گام‌های بلند «تایپه» برای جذب بیشترین گردشگر مسلمان

مبلغ/ «تایپه»، پایتخت تایوان، در سال‌های اخیر برنامه‌های گسترده‌ای را برای فراهم کردن تسهیلات و جذب گردشگران مسلمان انجام داده است. مسئولان این شهر قصد دارند با بهبود امکانات رفاهی، تایپه به مسلمان‌پسندترین نقطه گردشگری جهان تبدیل شود.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایکنا به نقل از فوکس تایوان، بر اساس آخرین فهرست جهانی سفر مسلمانان (Global Muslim Travel Index)، تایوان به عنوان دومین مقصد جذاب کشورهای غیر عضو سازمان همکاری اسلامی برای گردشگران مسلمان رتبه‌بندی شده است.

امتیازات بالای تایوان

بر اساس این گزارش، پس از سنگاپور، تایوان و بریتانیا با امتیاز ۵۷ در میان مقاصد برتر غیر OIC  به طور مشترک در رتبه دوم قرار گرفتند.

تایلند، هنگ کنگ، آفریقای جنوبی و ژاپن در رتبه‌های چهارم تا هفتم این شاخص و فرانسه، آلمان، فیلیپین و ایالات متحده با امتیاز ۴۶ در جایگاه هشتم مشترک قرار گرفتند.

در مجموع، تایوان در بین ۱۴۰ مقصد ارزیابی شده در این شاخص در رتبه ۲۵ قرار گرفت. مالزی با امتیاز ۸۰ در صدر قرار گرفت و پس از آن ترکیه(۷۷) و عربستان سعودی(۷۶) قرار گرفتند.

در این گزارش آمده است: در برخی مقاصد مانند تایوان، تعداد رستوران‌های دارای گواهی حلال طی ۵ تا ۶ سال گذشته سه برابر شده است. بر اساس این گزارش، امتیاز کلی یک مقصد بر اساس ۱۳ شاخص به دست می‌آید که از میان آنها تایوان ۱۰۰ امتیاز در امکانات دینی و ۹۹ امتیاز در امنیت دریافت کرده است.

دفتر گردشگری تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور همچنین امتیاز ۷۱ را برای بازاریابی مقصد دریافت کرده است که در این زمینه با مالزی مشترکاً در رتبه اول قرار دارند. تایوان همچنین ۵۰ امتیاز را برای مکان‌های نماز دریافت کرده که نسبت به رتبه قبلی ۲۶ امتیاز افزایش یافته است.

بر اساس گزارش دفتر گردشگری، در مجموع، رتبه تایوان در سال جاری بالاترین رتبه از زمان راه‌اندازی این شاخص در سال ۲۰۱۵ از سوی MasterCard و CrescentRating بوده است.

این دفتر اعلام کرد که دولت تایوان در تلاش است تا محیطی مسلمان‌پسند در این کشور ایجاد کند تا با افزودن تسهیلات و تشویق هتل‌ها و صنایع غذایی برای درخواست گواهی حلال از بازار ۱,۹ میلیارد نفری مسلمانان استفاده کند.

چنین تلاش‌هایی همچنین برای ۲۸۰ هزار مسلمان ساکن تایوان که اکثر آنها کارگران مهاجر از آسیای جنوب شرقی هستند، آسودگی خاطر ایجاد کرده است.

تایپه، شهر دوستدار مسلمانان

یک مقام ارشد شهری تایپه گفت این شهر باید به تبلیغ خود به عنوان شهری مسلمان‌دوست ادامه دهد تا بتواند در زمان از سرگیری دوباره گردشگری بین‌المللی آماده پذیرایی از گردشگران مسلمان باشد.

تسای، معاون شهردار تایپه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: باید آماده باشیم تا وقتی مرزهای ما برای گردشگران باز می‌شود، امکانات کافی برای گردشگران مسلمان در دسترس داشته باشیم.

