اوکراین به رسمیت شناختن پایتختی قدس برای رژیم صهیونیستی را رد کرد

مبلغ/ سفیر اوکراین در سرزمین‌های اشغالی شایعات مربوط به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را رد کرد.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایکنا به نقل از الجزیره، سفیر اوکراین در اراضی اشغالی در مطلبی در صفحه فیس‌بوک خود اظهارات منتشر شده از او در رسانه‌های عبری‌زبان درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی دولت اوکراین را رد کرد.

یوین کورنیتشوک تأکید کرد: مسئله قدس باید از طریق مذاکرات و بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل حل شود.

وی افزود: اوکراین از اقدامات جامعه جهانی برای برقراری صلح در خاورمیانه به شکلی که همه ملت‌ها بتوانند در کنار یکدیگر در صلح و امنیت زندگی کنند، به شدت حمایت می‌کند.

سفیر اوکراین در اراضی اشغالی ادامه داد: یک روزنامه بخشی از صحبت‌های من را منعکس کرد، من گفته بودم ممکن است اوکراین سال آینده قدس را به عنوان تنها پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته و شعبه‌ای از سفارت خود را در جریان سفر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین افتتاح کند.

اظهارات این سفیر و یا اقتباس‌های روزنامه تایمز‌آو اسرائیل جنجال گسترده‌ای به‌پا کرد تا جایی که وزارت خارجه فلسطین ماکسیم تایوکین، نماینده اوکراین در فلسطین را که همانند سفیر این کشور ادعاهای مطرح شده را تکذیب کرده بود، احضار کرد.

با این حال سفیر اوکراین در اراضی اشغالی در فیس‌بوک خود مدعی شد: روابط تاریخی و فرهنگی مستحکمی میان دو طرف وجود دارد و این روابط طی چند سال اخیر شکوفا شدند و اوکراین به عنوان اقدام بعدی برای تقویت روابط ویژه خود در حال بررسی امکان افتتاح یک دفتر دیپلماتیک در قدس برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و فنی است و همزمان سفارت اوکراین به فعالیت‌های خود در تل‌آویو ادامه می‌دهد.

از طرف دیگر دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین در سومین کنفرانس یهودیان در کی‌یف، سی‌امین سالگرد روابط دیپلماتیک کی‌یف-تل‌آویو را به دو طرف تبریک گفت و افزود: دوستی میان دو ملت به قرن‌ها قبل باز می‌گردد و روابط تل‌آویو ـ‌ اوکراین بسیار امیدبخش است.

وزیر خارجه اوکراین در ادامه مدعی شد: ملت یهود نقش مهمی در تاریخ اوکراین ایفا کردند و چهره‌های برجسته سیاسی، فرهنگی، مذهبی و یهودی با اصالت اوکراینی نقش بزرگی در ساختن تاریخ اسرائیل ایفا کردند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.