درگذشت بانوی فعال صلح در بوسنی

مبلغ/ «هاسما فیضیچ»، از بانوان مسلمان فعال در راهپیمایی صلح بوسنی که از خانواده شهدای مسلمان این کشور بود، در ۷۴ سالگی درگذشت.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایکنا از سارایوو، «هاسما فیضیچ» که یکی از اعضای فعال خانواده شهدای بوسنی و از شرکت‌کنندگان معروف در راهپیمایی صلح «مارش میرا» بود، دیروز، ۲۳ آذرماه در ۷۴سالگی درگذشت.

وی از ۶۲ سالگی و در ۱۲ سال پایانی عمر خود هر ساله در میان شرکت‌کنندگان در راهپیمایی مارش میرا حضور می‌یافت و پیشگام بود.

این بانوی بوسنیایی از خانواده‌های شهدای سربرنیتسا در بوسنی بود و «حسین» همسر ایشان در نسل‌کشی سربرنیتسا به شهادت رسید.

جسد حسین پس از جنگ بوسنی در علمیات تفحص در مناطق نزدیک سربرنیتسا یافت شد و در قبرستان «پوتوچاری» یربرنیتسا به خاک سپرده شد.

هاسما فیضیچ گفته بود تا زمانی که پاهایم همراهی می‌کند هر ساله در راهپیمایی مارش میرا شرکت خواهم کرد.

راهپیمایی مارش میرا هر ساله به مناسبت سالگرد اشغال شهر سربرنیتسا از سوی صرب‌ها و فاجعه نسل‌کشی مسلمانان در ۱۱ جولای ۱۹۹۵ در بوسنی برگزار می‌شود، در این جنایت ضد بشری که در مقابل چشمان خیانتکار جامعه بین‌الملل و اتحادیه اروپایی و سازمان‌های بین‌المللی روی داد، بیش از ۱۱ هزار غیرنظامی بیگناه در کمتر از ۵ روز به طرز فجیعی به شهادت رسیدند.

در مارش میرا چندین هزار نفر از بوسنی، ایران، کشورهای اسلامی و اروپایی به منظور بزرگداشت قربانیان سربرنیتسا به مدت سه روز پیاده‌روی و در مسیر صعب العبور ۱۰۰ کیلومتری طی مسیر می‌کنند.

در روز چهارم در گلزار شهدای پوتوچاری سربرنیتسا مراسم شهدای تازه تفحص‌شده برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان در مارش میرا در آن حضور می‌یابند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.