Sistrv۸ و شبکه‌سازی برای زنان کارآفرین استرالیا

مبلغ/ Sistrv۸ یک استارت‌آپ اجتماعی مستقر در ملبورن است که با هدف ایجاد اکوسیستمی برای زنان کارآفرین مسلمان و توانمندسازی آن‌ها برای نوآفرینی و تجارت فعالیت می‌کند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایکنا، موضوع توانمندی زنان در جوامع از جمله مسائلی است که در دهه‌های اخیر و با قدرت گرفتن جنبش‌های خواهان برابری زنان و مردان مطرح شده است. این جنبش‌ها در جوامع مختلف تلاش دارند که برابری دو جنس را در زمینه‌های مختلف از جمله مسائل اقتصادی مانند اشتغال و کارآفرینی به ارمغان بیاورند.

داشتن درآمد و وارد شدن به بازارهای اقتصادی در هر کشور از جمله مسائلی است که امروزه زنان در جوامع برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند. با این همه در کشورهای اسلامی و به طور کلی در بین مسلمانان این تلاش‌ها شکل دیگری دارد.

به طور کلی اسلام ورود زنان به اجتماع و انجام کارهای اقتصادی را منع نکرده است اما به دلیل برداشت‌های اشتباه از حضور زن در اجتماع در بین برخی از مسلمانان، زنان مسلمان برای رسیدن به جایگاهی مناسب در بازارهای اقتصادی کشورها با مشکلاتی رو‌به‌رو هستند.

در عین حال رشد فناوری و ساده‌تر شدن فعالیت‌های اقتصادی به کمک زنان از جمله بانوان مسلمان آمده و این دسته از زنان در برخی موارد صاحب برند‌های مطرح اقتصادی و استارتاپ‌های بزرگ و کوچک تأثیرگذار هستند.

به‌طور کلی راه‌اندازی یک استارتاپ کاری دشوار است اما تحقیقات نشان می‌دهد که این کار برای زنان بسیار دشوارتر است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۹، مشخص شد که تنها ۲ درصد از بودجه جهانی به مشاغلی اختصاص یافته است که توسط زنان تأسیس شده و این به وضوح نشان می‌دهد که زنان واقعاً نسبت به همتایان مرد خود برای دسترسی به بودجه و منابع مالی راه طولانی‌تری دارند.

اما برای بانوان مسلمان، این موانع برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق حتی بیشتر است. آن‌ها نه تنها باید گزینه‌های تأمین مالی را که با اصول اسلامی مطابقت دارد، در نظر بگیرند، بلکه معمولاً به دلیل سواد مالی پایین‌تر نسبت به مردان با موانع بیشتری مواجه و اغلب به طور کلی از اقتصاد و رقابت‌های اقتصادی در جوامع حذف می‌شوند.

سم هاوچار (Sam Haouchar) و عایشه دنی (Aisha Dani) از جمله زنان مسلمانی هستند که در استرالیا برای توانمندسازی زنان مسلمان این کشور تلاش می‌کنند و این کار را با راه‌اندازی یک استارتاپ به نام Sistrv۸ انجام داده‌اند.

Sistrv۸ که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد، یک استارتاپ اجتماعی مستقر در ملبورن است که به ارائه آموزش به  بانوان مسلمان کارآفرین با هدف ایجاد اکوسیستمی برای زنان مسلمان مشغول است. علاوه بر این، Sistrv۸ برای حمایت و ارتباط زنان مسلمان کارآفرین با یکدیگر، و توانمندسازی آن‌ها برای آغاز استارتاپ‌ها و تجارت کمک می‌کند.  نام Sistrv۸ از کلمات “خواهر” (Sister) و “نوآوری” (Innovate) گرفته شده است.

ایجاد این شبکه گسترده از بانوان کارآفرین مسلمان باعث می‌شود که این افراد که به دلایل مذهبی در گرفتن وام‌ و سرمایه‌گذاری از بانک‌های استرالیا دچار مشکل هستند، یکدیگر را پیدا و به هم کمک کنند.

به گفته بنیان‌گذاران Sistrv۸، آنچه این استارتاپ ارائه می‌کند با آنچه در حال حاضر در جامعه مسلمان استرالیا رایج است و حول محور مدیریت زندگی، سخنرانی انگیزشی و توسعه ذهنیت کارآفرینی بوده، متفاوت است. در واقع Sistrv۸ تفکر اشخاص را به سمت سرمایه‌گذاری، ایجاد سواد مالی و به طور کلی رشد توانایی‌های زنان مسلمان برای شروع یک کسب و کار و گسترش ایده‌ها و کمک به اقتصاد از طریق کارآفرینی تغییر می‌دهد.

به گفته بنیان‌گذاران این استارتاپ، Sistrv۸ از همان شروع کار خود با مشکلاتی رو‌به‌رو بود. در ابتدا، کارآفرینان زن مسلمان درباره آنچه این استارتاپ ارائه می‌کرد، ضرورتی نمی‌دیدند زیرا فکر می‌کردند که چون تجارت آنها کوچک است، نیازی به تفکر مالی یا سرمایه‌گذاری نیست. در جامعه مسلمانان، بودجه اولیه از طریق ارتباطات و شبکه‌های شخصی است که زنان به آن دسترسی ندارند. کار Sistrv۸ پر کردن این شکاف و از بین بردن آن است. اگر زنان مسلمان کارآفرین ارتباط بهتری با یکدیگر داشته باشند، می‌توانند تجربیات خود را خارج از آن جامعه به اشتراک بگذارند و دایره ارتباطات و فرصت‌های جدیدی را برای یکدیگر به وجود بیاورند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.