قدس اشغالی؛ کانون جدید برنامه شهرک‌سازی صهیونیستی

مبلغ/ بر مبنای یک گزارش رسمی از سازمان آزادی‌بخش فلسطین رژیم صهیونیستی قدس اشغالی را به کانون برنامه‌های شهرک‌سازی خود بدل کرده بدون آنکه نشانه‌ای از کاهش سرعت شهرک‌سازی در سایر مناطق کرانه باختری دیده شود.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایکنا، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، گزارش رسمی دفتر ملی دفاع از سرزمین و مقاومت در برابر شهرک‌سازی متعلق به سازمان آزادی‌بخش فلسطین تصریح می‌کند که طرح کلی شهرک‌سازی‌ها از سوی رژیم صهیونیستی بر اساس یک سیاست مدون همواره تداوم دارد تا از این طریق شانس دستیابی به یک راه‌حل سیاسی در مسئله فلسطین به طور کامل از بین برود.

در ادامه این گزارش آمده است که مقامات اشغالگر از طریق واحد موسوم به حراست از املاک در وزارت دادگستری اسرائیل، برای پیشبرد طرح‌های ساخت شهرک‌های جدید در شهرک اشغالی تلاش می‌کنند.

بر مبنای این گزارش، مقامات اشغالگر در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک شهرک صهیونیستی جدید در محله شیخ جراح، شهرک دیگری در نزدیکی باب العمود، دو شهرک در نزدیکی مناطق بیت صفافا و دو شهرک در بیت حنینا و صور باهر هستند.

در این گزارش با اشاره به اینکه ایجاد برخی از این شهرک‌ها تهدیدی برای آواره کردن خانواده‌های فلسطینی از خانه‌هایشان است، تأکید شده است که این خانه‌ها ده‌ها سال است که توسط واحد حراست از املاک اداره می‌شود.

تصرف صدها ملک فلسطینی

بر اساس این گزارش، واحد حراست از املاک، نزدیک به ۹۰۰ ملک را که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها متعلق به فلسطینی‌ها است در قدس شرقی اشغالی تصرف کرده و ادعا می‌کند که صاحبان اصلی  آن‌ها ناشناس هستند.

مقامات اشغالگر در سال ۱۹۷۰ قانون نژادپرستانه‌ای را برای واگذاری این املاک به واحد حراست از املاک وضع کرده و در سال ۲۰۱۷ پرونده «قدس شرقی» به واحد اقتصادی حراست از املاک منتقل شد.

احداث شهرک جدید در پنج منطقه

علاوه بر این، اسناد موجود حاکی از آن است که مقامات رژیم اشغالگر در حال بررسی امکان پیشبرد طرح‌های شهرک‌سازی در پنج منطقه در قدس اشغالی هستند. این گزارش حاکی از آن است که یکی از این طرح‌ها، مربوط به شهرک‌سازی در قسمت غربی محله شیخ جراح موسوم به منطقه ام هارون است که ۴۵ خانواده فلسطینی در آن زندگی می‌کنند و سازمان‌های شهرک‌سازی از طریق دادگاه و با کمک اداره حراست از املاک به منظور اخراج خانواده‌های فلسطینی از خانه‌هایشان در آن فعالیت دارند.

این گزارش بیان می‌کند که این شهرک‌سازی با طرح‌های دیگری که توسط سازمان‌های شهرک‌نشین در بخش شرقی شیخ جراح انجام می‌شود، ادغام می‌شود؛ جایی که ۱۳ خانواده فلسطینی با شکایت در دادگاه‌ها مبنی بر اخراج آن‌ها از خانه‌های خود به نفع انجمن شهرک‌سازی «نحلات شمعون» روبرو هستند.

همچنین به طرح بسیار حساس دیگری نیز اشاره شده که عبارت از طرح ایجادی یک شهرک صهیونیست‌نشین در منطقه باب العمود، ورودی اصلی بخش قدیمی شهر قدس است که به نوعی مرکز تجاری فلسطینی‌ها نیز محسوب می‌شود.

طرح احداث یک بلوک مسکونی و تونل‌های دسترسی

در این گزارش، علاوه بر طرح‌های یاد شده، اشاره شده است که شهرداری قدس اشغالی از طریق کمیته برنامه‌ریزی و ساخت‌وساز محلی، طرح جدیدی را نیز برای ساخت بیش از ۸۰ واحد مسکونی تصویب کرده است و همچنین مجموعه‌ای از تونل‌ها را نیز برای اتصال این بلوک‌های ساختمانی و شهرک‌های هم‌جوار را نیز در دست طراحی و اجرا دارد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.