او افزود: اگرچه در حال حاضر دوستان مسلمان زیادی در اینجا نداریم، اما متعهد به بسترسازی هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر تلاش‌ها برای توسعه شهری مسلمان‌پسند به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ متوقف شود، این شهر به موقع با باز شدن مرزها برای گردشگری آماده نخواهد شد، افزود: درک می‌کنم که این همه‌گیری به شدت بر صنعت گردشگری تأثیر گذاشته است.

تسای گفت: با وجود کمبود گردشگر، تلاش‌ها بیهوده نبوده است، زیرا در اوایل سال جاری، تایوان به عنوان دومین مقصد جذاب در میان کشورهای غیر عضو سازمان همکاری اسلامی برای مسافران مسلمان شناخته شد.

وی افزود: بنابراین، ما می‌خواهیم با سنگاپور برای کسب رتبه اول رقابت کنیم. به خصوص که تایپه مکانی است که همه گردشگران مسلمانی که به تایوان می‌آیند باید از آنجا دیدن کنند.

به گفته تسای، تایپه در سه سال گذشته با انجمن مسلمانان چین در زمینه تأیید مکان‌های گردشگری دوست‌دار مسلمانان همکاری کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع ۴۹ هتل این شهر گواهینامه دریافت کرده‌اند، ضمن اینکه ۱۶ مکان دیدنی تایپه نیز گواهینامه دریافت کرده‌اند.

تسای ادامه داد: شهردار تایپه امیدوار است این شهر را به مسلمان‌پسندترین نقطه گردشگری جهان تبدیل کند و ما قدم به قدم به این هدف نزدیک می‌شویم.

تجربه خوب مسلمانان از تایوان

در همین حال، صلاحودینگ ما، معاون رئیس انجمن مسلمانان چین گفت که تلاش‌هایی را که تایپه برای مسلمان‌پسند کردن خود انجام داده دیده است و همچنین از محیط دوستانه تایوان برای امکان‌پذیر کردن آن قدردانی کرد و گفت: تایوان مکانی بسیار امن، محبوب و راحت است.

یک گردشگر مسلمان به او گفته بود که در حین سفر به تایوان توانسته است به یک فروشگاه‌ رفته و اجازه اقامه نماز در گوشه‌ای از فروشگاه را بگیرد؛ امری برای او که در سفر  به برخی از کشورهای غربی امکان‌پذیر نبوده است.

ما گفت: این راهی است که تایوان بر قلب مردم تأثیر می‌گذارد؛ این افراد به خانه‌های خود برمی‌گردند و مشاهدات خود را به دیگران می‌گویند.

ما در مورد اینکه چگونه می‌توان مکان‌ها را مسلمان‌پسند کرد، گفت که انجمن او توصیه‌هایی ارائه و مکان‌های مورد نظر را ارزیابی می‌کند. در این ارزیابی مواردی همچون اینکه در هتل‌ها جهت قبله در نمازخانه‌ها نشان داده شود و مشروبات الکلی ارائه نشوند مورد توجه قرار می‌گیرد.

نووی ایرمانیا، یک دانشجوی ۳۱ ساله اندونزیایی در مقطع دکترا که به مدت هفت سال در تایوان سکونت داشته است، گفت که تایپه مانند خانه دوم او بود زیرا دارای بسیاری از امکانات مسلمان‌پسند است.

او گفت: در بسیاری از نمازخانه‌ها، آنها برای مسلمانان جهت قبله را مشخص کرده‌اند و همچنین سجاده‌های نماز، اوقات شرعی و موارد دیگر را ارائه می‌دهند. این برای من واقعاً تأثیرگذار است.

محمد بن موس، دوچرخه سوار ۴۵ ساله مالزیایی، که پنج سال در تایوان زندگی کرده و دو بار دور تایوان دوچرخه سواری کرده است، با تأیید سخنان نووی، گفت که تحت تأثیر تلاش تایپه برای تبدیل شدن به شهری مسلمانپسند قرار گرفته است.

او گفت که پیدا کردن مکانی برای نماز، در این شهر راحت است و غذاخوری‌های حلال در تایپه فراوان یافت می‌شود. وی افزود: این شهر بسیار امن است و شما می‌توانید نماز و مناسک دینی خود را بدون هیچ مشکلی انجام دهید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.