۸ راه برای کاهش استرس برنامه‌های روتین صبحگاهی/ عجله کن! دیر شد!

مبلغ/ با نزدیک شدن به آغاز حضوری مدارس، پدر و مادرها دوباره به روتین‌های پر استرس صبحگاهی‌شان بر می‌گردند، پس بهتر است برای داشتن صبح‌های آرام از قبل برنامه بریزند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، زنگ آغاز مدارس به شکل حضوری قرار است چند روز دیگر و در آذرماه به صدا در بیاید و بچه‌ها بعد از حدود دوسال از میز و نیمکت مدرسه راهی مدرسه شوند. مادران به خصوص مادران شاغل نیز باید صبح‌های زود بعد از آماده‌سازی کودکانشان و فرستادن آنها به مدرسه و یا مهدهای کودک فورا در محل کار خود حاضر شوند. همین موضوع می‌تواند صبح‌های پر استرس گذشته را دوباره برگرداند به خصوص اینکه دانش آموزان کلاس اولی و دومی که تا به حال هیچ تجربه‌ای از حضور در مدرسه نداشته‌اند و کلاس سومی‌ها نیز فقط چندماه طعم میز و نیمکت را چشیده‌اند و هنوز به انجام امور صبحگاهی و حاضر شدن برای مدرسه عادت ندارند. پس برای اینکه صبح‌های کم استرسی داشته باشید. بهتر است یک برنامه و روتین صبحگاهی خوب با بچه‌ها تنظیم کنید و هر روز آن را عینا اجرا کنید تا هیچوقت نگویید:«دیر شد! عجله کنید!»

برنامه درست کنید

برای خودتان و فرزندانتان یک برنامه درست کنید و اگر سواد خواندن ندارند نقاشی کنید تا در آن ترتیب کارهایی که برای آماده‌سازی صبح روز بعد باید انجام دهند را متوجه شوند و طبق آن عمل کنند. از وسیله‌هایی که باید داخل کیف‌شان بگذارند تا لباسی که باید انتخاب کنند و دندان‌هایشان که باید مسواک شود. همه چیز را بنویسید تا با خواندن هرروزه در ذهن‌شان تکرار و سپس تثبیت شود. فرزندانتان را عادت دهید قبل از خواب برنامه‌شان را چک کنند و همه کارهای مربوط به شب قبل را به ترتیب انجام دهند تا صبح استرس و عجله کمتری داشته باشند و همه چیز طبق برنامه پیش رود.

پاداش‌های ستاره‌ای

بچه‌ها تایید شدن را بسیار دوست دارند به خصوص اینکه تایید شدن‌شان از پدر و مادر نام و نشان هم داشته باشد. اینطوری احساس قدرت می‌کنند و بیشتر تلاش می‌کنند مسوولیتی که به عهده دارند را بهتر انجام دهند. از طرفی برچسب‌ها و استیکرهای رنگی علاقه مشترک تمام کودکان جهان است. پس از آنها می‌توانید به عنوان جایزه استفاده کنید. برنامه را طوری بچینید که اگر بچه‌ها هر روزی که کارشان را کامل و درست انجام دهند بابت آن روز یک برچسب که می‌تواند شکل ستاره باشد بگیرند و اگر یک هفته کامل کارها درست پیش برود یعنی ۷برچسب از ۷ روز کامل خواهند داشت و ارتقاء درجه می‌شوند. با اینکار آخر هفته‌هایتان را شیرین‌ و دلچسب کنید.

هرچه فعالیت‌های صبح کمتر باشد به نفع شماست

تا می‌توانید از ترافیک برنامه‌های صبح کم کنید و به جای آن به کیفیت و بهبود وضعیت صبحانه اضافه کنید. خودتان بهتر قاضی خودتان هستید و بهتر می‌توانید تشخیص دهید که چه کارهایی را می‌شود برای کم شدن ترافیک کارهای صبح انجام داد. مثلا شاید بهتر است کیف‌های آماده بچه‌ها نزدیک در خروجی باشد. یا لباس‌های بیرون را تعیین کرده و از کمد خارج کرده باشید. غذا و لقمه‌‌هایشان را از شب قبل بسته‌بندی کرده باشید.

