کاردینال ارتودکس: ایران الگوی همزیستی ادیان است

مبلغ/ جرج صلیبا، کاردینال ارتودکس منطقه جبل لبنان و طرابلس گفت: ایران با حمایت از مستضعفان و رفتار صمیمانه با پیروان ادیان توحیدی، الگوی مطلوبی از همزیستی مسالمت‌آمیز میان پیروان ادیان توحیدی ارائه کرده است.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در لبنان، در آستانه سال نو ميلادی جرج صلیبا، کاردینال ارتودکس منطقه جبل لبنان و طرابلس (کاردینال؛ بالاترین مقام کاتولیک‌ها پس از پاپ)، با حضور در محل رایزنی فرهنگی در بیروت، با عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان، دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار كه سيدمحمدرضا مرتضوی، وابسته فرهنگی و ديگر اعضای رايزنی حضور داشتند، دو طرف درباره مسائل فرهنگی و گفت‌و‌گوی ادیان توحیدی به بحث و گفت‌وگو پرداخته و بر ضرورت توسعه و گسترش همکاری‌ها با رویکرد تقویت فرهنگ گفت‌و‌گو و ضرورت انسجام با هدف خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان ملت‌های منطقه تأكید کردند.

جرج صلیبا ضمن قدردانی از اقدامات رایزنی فرهنگی ایران در عرصه فرهنگی، مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مستعضعفین جهان را ستود و گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره حامی مستضعفان در برابر سلطه‌گران و در رأس آنها ایالات متحده آمریکا بوده است.

صلیبا افزود: ایران با حمایت از مستضعفان و رفتار صمیمانه با پیروان ادیان توحیدی، الگوی مطلوبی از ظلم‌ستیزی و همزیستی مسالمت‌آمیز میان پیروان ادیان توحیدی ارائه کرده است.

صلیبا در ادامه بر ضرورت فعالیت‌های تأثیرگذار بر تعمیق و گسترش روابط فرهنگی میان مسیحیان و مسلمانان در تمامی زمینه‌های فرهنگی، فکری و دینی تأکید کرد.

این کاردینال لبنانی اظهار کرد: توسعه روابط میان پیروان ادیان و مذاهب مختلف، نقش مهمی در احیای فرهنگ گفت‌وگوی هدفمند و سازنده در جوامع ایفا می‌کند.

عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان نیز با خوش‌آمدگویی و تبریک سال نو مسیحی به جرج صلیبا، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ملت‌های آزاده در برابر اﺳﺘﺜﻤﺎرﮔﺮان و اﺳﺘﻌﻤﺎرﮔﺮان حمایت می‌کند و به دنبال ایجاد همبستگی و همدلی بین پیروان ادیان توحیدی است.

خامه‌یار افزود: خنثی‌سازی تهدیدات و توطئه‌های استعمار نو یکی از سیاست‌های ثابت ایران است، بنابراین جمهوری اسلامی ایران پیروان ادیان آسمانی را به برادری دعوت و با هر گونه عامل تفرقه‌افکنی میان ملت‌های منطقه مبارزه می‌کند.

رایزن فرهنگی ایران در لبنان آمادگی رایزنی فرهنگی را برای راه‌اندازی یک طرح فرهنگی جامع و مشترک شامل تفاهم‌نامه‌های فکری و اجتماعی در تحکیم و تعمیق روزافزون روابط و مناسبات اسلامی مسیحی اعلام کرد.

خامه‌یار همچنین اعلام کرد: این رایزنی آمادگی دارد آثاری را که جرج صلیبا در ارتباط با سیره اهل بیت(ع) طی دهه‌های مختلف تألیف کرده است، در یک کتاب گردآوری و منتشر کند.

در پایان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان به رسم یادبود، یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی عهد جدید بشیطتا (از کتب مقدس مسیحیت به زبان سریانی) را به جرج صلیبا و صلیبا نیز چند جلد کتاب از آثار خود را به خامه‌یار اهدا کرد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.