گردشگری حلال؛ رسانه‌ای دیپلماتیک در کره‌ جنوبی

مبلغ/ گردشگری حلال و توسعه آن از سوی دولت کره جنوبی، باعث شده که این کشور به مقصدی محبوب برای مسلمانان تبدیل شود. این بخش از صنعت توریسم برای دولت کره جنوبی نه تنها منبع درآمد اقتصادی بلکه یک رسانه دیپلماتیک مفید است، زیرا طرف‌های زیادی به غیر از گردشگران مسلمان از آن تأثیر می‌پذیرند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایکنا، گردشگری حلال از جمله حوزه‌های صنعت توریسم است که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از سیاستگذاران و فعالان گردشگری در کشورهای مختلف جهان قرار گرفته است.

گردشگری حلال همانطور که از نامش پیدا است، به معنای انجام گردشگری با رعایت موازین شرعی اسلامی است. به عبارت دیگر، در حوزه گردشگری حلال، سفر، محل اقامت، تفریحات و خدمات در مقصد گردشگری براساس نیاز و شرایط گردشگران مسلمان و معتقد به شریعت اسلامی مناسب‌سازی شده است. این مناسب‌سازی می‌تواند از امکان انجام نماز‌های روزانه در هنگام سفر و در اماکن اقامتی تا فراهم آوردن شرایط عدم اختلاط در مکان‌های تفریحی مانند استخر و دسترسی به غذای حلال را در بر بگیرد.

برخلاف انتظار، تنها کشورهای اسلامی در حوزه گردشگری حلال فعالیت ندارند، بلکه کشورهای غیراسلامی نیز تلاش کرده‌اند که از بازار حلال و حوزه گردشگری حلال سهم داشته باشند.

یکی از کشورهای غیراسلامی که در حوزه گردشگری حلال فعالیت‌ و سرمایه‌گذاری انجام داده، کره جنوبی است. این کشور با توجه به جاذبه‌های گردشگری خود به‌خصوص در حوزه‌های فرهنگی به یکی از قطب‌های گردشگری در شرق آسیا تبدیل شده و این موضوع با توجه به وجود کشورهای اسلامی مانند اندونزی و مالزی در جنوب شرق آسیا و تعدد گردشگران این کشورها در کره جنوبی باعث شده که حوزه گردشگری حلال مورد توجه سرمایه‌گذاران و سیاستگذاران صنعت گردشگری این کشور قرار بگیرد.

براساس آمار ۲۰۱۶، گردشگری حلال حدود ۵,۳ درصد از کل بازار گردشگری ورودی در کره جنوبی را تشکیل می‌دهد. این باعث شده که تلاش برای حلال‌سازی بسیاری از اماکن تفریحی و اقامتی در این کشور بیش از پیش شود. با وجود اینکه کره جنوبی عمدتاً به خاطر استفاده از گوشت خوک‌ و الکل به عنوان غذاهای ویژه روزانه شناخته شده، اما این امر مانع از اجرای سیاست گردشگری حلال توسط دولت نشده است. برای مثال در ۲۰۱۵، کره جنوبی برای توسعه صنعت غذای حلال از طریق امضای تفاهم‌نامه با امارات متحده عربی وارد مشارکت شد. در همان سال برای ورود به بازار جهانی گردشگری حلال، دولت کره جنوبی با فدراسیون مسلمانان کره (KMF) در توسعه صنعت غذای حلال همکاری کرد.

حوزه غذا و آشامیدنی در سیاست‌گذاری‌های دولت کره جنوبی نقش اساسی را برای توسعه صنعت گردشگری حلال ایفا کرده است. بخشی از این سیاست‌ها با چاپ کتابی درباره ۲۵۲ رستوران مناسب مسلمانان توسط سازمان گردشگری کره (KTO) بوده که هر ساله به‌روز می‌شود. معرفی هتل‌های اسلامی، بازارهای حلال، غذاهای خیابانی حلال و لوازم آرایش حلال در این کتاب هم دیده می‌شود. ۱۷ مسجد، ۴۲ نمازخانه و مراکز اسلامی در شهرهایی مانند سئول و اینچئون وجود دارد.

سیاست گردشگری حلال که توسط دولت کره جنوبی تدوین شده است چندین ویژگی اساسی دارد. مسائل اقتصادی مربوط به گردشگری حلال و گردشگران مسلمان به عنوان هدف اولیه وجود دارد. با توجه به این موضوع که کشورهای بزرگ اطراف کره جنوبی، مانند ژاپن و تایلند، در میان اکثریت جمعیت غیرمسلمان، شروع به توسعه سیاست گردشگری حلال کردند و به همین دلیل کره‌ جنوبی تلاش کرده که از این بازار بزرگ سهم داشته باشد. برخی محدودیت‌هایی که دولت چین برای حضور گردشگران چینی در کره جنوبی وضع کرد (به دلیل اختلافات سیاسی به وجود امده بر سر حضور نظامی آمریکا در کره جنوبی) باعث شده که دولت کره جنوبی به دنبال جذب بیشتر گردشگران مسلمان شود.

از سوی دیگر سیاست گردشگری حلال گردشگران مسلمان را جذب و در نتیجه هر سال علاقه به بازدید از کره جنوبی افزایش می‌یابد. سیاست گردشگری حلال دولت کره جنوبی در نظر دارد همکاری با کشورهای مسلمان را گسترش دهد و این باعث تحکیم روابط این کشور با کشورهایی مانند عربستان و امارات می‌شود که نقش مهمی در اقتصاد جهانی بازی می‌کنند. موقعیت مبهم کره جنوبی در منطقه شبه جزیره کره و شرق آسیا (به دلیل تنش‌ با کره شمالی) باعث شده تلاش برای ایجاد روابط با سایر کشورها به‌ویژه جهان اسلام و استفاده از پتانسیل گردشگران مسلمان به طرح بزرگی برای دولت کره جنوبی تبدیل شود.

در نهایت می‌توان گفت، سیاست‌های گردشگری حلال اجرا شده توسط دولت کره جنوبی علاوه بر مزایای اقتصادی آن، گامی راهبردی در برقراری روابط کلان خارجی است. بسیج گسترده مسلمانان در جهان امروز، کشورهای غیر اسلامی را تشویق می‌کند تا سیاست‌هایی را اتخاذ کنند که منافع مختلف، به‌ویژه گردشگران را در بر می‌گیرد. رشد و تشویق گردشگری حلال با استفاده از برچسب حلال جامعه مسلمانان را تشویق می‌کند تا با خیال راحت وارد کره جنوبی شوند و در عین حال باز بودن این کشور و تحمل‌پذیری جامعه کره جنوبی را تبلیغ می‌کند. علاوه بر این، اعتماد جامعه کره جنوبی به دولت این کشور به دلیل افزایش درآمد دولت از بخش گردشگری افزایش یافته است. در واقع می‌توان گفت که گردشگری حلال برای دولت کره جنوبی نه تنها منبع درآمد اقتصادی بلکه یک رسانه دیپلماتیک مفید است، زیرا طرف‌های زیادی به غیر از گردشگران مسلمان از آن تأثیر می‌پذیرند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.