«برت فراگنر» نقش زبان فارسی در گسترش اسلام را اثبات کرد

مبلغ/ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پیام تسلیت درگذشت پروفسور برت فراگنر، چهره فرهنگی وین و صاحب‌نام در حوزه مطالعات اسلامی و ایران‌شناسی اظهار کرد: نظریه ایشان با عنوان «فارسی زبانی» نقش زبان فارسی در گسترش اسلام در حوزه شرق ممالک اسلامی و ارتباطات جهان اسلام را به اثبات می‌رساند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بدین شرح است:

پروفسور آنتون زایلینگر

رئیس محترم آكادمی علوم اتریش

با سلام و احترام

خبر درگذشت اندیشمند فرهیخته و اثرگذار در عرصه ایران‌شناسی، پروفسور برت فراگنر موجب تأثر و تألم فراوان شد.

ایشان یکی از چهره‌های صاحب‌نظر و برجسته جهانی در زمینه تاریخ، فرهنگ و هنر ایران بود که بخش بزرگی از شناخت مؤلفه‌های فرهنگ ایران در کشورهای اروپایی و خصوصا آلمانی زبان، مدیون زحمات و تلاش‌های ایشان است.

نظریه ایشان با عنوان «فارسی زبانی» نظریه بدیعی است که نقش زبان فارسی در گسترش اسلام در حوزه شرق ممالک اسلامی و ارتباطات جهان اسلام را به اثبات می‌رساند.

اینجانب به سهم خویش فقدان این شخصیت بزرگ و فرهیخته را خدمت حضرتعالی، اعضای محترم انستیتو ایران‌شناسی آكادمی علوم اتریش و همچنین، سایر همکاران و به ویژه خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می‌کنم. امیدوارم مسیری که ایشان در باب شناساندن تاریخ، فرهنگ و هنر ایران، پیموده‌‌اند، تداوم یابد و موجبات خشنودی روح ایشان را فرهم آورد.

«برت فراگنر» را بشناسیم

برت فراگنر متولد ۲۷ نوامبر سال ۱۹۴۱ میلادی استاد ایران‌شناسی و آسیای مرکزی اهل اتریش در دانشگاه آزاد برلین و بامبرگ و تا ۲۰۱۰ مدیر مؤسسهٔ مطالعات ایرانی فرهنگستان علوم اتریش بود. او از نویسندگان دانشنامه «ایرانیکا» در زمینه تاریخ اقتصاد بود.

فراگنر در سال ۱۳۸۳ منتخب چهارمین همایش چهره‌های ماندگار ایران شد و در سال ۱۳۸۹ جایزه بنیاد موقوفات محمود افشار را به پاس ترویج فرهنگ و تاریخ ایران در فرهنگستان علوم وین دریافت کرد. وی به دلیل علاقه به ایران نام دخترش را «شیرین» گذاشت.

این پروفسور اتریشی پنج‌شنبه گذشته، ۲۵ آذرماه در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.