شخصیت‌های مسلمان روس درباره قدس چه می‌گویند؟

مبلغ – روز قدس برای جمعیت ۳۰ میلیون نفری مسلمانان روسیه از اهمیت خاصی برخوردار است؛ تاکید شخصیت ها و مقام های مسلمان روسیه بر وحدت مسلمانان برای بازپس گیری قدس از سلطه رژیم صهیونیستی حکایت از اهمیت این روز مقدس در بین مسلمانان روسیه دارد.

به گزارش «مبلغ»؛ مقام ها و شخصیتهای مسلمان روسیه در گفت و گو با ایرنا ضمن هوشمندانه توصیف کردن نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز قدس، همگی تاکید داشتند که باید با اتحاد مسلمانان فلسطین آزاد و به صاحبان اصلی خود برگردد.

روز قدس بسیح همه آزادیخواهان برای مبارزه با زیاده خواهی

سرگئی بابورین رئیس مرکز حمایت از قدس در روسیه  می گوید:  فلسطین مکانی مقدس برای بشریت و پیروان همه ادیان است بنابراین تلاش برای یهودی سازی بیت المقدس نه تنها توهین به مسلمانان بلکه توهین به همه بشریت است.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مسکو می افزاید: من با اطمینان به شما می گویم که تصمیم امام خمینی (ره) به عنوان شخصیتی بزرگ و کم نظیر در جهان که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس نامگذاری کردند تصمیمی کاملا درست و منطقی و به سود بشریت و همه ادیان الهی است چرا که این روز فقط برای وحدت مسلمانانان بر ضد اشغالگری نیست بلکه برای بسیج همه آزادیخواهان اعم از مسلمانان و مسیحیان برای عدالت طلبی و مبارزه با زیاده خواهی صهیونیست ها است.

قدس قلب تپنده انبیا الهی

«الدار حضرت علاءالدین اوف» معاون اداره روحانیت مسلمانان روسیه هم گفت: بدون شک قدس در دل هر مسلمان و مومنین جا دارد. قدس یک مکان مقدس و قلب تپنده انبیا الهی است.

وی گفت: مسلمانان روسیه با مسلمانان فلسطین همدل و همراه هستند و روز قدس در واقع روزی  مهم برای نشان دادن این همدلی است.

دعوت از پیروان تمام ادیان برای دفاع از حقوق ملت مظلوم فلسطین

«روشن حضرت آبیانوف» معاون شورای مفتیان روسیه هم در گفت و گو با ایرنا گفت: ما نه تنها از پیروان اسلام بلکه از پیروان تمام ادیان دعوت می کنیم که برای دفاع از حقوق پایمال شده ملتی مظلوم بپا خیزند و دست در دست هم برای رهایی قدس شریف فریاد برآورند.

او تصریح کرد: قدس قبله اول مسلمانان و قلب تپنده دنیای اسلام است و مسلمانان اجازه نخواهند داد مسئله فلسطین فراموش شود.

بازگشت فلسطینیان به سرزمین آبا و اجدادی خواسته مسلمانان روسیه

«دمیر محی الدین اوف» قائم مقام مفتی اعظم روسیه نیز اظهار داشت: برقراری صلح و عدالت، پایان دادن به اشغالگری و بازگشت فلسطینیان به سرزمین آباد و اجدادی خود خواسته اصلی مسلمانان روسیه است و این امرسرانجام محقق خواهد شد.

وی افزود: روز قدس برای مسلمانان روسیه از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که فلسطین پاره تن اسلام است و هر سال تجمعات بزرگی در مناطق مختلف روسیه از جمله در مسجد جامع مسکو برگزار می شود.

وی در این مورد اظهار داشت: اخرین جمعه ماه مبارک رمضان که با فتوای امام خمینی (ره) روز قدس نامگذاری شد روزی برای وحدت دنیا به وِیژه مسلمانان جهان در برابر جنایات رژیم غاصب صهیونیستی است.

سکوت مرگیار سازمان ملل در قبال اشغال فلسطین

امیل اشورف مدیر جمعیت حمایت از فلسطین در روسیه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: قدس در دل همه ما قراردارد و قلبهای ما با مفهوم قدس به تپش می افتد.