در عوض این کارها می‌توانید زمان بیشتر و با خیال راحتتری صبحانه بخورید.

تقاوت‌ها و قلق بچه‌ها را یاد بگیرید

قلق بچه‌ها را زود باید یاد بگیرید و برایش برنامه ریزی کنید. مثلا ممکن است کودک شما سخت‌ از خواب بیدار شود باید زمان آن را در نظر بگیرید. یا اینکه در صبحانه خوردن کمی تعلل کرد یا اینکه حتی در مسواک زدن مشکل داشته باشد. برخی کودکان درست در دقیقه ۹۰ یادشان می افتد که کاری را انجام نداده‌اند یا یکی از برنامه‌هایشان را داخل کیف نگذاشته‌اند پس همه این‌ها را از قبل پیش‌بینی کنید. کودکان شما در سرعت و دقت باهم متفاوتند می‌توانید به آنها بیاموزید که روی کارهای هم نظارت داشته باشند و به هم کمک کنند و هوای هم را داشته باشند.

به روتین و برنامه‌تان تا حد امکان وفادار بمانید

وقتی هر روز برنامه به شکل واحدی پیش برود و بچه‌ها عینا کارهای روز قبل را در روز تازه تکرار کنند. اینطوری در ذهن‌شان ثبت می‌شوند و دائم از شما سوال نمی‌کنند که حالا باید چه کار کنند و شما هم هربار مجبور نیستید که با صدای بلند کارها را به آنها یادآوری کنید و انرژی خود را مصرف کنید. پس تا حد امکان برنامه تغییر نکند. یعنی در یک زمان معین بیدار شوید. در یک زمان معین صبحانه بخورید. در یک زمان معین مسواک بزنید و در یک زمان معین از خانه خارج شوید. اینطوری همه خودشان را بهتر تطبیق می‌دهند.

موبایل‌بازی و تلویزیون تعطیل

یکی از مهمترین چیزهایی که روتین شما را صبح‌ها به هم می‌زند موبایل بازی و برنامه‌های تلویزیونی اول صبح است. وقتی تلویزیون روشن است بچه‌ها محو آن می‌شوند و ممکن است برای پوشیدن یک شلوار جلوی آن فقط ۱۰ دقیقه زمان صرف کنند یا اینکه نصف آن را پوشیده‌اند بعد جلوی تلویزیون ماتشان برده‌است. پس سعی کنید صبح‌ها بی‌خیال این جعبه جادویی استرس‌زا باشید به خصوص اینکه دوست دارند هر لحظه از ادامه کارتون خبردار شوند.

بی‌خیال کارهای غیرضروری شوید

صبح‌ها فقط برای کارهای ضروری هستند پس وقت‌تان را بابت کارهای غیرضروری نسوزانید. عقربه ساعت صبح گویی سرعتش دوبرابر باقی ساعات است پس کارهای غیرضرور، مثل چک کردن موبایل، پست گذاشتن در شبکه اجتماعی و یا تماس غیرضروری را فراموش کنید و فقط وقت‌تان را به کاری ضروری اختصاص دهید که زمان در حال گذر است.

یک وقت اختصاصی برای خودتان داشته باشید

اگر قرار است اهل خانه ۸ صبح از خواب بیدار شوند و برنامه از پیش تعیین شده را اجرا کنند بهتر است شما نیم‌ساعتی زودتر از آنها بیدار شوید چند دقیقه‌ای برای خودتان با آرامش زندگی کنید چون قرار است به محض بیدار شدن بقیه در اجرای برنامه کمک‌شان کنید. برای خودتان چای گرم بریزید و در آرامش بنوشید. لباس‌تان را مرتب کنید و با آرامش تن کنید و از استرس صبحگاهی خود کم کنید. این نیم ساعت طلایی را از دست ندهید تا روز آرام‌تری داشته باشید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.