مخالفت واتیکان با طرح سوئد در توانمندسازی زنان

مبلغ/ واتیکان در یک هماهنگی غیرمنتظره با «روسیه» طی نشستی در استکهلم صف‌آرایی مهمی را علیه سوئد به نمایش گذاشت تا از پیشنهاد این کشور برای «تقویت نقش زنان در حل و فصل اختلافات بین‌المللی» جلوگیری کند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایکنا، سوئد که مفهوم «دیپلماسی فمینیستی» را ابداع کرده است و ریاست دوره‌ای سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) را بر عهده دارد، این قطعنامه غیرالزام‌آور را ارائه کرده بود.

«آن لینده»، وزیر امور خارجه سوئد در پایان نشست این سازمان در استکهلم گفت، این متن که علنی هم نشده است، «از سوی روسیه و واتیکان» رد شد. این اعلامیه که بر «توانمندسازی زنان» تمرکز داشت، با هدف تأیید نیاز به تقویت جایگاه زنان در جامعه به منظور ارتقای امنیت جهانی و نقش آن‌ها در حل منازعات بود.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی کشورمان در سوئد، به دلیل وجود دیدگاه‌های متفاوت اعضا و نیز ضرورت اتفاق آرا، متون کمی در سازمان امنیت و همکاری اروپا تصویب می‌شود. اما سوئد امید زیادی به تصویب این متن داشت و از دیدن کمک واتیکان به مسکو به منظور وتوکردن آن شگفت‌زده شد.

لینده در آخرین کنفرانس مطبوعاتی نشست وزیران سازمان امنیت و همکاری اروپا گفته بود: مسکو و واتیکان(به عنوان پایتخت مذهبی مسیحیان) در مورد موضوعات ناظر به مسائل برابری جنسیتی توافق ندارند.

وی همچنین گفته بود که خیلی امیدوار بوده تصمیمی در این مورد گرفته شود، اما این‌گونه نشده است. تاکنون از حدود ۲۰ قطعنامه‌ای که سوئدی‌ها در دوره ریاست خود تهیه کردند، تنها یک قطعنامه در مورد «آب و هوا» به تصویب رسیده است.

جایگاه سوئد در نظام بین‌المللی به عنوان یک کشور حامی صلح و مبتکر طرح‌های خلاقانه در روابط دیپلماتیک، شناخته شده است. اما آن‌چه مهم است نقش برجسته برخی نهادهای سیاسی ـ مذهبی مانند واتیکان در اروپاست که علیرغم تأکید بر نقش غیر سیاسی خود، در عرصه سیاسی و سیاستگذاری نقش مهمی ایفا می‌کنند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.