وحدت فریضه‌ای الهی است نه یک مصلحت سیاسی

مبلغ/ رئیس انجمن اسلامی حقوق بشر در لندن گفت: مسئله وحدت یک دستور الهی است که به صراحت در قرآن کریم آمده و مسلمانان باید از این دستور تبعیت کنند؛ وحدت مصلحت سیاسی نیست بلکه از واجبات دینی است.

به گزارش «مبلغ»، مسعود شجره، رئیس انجمن اسلامی حقوق بشر در لندن در گفت‌وگو با ایکنا درباره ضرورت تحقق وحدت بین مسلمانان گفت: واقعیت این است که مسئله وحدت در اسلام یک موضوع تشریفاتی و یا یک پیشنهاد نیست بلکه یک دستور از جانب خداوند است.

وحدت، فریضه‌ای الهی

شجره ادامه داد: خداوند در آیه ۱۰۳ سوره آل عمران می‌فرماید «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا:‌ و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد» این یک دستور است.

وی افزود: جدای از این که وحدت چه منافعی برای امت اسلامی دارد، باید توجه کنیم که در درجه اول وحدت یک فرمان الهی بوده و این مهمترین مسئله است و مسلمانان باید از این دستور تبعیت کنند.

این فعال مسلمان ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که خداوند سبحانه و تعالی در ادامه  همین آیه به ما یادآوری می‌کند که «وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا: و نعمت‏ خدا را بر خود ياد كنيد آنگاه كه دشمنان [يكديگر] بوديد پس ميان دل‌هاى شما الفت انداخت تا به لطف او برادران هم شديد».

شجره تأکید کرد: لذا بر اساس قرآن، وحدت یک مصلحت سیاسی نیست بلکه امری مربوط به قلب‌های مؤمنان است که به لطف آن مؤمنان با هم برادر می‌شوند و دردها و نیازهای یکدیگر را درک می‌کنند. آنها بر این اساس به یکدیگر احترام می‌گذارند و همچنانکه از خود و نزدیکان خود محافظت می‌کنند، از دیگر مسلمانان نیز حمایت می‌کنند.

وی افزود: کسانی که تفرقه را تبلیغ می‌کنند، دشمنان اسلام و مسلمانان و دشمن عدالت هستند. آنها این واقعیت را به‌خوبی می‌دانند. عامل وحدت در بین مسلمانان با توجه به جمعیت زیاد آنها و منابع عظیمی که در اختیار دارند، یک خطر و تهدید برای دشمنان است و از این رو آنها سعی می‌کنند بین مسلمانان تفرقه بیندازند تا آنها را تضعیف کنند.

لزوم تبلیغ خلاقانه موضوع وحدت

به گفته این فعال حقوق بشری رسانه‌ها باید وحدت را به‌طور صادقانه و خلاقانه تبلیغ کنند نه اینکه این امر را حرف و سخن ظاهری بدانند و در عمل، جامعه به مسیر دیگری برود. وحدت را باید ضروری و سرنوشت‌ساز به‌شمار آوریم. نباید اینگونه باشد که تنها در برخی مناسبت‌ها مانند محرم و در برابر دوربین‌ها سخن از وحدت باشد و در بقیه زمان‌ها آن را از یاد ببریم.

مسعود شجره در ادامه گفت: ما همچنین باید با مسلمانانی که به فرمان خدا مبنی بر اینکه «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» معتقدند ارتباط برقرار کنیم و به این سمت برویم و کسانی را که از وحدت برای حفظ مقام و منصب خود در جامعه استفاده می‌کنند، طرد کنیم. همچنین فکر می‌کنم باید محیطی را به وجود آوریم که مسلمانان بتوانند به‌طور آزادانه و برادرانه در کنار هم مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند و بدین ترتیب قلب آنها به خداوند سبحانه و تعالی نزدیک‌تر شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های خبرگزاری قرآنی ایکنا ادامه داد: معتقدم که ایکنا، ابتکار جالبی است. زیرا یک رسانه مبتنی بر قرآن است که از این کتاب مقدس الهام می‌گیرد و بنا بر این با استمداد از معنویت قرآن می‌تواند به نیازها و مطالبات جامعه اسلامی و فراتر از آن بپردازد. فکر می‌کنم این خبرگزاری بسیار موفق بوده است و از درگاه خداوند می‌خواهم که ایکنا بتواند همچنان به مسیر خود ادامه دهد. همچنین از خداوند متعال می‌خواهم که بتوانیم بستری را فراهم کنیم که افراد مؤمن و دلسوز به حال امت، جانشین افراد خودبین و کوته‌نگر شوند که تنها منافع گذران خود را مد نظر دارند.

منافع وحدت برای همه نسل‌هاست

شجره در ادامه گفت: وحدت در اسلام نه تنها دستور الهی است بلکه همچون دیگر دستورات الهی منافع بسیار عظیمی برای جامعه به همراه دارد. یکی از این منافع این است که با وحدت و در کنار هم بودن می‌توانیم دستاوردهای زیادی داشته باشیم و در کنار هم از برکات آن بهره‌مند شویم. برعکس تفرقه عاملی برای نابودی جامعه اسلامی است.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی می‌فرماید: زمانی خواهد رسید که مسلمانان مانند حیوانات وحشی پراکنده خواهند شد. اصحاب پرسیدند چرا؟ آیا تعداد مسلمانان این قدر کم می‌شود؟ ایشان فرمودند نه تعداد مسلمانان زیاد خواهد بود.

شجره افزود: با توجه به این حدیث، بدون وحدت، منافع خود، فرزندان و نسل‌های آینده را از بین می‌بریم و مصالح دین خود را به خطر می‌اندازیم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.