عبادات بندگان باید از تصرف شیاطین محفوظ بماند

مبلغ/ آیت‌الله محمد صالح کمیلی خراسانی از اساتید اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه عبادات بندگان باید از تصرف شیاطین محفوظ بماند، گفت: داشتن مراقبه و حضور قلب در نماز از جمله راهکارهای محافظت از عبادات است.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایرنا، این استاد اخلاق در جلسه درس اخلاق خود در مسجد سلماسی قم، ادامه داد: امام خمینی (ره) در فصل پنجم کتاب شریف آداب الصلاه نوشته امام خمینی (ره) تاکید کرده است که “انسان ها در انجام امور عبادی خویش بویژه نماز باید مراقبت لازم را به عمل آورند و با شناخت آفات این واجب الهی همچون عجب، خودبینی، تکبر وغیره آنها را از بین ببرند”.

وی تصریح کرد: امام (ره) تاکید داشت که “همانطور که ابدان بشر نیازمند غذای جسمانی است تا رشد و نمو داشته باشد، قلب و روح انسان نیز محتاج غذای معنوی و متناسب با حال و نشئه خود است تا ترقی باطنی حاصل شود”.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: استاد ما مرحوم آقای سید هاشم حداد (ره) (آیت الحق سید هاشم از شاگردان آیت الله سید علی قاضی) می فرمود که “خواطر بر چهار قسم است، بخش اول خواطر الهی است که انسان را از خود منصرف و به خدا متوجه کند، بخش دوم خاطرات شیطانی است که انسان را از خدا غافل کرده و باعث رشد صفات رذیله مانند غضب، کینه، حسد و غیره می شود، بخش سوم خواطر ملکوتی است که بندگان را به عبادت و تقوا رهبری می کند و بخش چهارم خاطرات نفسانی است که انسان را به سمت زینت های دنیوی و شهوات دعوت می کند”.

کمیلی خراسانی گفت: اگر انسان پا به میدان توحید بگذارد، صفای روحی و عبادات الهی باعث آرامش او شده و بسیاری از تمایلات نفسانی پرهیز می کند.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) تاکید دارند که اگر غذاهای روحانی از دسترس شیطان دور نباشند باعث نقصان فاحش، نتیجه معکوس و شقاوت بنده می شود.

کمیلی خراسانی افزود: سالکین باید از اموری همچون مکاشفات به دور باشند زیرا شیطان از راه های صحیح عبادی وارد می شود تا اعتماد بندگان را جلب نماید تا در فرصت مقتضی انسان را از پای در آورد بنابراین تکیه بر عبادات بدون توجه و توسل به درگاه الهی موجب گمراهی و تصرفات شیطانی می گردد.

وی تصریح کرد: شیخ صدوق (ره) در روایتی از امام صادق(ع) در کتاب شریف خصال به نقل از حضرت می فرماید: ابلیس فرزندان و جنود خود را جمع کرد و گفت اگر من بتوانم از سه راه بر  فرزند آدم تسلط پیدا کنم، سایر اعمال عبادی او هیچ ارزشی ندارد که عبارتند از زیاد شمردن اعمال، فراموشی گناهان گذشته و عجب و خودبینی.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) در بخش دیگری از فصل پنجم این کتاب شریف می فرمایند: بعضی از عارف نماها را دیدیم که اصطلاحات عرفانی را بر زبان داشتند ولی دارای باطن ظلمانی بودند و ممارست بر تکرار این الفاظ موجب قساوت قلب و گمراهی بیشتر آنان شده است.

کمیلی خراسانی اضافه کرد: تشخیص مکاشفات رحمانی از شیطانی کار سختی است و سر گرم شدن به این امور نمی گذارد انسان پا به مسیر سلوک گذاشته و مانع از توکل انسان به خدا می شود.

وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) در فصل پنجم کتاب شریف آداب نماز می فرمایند: انجام برخی از امور عبادی همچون نماز شب، قرائت قرآن و غیره باعث ورود عجب در انسان می شود.

وی بیان داشت: یک زمانی استاد سید هاشم حداد (ره) به بنده فرمودند: شما نماز شب نخوان زیرا وقتی انجام مستحبی در انسان باعث عجب شود این چه مستحبی است؟ بنابراین تا می توانیم نباید گناه کنیم و ترک گناه بهتر از انجام گناهان است زیرا معلوم نیست بتوانیم موفق به توبه شویم و همانطور که امام (ره) فرمودند با سیر و سلوک باید نفس را پاکیزه و تزکیه کرد و البته این کار مشکلی است ولی جوینده یابنده است.

درس اخلاق آیت الله کمیلی خراسانی پیرامون شرح دروس اخلاقی حضرت امام خمینی (ره) روزهای یکشنبه بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد سلماسی واقع در شهر مقدس قم، خیابان ارم، کوچه سلماسی به صورت عمومی برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.