تجربیات گذشته برای تربیت نسل جدید ناکارآمد است

مبلغ/ رییس هیئت مدیره مجمع فعالان دیجیتال کودک و نوجوان، با بیان این که نسل جدید از ابتدای تولد با شهر هوشمند، واقعیت افزوده و گوشی هوشمند روبرو بوده‌اند، تجربیات گذشته را برای تربیت این نسل ناکارآمد دانست.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایرنا، گردهمایی فعالان پیشرو کودک و نوجوان در فضای مجازی، به همت مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان و با همراهی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، متولیان بخش دولتی و تولیدکنندگان محتوا در بخش غیردولتی، با هدف بررسی وضع موجود، چالش‌های پیش رو و ارائه راهکارهای مناسب برای مانع زدایی‌ها، برگزار شد.

مسعود نظری منش رییس هیئت مدیره مجمع فعالان دیجیتال کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه خصوصیات و تجربیات کودکان و نوجوانان در هر دهه تاریخی روی خواسته‌ها و شکل‌گیری شخصیت شان به طور مستقیم اثر می‌گذارد، گفت: کودکان نسل آلفا که ما آنها را به دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها می‌شناسیم از ابتدای تولد با شهر هوشمند، منزل هوشمند، واقعیت افزوده و اسمارت فون‌ها روبرو بوده‌اند و تا سال ۲۰۳۰ هم تغییر و تحولات در همین نسل خواهد بود.

وی افزود: ویژگی‌های متفاوت این نسل باعث شده که ما عملاً نتوانیم با تجربیاتی که در تربیت نسل‌های گذشته داشتیم، این نسل را تربیت کنیم، چون رفتار مصرف نسل آلفا، در حوزه دیجیتال و محتوای دیجیتال بسیار زیاد و متنوع است.

نظری‌منش با ارائه گزارش آماری از تعداد کودکان و نوجوانان کشور که جمعیتی بالغ بر ۲۲ میلیون نفر را شامل می شود، افزود: تعداد کودکان و نوجوانان کشور در حال حاضر از مجموع جمعیت کودکان و نوجوانان بسیاری از کشورهای اروپایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس بر روی هم بیشتر است که به منظور تولید محتوای ارزشمند برای آنان در فضای مجازی نیاز به هم‌افزایی بخش‌های دولتی و غیردولتی و برنامه‌ریزی داریم.

وی با بیان اینکه ۱/۸۶ میلیارد وبسایت فقط در ۶ سال اخیر در جهان اضافه شده و ما نیز در کشورمان به دلیل شیوع کرونا و شرایط خاص آن در مصرف محتوای دیجیتال حدوداً ۵ سال جهش رو به جلو داشتیم، گفت: با توجه به بسترهای نشر که بنابر آمار جهانی، شاهد کوچ کاربران از کامپیوتر به موبایل هستیم باید برنامه های مناسبی در جهت تولید محتوا داشته باشیم.

نظری‌منش با ارائه گزارشی درباره مقدار مصرف محتوای دیجیتال برای کودکان و نوجوانان، تعداد اپلیکیشن های فعال در این زمینه، برنامه‌هایی که توسط شرکت های مختلف ارائه شده، سود و زیان آن‌ها و تعداد شرکت هایی که فقط در سال ۱۳۹۹ از بازار رقابت حذف شده‌اند، تاکید کرد: فرهنگ خرید محتوا در کشور نداریم و اقتصاد محتوا در ایران با مشکلات جدی مواجه است.

کندی نهادهای دولتی، مشکلات فرهنگی پرشماری ایجاد می‌کند

مجتبی سادات نایب رییس هیئت مدیره مجمع فعالان دیجیتال کودک و نوجوان در این نشست، با بیان اینکه در جامعه ما معمولا در مواجهه با هر پدیده‌ای نو، ابتدا صبر می کنیم و پس از شکل گیری بحران به دنبال راه‌حل آن می‌رویم از فرآیندهای موجود اداری وزارتخانه‌ها و بخش‌های دولتی انتقاد کرد. این کندی در فعالیت ها باعث شده تا ما به طور کلی از حضور جدی در فضای مجازی دور باشیم و عملاً فعالیت در فضای مجازی را به دیگران ببازیم.

وی نبود فعال جدید در حوزه کودک و نوجوان و فعالیت‌های جزیره‌ای و پراکنده در این حوزه به دلیل کندی نهادهای دولتی را باعث بروز مشکلات پرشماری در فرهنگ جامعه عنوان کرد.

گردهمایی فعالان پیشرو نشر دیجیتال کودک و نوجوان با هدف بررسی مشکلات و رفع موانع تولید حوزه نشر دیجیتال با حضور نمایندگانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و فعالان حوزه نشر دیجیتال کودک و نوجوان از سراسر کشور در محل هتل لاله تهران برگزار شد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.