نخستین‌های اسلام با نگاهی به چند کتاب

امام علی (ع) و بیت‌المقدس

مبلغ- تقارن شهادت امام علی (ع) و شب‌های پرفضیلت قدر و روز قدس، فرصتی برای شناخت اندیشه نخستین مرد مسلمان و بیت‌المقدس نخستین قبله مسلمانان در آینه کتاب است.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایرنا، امسال جمعه پایانی ماه مبارک رمضان که روز قدس است، نزدیک ترین فاصله زمانی را با شهادت مولی الموحدین، حضرت علی (ع) دارد و از این جهت، فرصتی است که اندیشه نخستین مرد مسلمان را بهتر بشناسیم، مردی که جنگ را به آسانی نمی پذیرد اما اجازه پایمال شدن حق را هم نمی دهد.

معلمی به نام علی (ع)

نهج البلاغه، کتابی ارزشمند است که همواره مورد استناد معلمان و مدرسان سیره امام اول (ع) قرار گرفته است اما یک نامه کوتاه از حضرت علی (ع)، باقی مانده که بیشتر از چندین کتاب آموزنده است. نامه این امام همام به فرزند گرانقدرش، امام حسن مجتبی (ع)، یکی از درس‌نامه‌های جهان تشیع به شمار می‌آید.

کتاب آموزه‌های تربیتی نامه امام علی (ع) به امام حسن (ع)، با بررسی ابعاد تعلیمی این نامه به صورت جز به جز، تربیت عملی فرزند را تحلیل می‌کند.

این کتاب که در ۵ فصل نوشته شده، بعد از شرح مفاهیم مطرح شده در نامه، در فصل‌ دوم با عنوان اهداف تربیت از دیدگاه امام علی (ع) به تشریح آموزش بندگی در کلام امام می‌پردازد، در فصل سوم با عنوان ابعاد تربیت از دیدگاه امام علی (ع)، انواع تربیت دینی، اخلاقی، اجتماعی، عاطفی را تحلیل می‌کند و در فصل چهارم به بررسی اصول تربیتی در نامه امیرمومنان می پردازد که مهم ترین بخش آن را می توان تربیت جوان دانست، فصل پنجم و آخر کتاب، روش‌های تربیتی را شرح می دهد و الگو، تمثیل و موعظه را معرفی می‌کند.

کتاب آموزه‌های تربیتی نامه امام علی (ع) به امام حسن (ع)، نوشته محمدیونس عارفی، در ۵۵۱ صفحه توسط مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) در قم منتشر شده است.

علی (ع)؛ انسان الهی

علامه محمدتقی جعفری، (۱۳۰۴ – ۱۳۷۷ش)، یکی از بزرگترین متفکران جهان معاصر است که در فلسفه و تفسیر، ادبیات و هنر نیز آثاری دارد که بسیار قابل توجه هستند، پژوهش در نظرات این شخصیت ارزشمند، خود زمینه نوشتن کتاب‌هایی شده که خواندن آن برای مخاطبان فرصت مناسبی برای دانستن است.

کتاب انسان الهی: تحلیل شخصیت امام علی (ع) از دیدگاه علامه جعفری، توسط عبدالله نصر نگاشته شده است، این کتاب در ۱۴ فصل، به موضوعاتی چون شناخت علی (ع)،  رابطه علی (ع) با خدا، انسان‌شناسی حضرت علی (ع)، علی (ع) و راه‌های تکامل انسان، علی (ع) و مساله مرگ، علی (ع) و مسئله قدرت و… می‌پردازد.

علامه جعفری معتقد است رهایی علی (ع) از هرگونه تمایلات منفی و آزادی او از همه زنجیرهای فردی، اجتماعی و تاریخی و تحقق ارزش‌های گوناگون در وجود او، وی را نمونه کامل یک انسان الهی محبوب همگان قرار داد. علی (ع) حیات را به گونه‌ای تفسیر می‌کرد که لذت و الم، ترس و شکست و تمامی رویدادهای ناپایدار حیات برای او مانند حباب‌هایی ناپایدار تلقی می‌گشتند.

کتاب انسان الهی: تحلیل شخصیت امام علی (ع) از دیدگاه علامه جعفری، نوشته عبدالله نصری است که در ۴۰۰ صفحه توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

سفر به سرزمین ناممکن

کتاب‌های مصور برای کودکان و نوجوانان، جذابیت زیادی دارد، وقتی این نوع نگارش به کمیک استریپ‌ها برسد، جذابیت آن دو چندان می شود، اگر این تصاویر از سرزمینی باشد که اجازه عکس گرفتن در آن وجود ندارد، موضع دیگر بسیار جالب خواهد شد.

فلسطین از جمله سرزمین‌هایی است که سفر به آن ناممکن به نظر می‌رسد اما گی دولیل، در یک سفر غیرمنتظره به سرزمین‌های اشغالی، کتابی مصور از این منطقه ممنوع، تهیه کرده است.

این کتاب، چهارمین کتاب از مجموعه‌ سفرنامه‌ مصور او است، پیش از این کتاب‌های پیونگ یانگ؛ سفری به کره‌ شمالی، یانگون؛ سفری به برمه و شنژن و سفری به چین، را منتشر کرده است.

سرزمین مقدس؛ سفری به فلسطین، نتیجه حضور یک ساله این کارتونیست به‌خاطر مأموریت بشردوستانه‌ همسرش در سرزمین‌های اشغالی است، دولیل در این کتاب مثل سفرنامه‌های دیگرش، در پی ارائه‌ تفسیر و توضیحی جامع درباره شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور میزبانش نیست. روایت‌ مصور او فقط گزارشی دقیق و پر از جزئیات از مشاهدات شخصی درباره‌ زندگی روزمره درون جامعه‌ ملتهب فلسطین است که رسانه‌ها معمولاً به آن نمی‌پردازند.

سرزمین مقدس، با نویسندگی و تصویرگری گی دولیل، با ترجمه عاطفه احمدی در ۳۴۸ صفحه، توسط نشر اطراف منتشر شده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.