برای آینده مالی فرزندت چه فکری کردی؟/ از ولخرجی بچه‌ها جلوگیری کنید

مبلغ/ از برخی والدین اگر بپرسی که برای آینده مالی فرزندانشان چه فکری دارند، می گویند حال کو تا آینده، ما در همین امروزمان مانده ایم؟ اما والدین آگاه از همان کودکی بچه ها را با مدیریت مالی، ذخیره پول و پس انداز و مسائل دیگر اقتصادی آشنا می کنند تا خود بچه ها بتوانند در بزرگسالی از پس مسائل اقتصادی خود بربیایند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، دنیای پیشرفته و تکنولوژی زده امروز نیاز دارد که والدین به آینده فرزندانشان در زمینه مالی توجه کنند، البته این بدان معنا نیست که ماهی دست بچه ها بدهند چرا که این مسیر اشتباهی است، بلکه ازسنین پایین مسائل اقتصادی و سرمایه گذاری را به بچه ها آموزش بدهند آن هم به روش های درست و در سن مناسب خودش.

این نکته مهمی است که شما از سنین پایین کودکی بچه هایتان به این فکر باشید که چطور فرزندی اقتصادی تربیت کنید که راه و روش ذخیره پول و استفاده از آن یاد بگیرند. بنابراین اگر دوست دارید فرزندتان آینده روشنی داشته باشید می توانید به این گزارش توجه کرده و نکات آن را مورد نظر قرار دهید:

پول تو جیبی از چند سالگی به بچه بدهید؟

پول تو جیبی یکی از مسائلی است که والدین همیشه به آن توجه می کنند. نکته مهم این است که بدانید از سنین شش تا هفت سالگی می توانید به بچه ها پول تو جیبی بدهید که آن هم بهتر است به صورت ماهیانه باشید یعنی برای بچه ها مشخص کنید که هر ماه یک مقدار و میزان مشخص پول تو جیبی می توانند از شما بگیرند و به هر خرجی که می خواهند، بزنند مثل خرید هر وسیله ای که لازم دارند یا دوست دارند، در این زمینه آنها را آزاد بگذارید و تنها اگر از شما نظرخواهی کردند، شما به آنها مشورت بدهید.

نکته دیگر این است که بچه ها ممکن است در میانه ماه یا هر زمان دیگری پولشان را خرج کرده باشند، در این صورت از شما تقاضای پول بیشتر بکنند ، نکته این است که بدانید در این زمان اصلا به آنها پول اضافه تر ندهید و تنها با گفتن متاسفم ، به آنها بفهمانید که باید مدیریت مالی برای هر ماهشان داشته باشند.

اگر تصمیم به پس انداز برای فرزندتان دارید به جای اینکه پول نقد پس انداز کنید هم به خاطر شرایط مالی و هم اینکه پولتان افزایش پیدا کند، سعی کنید طلا پس انداز کنید حتی شده یک گرم یا دو گرم طلا برایش بخرید برای اینکه طلا کارمزد زیاد هم نداشته باشد، می توانید طلای کم اجرت خریداری کنید. اینطور می بینید که بعد از سال ها فرزندتان کلی طلا دارد که هر سال به ارزشش افزوده شده است.

از سرکار رفتن فرزندتان خجالت نکشید

برخی والدین هستند که می گویند تا ما هستیم و کار میکنیم و فرزندمان مجرد است، نیاز به کار ندارد این تفکر اقتصادی و صحیح نیست از اینکه بچه تان سرکار برود نه احساس خجالت و سرشکستگی و نه ترس کنید. در همه کشورهای پیشرفته دنیا بچه ها از سنین ابتدایی جوانی شروع به کسب درآمد می کنند، حتی در دوران دانشگاه در میانه ترم های تحصیلی در یک جای کوچک مشغول به کار می شوند و این هم اصلا بد نیست.

شغل هایی مثل فروشندگی، بازاریابی، برنامه نویسی، کار در کافه و رستوران و عکاسی و… اینها شغل های پرطرفداری هستند که نوجوان ها حتی در کشورهای پیشرفته انجام می دهند و از این طریق هم استقلال خود را کسب می کنند و هم ارزش کار و پول را می فهمند.

بنابراین قرار نیست که شما برای فرزندتان خانه و سرمایه به جا بگذارید، بلکه می بایست نحوه درست کار کردن و پس انداز  کردن و سرمایه گذاری و در نهایت درست خرج کردن را به آنها آموزش دهید.

از ولخرجی بچه‌ها جلوگیری کنید

در آموزش مباحث مالی و  پولی به بچه ها می بایست مفهوم «ولخرجی» را هم به آنها یاد دهید اینکه بچه با پول توجیبی اش چه می کند به خودش مربوط است اما اینکه همه پول را کامل خرج می کند و بعد هم دوباره طلب پول می کند و همیشه هم بدهکار است، نشان می دهد که هنوز مفهوم پس انداز، ذخیره یا حتی مدیریت مالی ار نمی داند. پس بهتر است رفتار خرج کردن پول را به او یاد دهید و از بیماری ولخرجی آنها را رها کنید وگرنه در بزرگسالی مشخص نیست چه اتفاقاتی برایشان می افتد.

این را به بچه ها آموزش دهید که اگر روزی یک میلیون هم درآمد داشته باشند، باز هم ولخرج باشند در آخر ماه هیچ چیز ندارند و فقیر هستند اما اگر میزان اندکی هم داشته باشند اما مدیریت مالی بدانند، باز هم می توانند سرمایه گذار شوند.

درباره پول با بچه ها صحبت کنید

برخی والدین هم تصور می کنند اگر درباره پول با بچه ها صحبت کنند، آنها دچار استرس می شوند درست است که درباره خیلی مشکلات مالی نباید جلوی بچه ها صحبت کرد، اما درباره نیازهای مالی از همان دوران کودکی می توان به بچه ها آموزش داد و عادت های ملی را برای آموزش درازمدت به آنها یاد داد مخصوصا اگر زمانی پول ندارید و آنها درخواست زیادی دارند، به آنها شرایط مالی را توضیح دهید و بخواهید که صبر کنند و خودشان هم پول ذخیره کنند، نه اینکه همیشه انتظار رسیدن تمام و کمال نیازهایشان را داشته باشند.

از بین بردن عادت های بد مالی از  همان دوران نوجوانی در بچه ها می تواند صورت بگیرد، اگر چنین کاری را بکنید آنها در بزرگسالی در مواجهه شدن با شرایط بد مالی، قدرت مدیریت و کنترل شرایط را خواهند داشت.

آموزش پس انداز صحیح

قانون طلایی پس انداز خیلی برای بچه ها با ارزش است در همه دنیا مردم بخشی از درآمدشان را پس انداز می کنند و برای روز نیاز می  گذارند حال این نیاز هر چیزی می تواند باشد و در شرایط موجود اقتصادی هم این یک امر طبیعی است.

تهیه حساب بانکی و ذخیره پول در آن، تبدیل پول به طلا، بیمه عمر و پرداخت ماهانه آن همه می تواند بخشی از این حساب بانکی برای کودکان باشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.