سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم دکتر شیخ الاسلامی منتشر می شود

تفسیر سوره مبارکه «احقاف» + صوت جلسه اول

به گزارش «مبلغ»، سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم دکتر علی شیخ الاسلامی برای دسترسی علاقمندان در پایگاه فکر و فرهنگ زندگی «مبلغ» در صفحه ویژه نشر آثار مرحوم دکتر علی شیخ الاسلامی قرارگرفته است.

گفتنی است؛ استاد علی شیخ‌الاسلامی متولد سال ۱۳۱۵ در استهبان استان فارس بود. دوره دبستان و دبیرستان را تا سیکل اول متوسطه، در دبستان و دبیرستان مغربی طی کرد. هم‌زمان درس‌های حوزوی و طلبگی را تحت نظارت پدرش، آقا میرزا ابوالقاسم، معروف به علامه ادامه داد. در کنکور زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز شرکت کرد و پذیرفته شد. چهار سال بعد با رتبه نخست از آن دانشگاه درجه کارشناسی زبان و ادبیات فارسی گرفت. قبل از شروع دوره دکتری در امتحان دانشسرای تربیت دبیر شرکت کرد و با رتبه اول پذیرفته شد و مدتی در شهر فسا به تدریس پرداخت. شیخ‌الاسلامی در سال ۱۳۴۹ از دانشگاه تهران دکتری زبان و ادبیات فارسی گرفت و از مرداد ۱۳۵۰ در همان دانشگاه به تدریس پرداخت. از سال ۱۳۵۷ تصدی دانشگاه‌های علامه طباطبایی تهران و تربیت معلم تهران یا دانشگاه خوارزمی فعلی را به عهده داشت و سال‌ها به عنوان مدیریت گروه و ریاست دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران مشغول به تدریس و فعالیت بود.

استاد شیخ‌الاسلامی علاوه بر مقالات متعدد به زبان‌های فارسی و عربی، کتاب‌هایی را در زمینه‌های اعتقادی، عرفان، مسائل کلامی و ادبی تألیف یا ترجمه کرده است. او در دوره هشتم (سال ۱۳۸۹) به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار ایران معرفی شد.

از کتب عرفانی ایشان می توان به «راه و رسم منزل‌ها» و «خیال، مثال و جمال در عرفان اسلامی» اشاره کرد.

ایشان جزء نسل سوم استادان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، شاگرد استاد بدیع‌الزمان فروزانفر و استاد جلال‌الدین همایی، دوست و شاگرد استاد سیدجعفر شهیدی و استاد عبدالحسین زرین‌کوب، چهره‌ ماندگار حوزه‌ ادبیات سال ۸۹، استاد راهنمای تز دکترای قیصر امین‌پور، عضو هیأت مؤسس دانشگاه علامه طباطبایی، نزدیک به ۱۰ سال رئیس دانشگاه تربیت معلم و بیش از ۱۵ سال رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بود.

فایل صوتی «اولین جلسه تفسیر قرآن کریم دکتر شیخ الاسلامی با محوریت سوره مبارکه احقاف» را گوش کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.