دغدغه خیریه‌ استرالیایی برای خدمت‌رسانی فارغ از رنگ و مذهب

مبلغ/ از ۱۹۸۹ که خیریه Muslim Aid Australia تأسیس شد، پروژه‌هایی را در بیش از ۵۰ کشور از قاره‌های مختلف پشتیبانی کرده است. به گفته مسئولان این سازمان، (MAA) با کمک‌های اضطراری سریع، پاسخگو و همچنین پروژه‌های درازمدت جاری خود به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان خدمت‌رسانی کرده است.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایکنا، سازمان‌های خیریه را می‌توان به عنوان یکی از نمادهای رشد و تعالی یک جامعه به حساب آورد که نشان می‌دهد مردم یک جامعه به دنبال رفاه و وضعیت معیشتی برای افراد ضعیف‌تر جامعه هستند.

تنوع خدمات خیریه‌ها در روزگار کنونی بسیار بالا است و نشان از ورود همه جانبه خیریه‌ها به حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی دارد. در واقع برخلاف گذشته که خیریه‌ها تنها به ارائه کمک‌های غذایی و مالی به افراد و خانواده‌های فقیر اکتفا می‌کردند، خیریه‌ها وارد مسائل مختلفی مانند کارآفرینی، توانمندسازی، آموزش، حمایت از حقوق اقلیت‌های اجتماعی و حمایت از حقوق حیوانات شده‌اند و خدمات بسیاری را در زمینه‌های مختلف ارائه می‌کنند.

استرالیا از جمله کشورهایی است که در زمینه تأسیس و خدمات سازمان‌های خیریه از سابقه طولانی برخوردار بوده و این کشور در رتبه چهارم بیشترین کمک به خیریه‌ها بعد از آمریکا، نیوزیلند و ایرلند در سال ۲۰۲۱ قرار گرفته است.

در استرالیا تقریباً ۵۶ هزار مؤسسه خیریه ثبت شده وجود دارد. این سازمان‌های خیریه در حوزه‌های متنوعی وارد شده‌اند  که در سراسر استرالیا و در سطح بین‌المللی در طیف گسترده‌ای از زمینه‌ها از جمله بهداشت، آموزش، رفاه اجتماعی، مذهب، فرهنگ، حقوق بشر، محیط زیست و حقوق حیوانات فعالیت می‌کنند.

مسلمانان هم در این کشور سازمان‌های خیریه خود را دارند که برخلاف اسلامی بودن، تنها مسلمانان را به عنوان جامعه هدف نگاه نکرده و خدمات خود را به همه افراد از هر دین و نژادی ارائه می‌دهند. Muslim Aid Australia یکی از این سازمان‌ها است که خدمات خود را در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی ارائه می‌کند. Muslim Aid Australia که به‌طور اختصاری (MMA) نامیده می‌شود، یک آژانس بین‌المللی امداد و توسعه است که به حمایت و کمک به فقیرترین و نیازمندترین جوامع جهان فارغ از نژاد، مذهب یا ملیت معتقد است.

از سال ۱۹۸۹ که این سازمان تأسیس شد، MAA پروژه‌هایی را در بیش از ۵۰ کشور در سراسر جهان و در کشورهای مختلفی در قاره‌های آفریقا، آسیا و اروپا پشتیبانی کرده است. به گفته مسئولان این سازمان، MAA با کمک‌های اضطراری سریع، پاسخگو و همچنین پروژه‌های درازمدت جاری خود به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان و استرالیا کمک کرده و قویاً به توسعه پروژه‌های بلندمدت در حوزه‌هایی مانند آموزش و پرورش، تأمین آب پاک، مراقبت‌های بهداشتی و ایجاد معیشت و شکستن چرخه‌های فقر اعتقاد دارد.

MAA همچنین یکی از ۵۷ سازمان غیردولتی استرالیا است که توسط وزارت امور خارجه و تجارت دولت استرالیا(DFAT) تأیید شده است. علاوه بر این، عضو شورای توسعه بین‌المللی استرالیا (ACFID) بوده که عضویت در آن به معنای حضور در بالاترین سطح از سازمان‌های غیردولتی این کشور است.

برای بیش از ۳۰ سال، MAA  تلاش کرده تا اطمینان حاصل کند که کمک‌های اهدا شده به این سازمان تا حد امکان به صورت کارآمد و مؤثر برای ارائه پشتیبانی به آسیب‌پذیرترین جوامع جهان استفاده می‌شود. به همین دلیل این سازمان در اقدامی متفاوت با سازمان‌های مشابه، هر سال گزارش سالانه‌ای را در قالب سند و ویدئو منتشر می‌کند تا نیکوکاران کمک‌کننده به این سازمان به تمام اطلاعات مهم در مورد نحوه استفاده از وجوه خود دسترسی داشته باشند.

از سوی دیگر، هزینه‌های پایین مدیریتی MAA باعث شده که این خیریه یکی از سازمان‌هایی باشد که بیشترین پروژه و برنامه حمایتی را با استفاده از حداکثر کمک‌ها به مرحله اجرا درآورده است.

صورت‌های مالی MAA سالانه در دو سطح داخلی و خارجی حسابرسی می‌شود تا از شفافیت کامل برای انفاق‌کنندگان و سایر ذی‌نفعان اطمینان حاصل شود. سیاست‌ها و برنامه‌های این خیریه نیز از نظر مدیریت و ظرفیت مدیریت برنامه به عنوان یک سازمان غیردولتی معتبر و به عنوان عضوی از ACFID توسط وزارت امور خارجه و تجارت دولت استرالیا(DFAT)، تحت نظارت دقیق قرار دارد.

به گفته مسئولان MAA، این سازمان تمام تلاش خود را می‌کند تا کمک‌های مالی افراد را مطابق با اولویت شما تخصیص دهد. چنانچه در برخی موارد، به دلایلی خارج از کنترل (مانند رعایت الزامات شرعی، محدودیت‌های دولتی، و غیره)، پروژه‌ای برای هدف دلخواه در یک زمان معقول اجرا نشود، کمک مالی فرد مجدداً به یک هدف یا پروژه مشابه اختصاص داده می‌شود.

این سازمان خیریه، پروژه‌های دائمی و یا موقتی را در نقاط مختلفی انجام داده است. از جمله در کشورهایی مانند یمن و افغانستان. برای مثال در یمن، این خیریه استرالیایی از همان ابتدای شروع درگیری‌ها حضور فعالی داشته و با شرکای خود در ارائه کمک‌های غذایی و پزشکی ضروری برای هزاران نفر در سراسر یمن همکاری می‌کند. علاوه بر این، MAA پروژه‌هایی برای حمایت از کودکان بی‌سرپرست و دسترسی مردم به آب سالم انجام داده است.

این سازمان در فلسطین هم فعالیت مستمری دارد. MAA بیش از ۲۰ سال است که به فلسطین کمک‌های بشردوستانه ارائه کرده است و به تلاش‌های خود در ارائه کمک‌های اضطراری و بازسازی و توانبخشی کسانی که برای مدت طولانی رنج کشیده‌اند ادامه داده است. این کمک‌ها شامل کمک‌های غذایی، پزشکی، آموزش، کارورزی و پروژه‌هایی برای دسترسی به آب سالم است. از آنجایی که زیرساخت‌های پزشکی موجود در فلسطین شکننده است، تمرکز این سازمان بر ارائه کمک‌های پزشکی عمومی و لوازم، لباس، لوازم بهداشتی برای زنان و بسته‌های غذایی بوده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.