ میلیارد دلاری را تجربه می‌کند. ولز فارگو همچنین پیش‌بینی کرد که شرکت برادران وارنر دیسکاوری هزینه محتوای نقدی خود را با در نظر گرفتن حقوق ورزشی به ۲۲.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش می‌دهد، رقمی که ۸.۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش داشته است.

شرکت‌های رسانه‌ای سنتی در تنگنا قرار گرفته‌اند. آنها چاره‌ای ندارند جز اینکه مسیر خود را برای رقابت با شرکت‌های فناوری یکی کنند، اما این کار حاشیه سود آنها را کم می‌کند. این امید وجود دارد که فشار کوتاه‌مدت برای سود بلندمدت ارزش آن را داشته باشد، با این وجود شبهات بسیاری وجود دارد که تنها چند شرکت عمده شاهد کارآمدی این استراتژی باشند، زیرا تنها معدود شرکت‌های عمده‌ای در صدر رقابت هستند که کاربران مایل به پشتیبانی آن‌ها در مقیاس جهانی هستند.

بخشی از هزینه محتوای سال ۲۰۲۲ کمپانی برادران وارنر در حوزه حق پخش ورزش‌هایی مانند بیسبال و بسکتبال خرج خواهد شد. بنابر گزارش‌ها، ترنر بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۸ مبلغ ۴۷۰ میلیون دلار به «لیگ برتر بیس‌بال»(MLB) پرداخت خواهد کرد و در حال حاضر سالانه بیش از یک میلیارد دلار برای حق پخش به «لیگ بسکتبال حرفه‌ای ان‌بی‌اِی»(NBA) پرداخت می‌کند.«NBA» همچنین به دنبال افزایش مبلغی است که از شرکای پخش خود پس از فصل ۲۰۲۴-۲۵ دریافت می‌کند.

هزینه‌های محتوای ورزشی به دلیل اهمیت روزافزون ورزش‌های زنده برای تلویزیون سنتی به شدت افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، ورزش‌های تلویزیونی مهم‌ترین ژانر در ۱۰۰۰ برنامه اصلی تلویزیون کابلی محسوب می‌شوند و از ۲۵ درصد سهم در سال ۲۰۱۶ به ۳۸ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته‌اند.

در حالی که نتفلیکس در مجموع هزینه‌های پیش‌بینی شده در سال ۲۰۲۲ در میان شرکت‌های پیشرو رتبه چهارم را دارد، با حذف ورزش از معادله، این شرکت به جایگاه دوم می‌رسد.

(جدول۲) هزینه محتوا در شرکت‌های بزرگ رسانه و فناوری بدون احتساب هزینه برای محتوای ورزشی

فیلم‌های پر سر و صدای سال ۲۰۲۲ مانند «مرد خاکستری» و «فرار از سر عنکبوتی» که «وی‌آی‌پی پلاس»(VIP+) آن‌ها را به‌ عنوان دو فیلم از ۲۰ عنوان فیلم موفق در رسانه‌های اینترنتی امسال معرفی کرد، نشان می‌دهد که چرا ولز فارگو پیش‌بینی می‌کند نتفلیکس در سال ۱۹ میلیارد دلار برای محتوا هزینه کند. یعنی ۱۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش سرمایه‌گذاری در بخش تولید محتوا داشته است.

اما نتفلیکس به اندازه سهم خود از بازار، با چالش‌هایی نیز مواجه است. «مافت ناتانسن»، تحلیلگران رسانه‌ای در مطالعه‌ای که ماه گذشته منتشر کرد، نوشت: بسیاری از بازدیدهای اصلی نتفلیکس ماندگاری نسبتاً کوتاهی دارند و سطح مخاطبان پس از انتشار به سرعت به اوج می‌رسد، و همین باعث می‌شود که ایجاد محتوای جدید به طور مداوم یک ضرورت باشد.

(جدول۳) هزینه‌های تخصیصی محتوا در شرکت‌های بزرگ رسانه و فناوری

موسسه «ولز فارگو» پیش‌بینی کرده که «ویاکام سی‌بی‌اس(ViacomCBS) که کمتر از یک سال پیش «پارامونت پلاس»(Paramount+) را راه اندازی کرد، در سال ۲۰۲۲ مبلغ ۳.۸ میلیارد دلار برای تولید محتوا هزینه خواهد کرد، رقمی که تقریباً ۲۵٪ نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

اما هزینه محتوای «ویاکام سی‌بی‌اس»(ViacomCBS) همچنان کمتر از ۸.۱ میلیارد دلاری است که ولز فارگو پیش‌بینی کرده است تا در سال ۲۰۲۲ برای تولید محتوای «اپل تی‌وی پلاس»(+Apple TV) هزینه کند. طبق گزارش‌ها، اپل تولید محتوای خود را در سال جاری دو برابر خواهد کرد.

ولز فارگو پیش‌بینی می‌کند که «کام‌کست»(Comcast) و «ان‌بی‌سی یو»(NBCU) در سال ۲۰۲۲ مبلغ ۲.۲ میلیارد دلار برای تولید محتوای هزینه خواهند کرد، رقمی که ۲۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته، اما همچنان کمتر از تقریباً تمام رقبای اصلی خود در ایالات متحده است. «کام‌کست»(Comcast) گفته که انتظار ندارد «پیکاک»(Peacock) تا سال ۲۰۲۴ شکست بخورد، اگرچه برخی کارشناسان در مورد توانایی این رسانه اینترنتی برای دستیابی به این هدف تردید دارند.

شرکت تحقیقاتی «امپر اِنَلِسیس»(Ampere Analysis) در دسامبر ۲۰۲۱ در پژوهشی جداگانه،  پیش‌بینی کرد که ۹ شرکت از بزرگترین مصرف‌کنندگان محتوا، خود در سال ۲۰۲۲ تقریباً ۱۲۶ میلیارد دلار برای تولید محتوا هزینه خواهند کرد. این مرکز تحقیقاتی برآورد کرده که هزینه محتوا در سطح جهان در سال ۲۰۲۲ به حدود ۲۳۳.۲ میلیارد دلار خواهد رسید که این رقم نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۶ درصد افزایش یافته است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.