وی اظهار داشت: رژیم صهیونیستی بیش از نیم قرن است که آن سرزمین مقدس را اشغال کرده است و در میان سکوت مرگبار سازمان ملل مردم بی دفاع و کودکان فلسطینی را به خاک و خون می کشد.

«ماتلوف راکیف» عضو جمعیت شیعیان مسکو هم اظهار داشت: صهیونیستهای جنایتکار که هر روز و هر لحظه فلسطینیان بی پناه را به خاک  و خون می کشند در ظاهر آدم هستند اما در حقیقت بر اساس آیات الهی چنین جنایتکارانی از حیوانات هم پست تر هستند.

او گفت: روز قدس برای مسلمانان مفهوم خاصی دارد این روز  به معنای رویارویی ظالمان و مبارزه برای عدالت و انسانیت است.

تمام خاک فلسطین متعلق به فلسطینیان است

فخری الیاسوف شرق شناس و اندیشمند دینی روس هم گفت: روز قدس برای مردم دنیا و آزادی خواهان جهان به ویژه مسلمانان روز غلبه حق بر باطل و پیروزی نور بر ظلمت است.

وی تصریح کرد: تمام خاک فلسطین متعلق به فلسطینیان و حتی دنیای اسلام است و رژیم غاصب و ظالم صهیونیستی باید این خاک مقدس را ترک کند.

روز قدس موجب اتحاد و همدلی مسلمانان شد

نفیع الله عشیروف معاون بخش آسیایی شورای مفتیان روسیه نیز به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: اعیاد دینی و جشن های مردمی در مباه مبارک رمضان سنتی دیرینه است و روز قدس هم یکی از این اعیاد مبارکی است که شاهد اتحاد و همدلی همه مسلمانان برای مبارزه با بی عدالتی و ظلم هستیم  و در بخش سیبری و خاور دور روسیه نیز اجتماعات بزرگی از مسلمانان برای اعلام همبستکی با فلسطینیان شکل می گیرد.

قدس یک مکان مقدس برای همه ادیان است

حجت الاسلام صابری جدی رئیس مرکز اسلامی مسکو نیز گفت: مسئله قدس در همه دنیا بین مسلمانان از جمله در بین مسلمانان روسیه از اهمیت والایی برخوردار است و روز به روز توجه به این موضوع بیشتر می شود.

وی گفت: در مسجد جامع مسکو که بزرگترین مسجد از نظر گنجایش نمازگزاران در اروپا محسوب می شود در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان این روز گرامی داشته می شود و از این روز که به ابتکار امام خمینی (ره) روز قدس نامگذاری شد حمایت و مسئله آزادی قدس را یادآور می شوند.

وی اظهار داشت: به اعتقاد من روز قدس به خاطر ظلمی که به فلسطین شده است جنبه انسانی دارد و چرا که ظلمی است که بر همه انسانها و همه ادیان روا شده است به خاطر اینکه قدس یک مکان مقدس برای همه ادیان است.

صابری جدی انتخاب اخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز قدس را انتخابی هوشمندانه ذکر کرد  و گفت: این انتخاب مسئله قدس را به یکی از مقدس ترین مفاهیم اسلامی که رمضان است گره زد.

وی تصریح کرد: آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نوعی بیشترین تجمعات مسلمانان را در نمازهای جمعه شاهدیم و این نشان می دهد که امام خمینی (ره) معتقد بود مسئله قدس باید در پرتجمع ترین حضور مسلمان در زمان و مکان خاص یادآوری شود.

جمهوری اسلامی حامی جدی ملت مظلوم فلسطین است

«آنستا سیا پژووا» مدیر پایگاه اطلاع رسانی محور مقاومت در روسیه نیز گفت: جمهوری اسلامی در تمام سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی حامی اصلی ملت مظلوم فلسطین بوده و از زمانی که با ابتکار بی نظیر امام خمینی (ره) اخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس نامگذاری شد همبستگی مسلمانان برای مبارزه با جنایت و اشغالگری صهیونیستها شکل جهانی به خود گرفت.

وی گفت: بدون شک حمایت جمهوری اسلامی ایران از فلسطین است که تاکنون روز قدس زنده نگه داشته شده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.