چطور والدینی شاد باشیم؟/ چرخه خوشحالی را در خانه راه بیندازیم

مبلغ/ برای اینکه پدر و مادر شادی باشید، نخست باید به خود و همسرتان توجه کنید. بی حوصلگی را کنار بگذارید و از صبح که از خواب بیدار می شوید، لبخند بزنید و صبحانه بخورید تا انرژی به بچه ها نیز منتقل شود. همین کارهای ساده چرخه شادی را در زندگی خانوادگی شما به راه می اندازد.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، شاد بودن و توجه مناسب داشتن به کودک و نوجوان اساس تربیت فرزند سالم است. والدین شاد، کسانی هستند که فرزندانی شاد نیز تربیت می کنند و یا به عبارتی دیگر تربیت کودک شاد مستلزم داشتن والدینی شاد است تا زمانی که خود والدین احساس شادی و خوشبختی در زندگی نداشته باشند، نمی توانند آن را در کودک خود نیز ایجاد کنند.

در ارتباط با شاد کردن فرزندان و ایجاد فضای خوشحالی و دلپذیری برای بچه ها مطالب و کتاب های زیادی نوشته شده اما ما کمتر به این توجه می کنیم که والدین شاد چه کسانی هستند و اصلا چطور والدین می توانند شاد باشند. حال با مشکلات زیاد زندگی، قسط و بدهکاری های زیاد، مسکن و هزار چیز دیگر می توان شاد بود که اصلا بخواهیم آن را به بچه ها هم منتقل کنیم؟ پاسخ بله است، زندگی همیشه سراسر چالش و بالا و پایین بوده است. امروز یک چالش و فردا یک داستان دیگر مهم این است که از درون بتوانیم انسان های شادی باشیم و موانع را یکی پس از دیگری از پیش پا برداریم.

اما شاید هنوز در تعریف والدین شاد به توافق نرسیده باشیم. مادر و پدر شاد چه کسانی هستند و دارای چه ویژگی هایی اند؟

۱-مادر و پدر شاد، روزشان را دلپذیر آغاز می کنند. صبحها با عجله و غر زدن کارهایشان را انجام نمی دهند یا سر صبحانه خوردن دعوا راه نمی اندازند!

خیلی از ما صبح که از خواب بیدار می شویم، به قول معروف از دنده چپ هستیم و ساعت ها طول می کشد تا حالمان سر جا بیاید. بیاید از الان تمرین کنید، صبح که از خواب بیدار می شوید با لبخند به خود و فرزندتان آغاز کنید و بعد مشغول به کارهای منزل و صبحانه و کارهای دیگر شوید.

وقتی لبخند بزنید و به چیزهای خوب فکر کنید، طبیعتا با انرژی بهتر نیز سر صبحانه می نشیند و به بچه ها توجه می کنید. دیگر برای صبحانه دادن به بچه ها کشمکش و دعوا نمی کنید و مدام به همسرتان هم غر نمی زنید که این چه وضعش است و این بچه چرا صبحانه نمی خورد یا گریه می کند؟ مگر من چی برای او کم گذاشتم؟ در واقع شما کم گذاشتید و آن هم یک اخلاق خوب اول صبح است. این بار تمرین کنید.

۲-مادر و پدر شاد، تفریحات سالم و جذاب را جایگزین استفاده بی رویه از مبایل و تلویزیون می کنند چون می دانند با دعوا کردن و دستور دادن فقط جو خانه خراب می شود.

پس از سر بی حوصلگی و بی اعصابی مدام کانال ها را بالا پایین نکنید یا به خاطر کنترل با بچه ها درگیر نشوید. موبایل و تلویزیون را کنار بگذارید و یک بازی جدید اختراع کنید تا بچه ها را سر ذوق بیاورد.

۳-مادر و پدر شاد، توجهش را روی کارهای مثبت و خوب فرزندش می گذارد.

کارهای خوب را تشویق کنید و کارهای اشتباه را با تمرین و صبوری تغییر دهید. همه بچه ها اشتباه دارند و از مسیر همین اشتباهات و آزمون و خطاها درس های زندگی را می آموزند. سعی کنید با هم مشکلاتی که در زندگی همه وجود دارد، صبور بودن را تمرین کنید تا بچه ها در کنار شما رشد کنند و حال خوب داشته باشند.

۴-مادر و پدر شاد در مهمانی یا بیرون از خانه با چشم غره، اخم یا تهدید نمی کنند چون می دانند بی تاثیر است.

هر چقدر بیشتر سعی کنید به بچه ها برای دستورات مهمانی رفتن امر و نهی کنید، کمتر به حرف شما گوش می دهند. سعی کنید مهربان باشید و بچه ها را مراقبت کنید. پس قبل از مهمانی به فرزندتان بگویید چه کارهایی انجام بدهند و اگر مشکلی بود فرزند را از جمع خارج کنید و بعد دو مرتبه او را به جمع برگردانید. سعی کنید مهربان باشید چون همه می دانند که بچه ها چطور هستند نیازی نیست خود را اذیت کنید.

۵-مادر و پدر شاد فرزندشان را با استرس یا دعوا کردن نمی خوابانند.

این والدین می دانند که خوابیدن با استرس باعث خواب پریشان و بدخلقی کودک می شود.پس مراسم آرامبخش تدارک می بینند تا مراحل خواب با آرامی اجرا شود. مثلا برای کودک کتاب می خوانند یا برایش یک موسیقی آرام یا قرآن پخش می کنند.

۶-مادر و پدر شاد با خودشان و یکدیگر رابطه خوبی دارند.

وقتی شما عطر شادی را در فضای خانه منتشر می کنید، قطعا به بچه ها هم بویش می رسد. پس اگر مدام با هم درگیر باشید چه انتظاری دارید بچه ها در این فضا شاد باشند؟ بچه ها در فضای متشنج یا عصبی و بهانه گیر می شوند یا منزوی. پس به شادی خودتان بها دهید و از خودتان مراقبت کنید!

۷-مادر و پدر شاد بیشتر در صحبت هایشان از کلمات مثبت استفاده می کنند.

اگر مداوم به خود می گویید، نمی توانید، قطعا نخواهید توانست این کلمات را با کلمات مثبت مثل اینکه من کارم را به بهترین نحو انجام می دهم یا مادر و پدر نمونه ای هستم، جایگزین کنید.

۸-با تفکر شاد، تصویر مثبت ایجاد کنید.

وقتی حس شادی دارید، تصویرسازی شما از جهان نیز مثبت است. بنابراین تصویر بهتری از زندگی خود و اطرافتان دارید و قطعا بازخورد مثبتی نیز خواهید گرفت.

در نهایت مطالعات نشان داده، والدین سرزنده باعث افزایش حس اعتماد به نفس و روحیه اجتماعی در فرزندان خود می شوند و همین عاملی برای موفق شدن بچه ها در زندگی شخصی و اجتماعی و در جمع دوستانشان است. بچه ‏هایی که بتوانند احساسات و عواطف شاد درون خود را بشناسند و درک کنند، به قطع می‏ توانند آن را در سراسر زندگی حفظ کنند. شادی کودکان موجب تقویت روحیه، انگیزه‏، عزت نفس و پایداری آنها می ‏شود. فراموش نکنید برای انتقال شادی لازم است تا روابط شما با اعضای دیگر خانواده به ویژه همسرتان شاد باشد. روابط محبت آمیز همراه با احترام و پذیرش می‌تواند شادی را چند برابر کند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.