«ادبیات ایران؛ از دوره اسلامی تا غزنویان» وارد بازار نشر ترکیه شد

مبلغ/ انتشارات پنهان ترکیه کتاب «ادبیات ایران؛ از دوره اسلامی تا غزنویان» اثر پروفسور «نعمت یلدریم» را به زبان ترکی استانبولی در ۶۳۲ صفحه منتشر کرد.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایکنا، این کتاب که شامل تحولات ادبی سه قرن اول پس از اسلام می‌شود، به ادبیات فارسی تحت حاکمیت اعراب، طاهریان، صفاریان و ادبیات دوره سامانیان می‌پردازد و ادبیات فارسی را در سرزمین‌های تحت سلطه فارسی نو به منصه ظهور می‌رساند.

بنا به اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در خلاصه این کتاب آمده است: دین اسلام در قرن هفتم میلادی و پس از پذیرش ایرانیان در اواسط قرن، به سرعت در ایران گسترش یافت و در این سرزمین مورد استقبال علما و حامیان واقعی خود قرار گرفت.

در این دوره، در حالی که رشد ادبیات بومی و فولکلوریک ادامه داشت، گویش‌های محلی نیز تحت تأثیر شدید زبان عربی دستخوش تغییرات اساسی شدند.

«فارسی دری: فارسی جدید» در میان این گویش‌ها رشد سریعی یافته و به زبانی مستقل تبدیل شد، تا جایی که توانست به عنوان زبان ادبی، رسمی و سیاسی ایران تا به امروز به حیات خود ادامه دهد.

با ظهور برخی تحولات سیاسی، نظامی و ادبی که از اواخر قرن هشتم آغاز و روزبه‌روز بر نفوذ آن افزوده شد، جایگاه زبان عربی به ویژه در شرق ایران رو به افول نهاده و درخشش زبان ملی «فارسی نو» شروع آغاز شد.

سلسله‌های صفاری و سامانیان که بخش قابل توجهی از کشور خود را از اعراب باز پس گرفته و نظام درباری خود را تشکیل دادند، شاعران را به سرودن شعر فارسی تشویق کردند.

در این دوره روند رشد و اعتلای ادبیات فارسی شتاب بیشتری گرفته، پیشگامان شعر نو فارسی و استادان بزرگ کلام آن عصر، از جمله عباس مروزی، حنظله بادغیسی، شهید بلخی، رودکی سمرقندی، ابوشکور بلخی، دقیقی طوسی، منجیک ترمذی و… ظهور کردند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.