چرا به جای هایپرمارکت‌ها از مغازه‌های محلی خرید کنیم؟

مبلغ/ با رشد قارچ‌گونه هایپرمارکت‌ها با اسامی مختلف در همه محله‌ها و حتی روستاهای کشور، خیلی‌ها علاقه‌مند به خرید از آن‌ها شدند اما چرا بهتر است هایپرها را رها کرده و از مغازه‌های محلی خرید کنیم؟

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، تبلیغات تلویزیونی به شکل شبانه روزی در حال تبلیغ هایپرمارکت‌های مختلف است و در راستای تشویق بیشتر برای آنها جشنواره هم برگزار می‌کند و جایزه‌های مختلف در نظر می‌‌گیرد تا مردم هرروز رغبت بیشتری به خرید از آن‌ها داشته باشند.

شلوغی هرروزه هایپرمارکت‌ها و سبدهای پری که هر‌روز آن‌ها خارج می‌شود نشان می‌دهد تبلیغات تا اندازه زیادی موفق بوده‌اند و توانسته‌اند میل به خرید از مغازه‌ها و فروشگاههای محلی را کاهش و آنها را به سمت خرید در مارکت‌ها و فروشگاههای زنجیره‌ای بزرگ بکشانند.

با این حال کارشناسان اقتصادی زیادی معتقدند به دلایل برای داشتن جامعه بهتر و سبک زندگی درست بهتر است مردم از همان مغازه‌های محلی خرید کنند و نتیجه خرید از فروشگاههای محلی در مقیاس بزرگ بیشتر به نفع کشور است. زیرا رفت و آمد به هدیپرمارکتها و خرید در آنها مشتریان آنها را دچار آسیب‌های مختلفی خواهد کرد.

در این گزارش خواهیم گفت چرا باید از فروشگاههای محلی خرید کرد‌؟

هایپرمارکت‌ها کسب و کارهای اصیل و محلی را از بین می‌برند

همه‌گیری خرید از هایپرمارکت‌ها رونق کسب و کارهای اصیل محلی را از بین می‌برد و باعث خلوتی آن‌ها می‌شود. این در حالی‌ست که از قدیم کسبه محلی نسبت به صنف‌شان متخصص بودند و حتی در صورت به وجود آمدن مشکل، نسبت به حل آن خودشان را متعهد می‌دانستند. چیزی که در مارکت‌ها و فروشگاههای بزرگ وجود ندارد. وقتی شما از سوپرمارکت کالایی که خراب شده‌است را به اشتباه می‌خرید او خود را موظف می‌داند که کالای شما را تعویض کند و مشکل به وجود آمده را به شرکت مربوطه اطلاع دهد و همه تلاشش را برای کسب رضایت شما و جبران تلخی پیش آمده انجام دهد. اما در هایپرمارکت شما از یک مشتری محلی، تبدیل به یک عدد میان هزاران عدد دیگر هستید که بود و نبودتان چندان تفاوتی ندارد.

هایپرمارکت‌ها ولع خرید را زیاد می‌کنند

چینش هایپرمارکت‌ها همه در راستای جذب مشتری است. آنها هر روزه با تخفیفاتی که حتی بسیاری از آنها غیرواقعی‌ست در تلاش هستند شما با سبد‌ پرتری از فروشگاه خارج شوید به گونه‌ای که برخی معتقدند مدیران مجموعه‌های بزرگ افرادی را به شکل روزانه استخدام می‌کنند که با سبد پر در فروشگاه تردد کنند تا میل به خرید را میان افراد افزایش دهند چون معتقدند سبدخالی نوعی ضد ارزش در هایپرمارکت‌هاست و کسی که با سبدخالی تردد می‌کند و به صندوق می‌رود در خودش احساس ضعف می‌کند.

هایپرمارکت‌ها نیاز کاذب ایجاد می‌کنند

چینش فضای هایپرمارکت‌ها و مواجهه با حجم زیادی از کالاهای غیرضرور سبب نیازسازی برای مشتریان هایپرمارکت می‌شود. به خصوص اینکه کالاهای تازه بازاریاب‌هایشان را راهی هایپرمارکت‌ها می‌کنند. برای همین است مشتریان هایپرمارکت وقتی برای چندقلم کالا وارد فروشگاه می‌شوند می‌بینند که یکباره چندین برابر قیمتی که پیش‌بینی کرده بودند خرید کرده‌اند که بخش زیادی از آن مربوط به همان خریدهای غیرضروری می‌شود. آن وقت است که شما می‌مانید و فیش خرید سنگینی که باید پرداخت کنید!

هایپرمارکت‌ها صاحبان سرمایه‌ را پولدارتر و کاسبان جزء را بی‌پول‌تر می‌کنند

مثلی هست که می‌گوید با خرید از مغازه‌ محلی چرخ زندگی کاسب محله می‌چرخد و حتی اجاره خانه‌اش پرداخت می‌‌شود. اما با خرید از هایپرماکت‌ها یک ویلا به ویلاهای صاحب آنجا اضافه می‌شود. شما کدام را ترجیح می‌دهید؟ واقعیت این است که تغییر سبک زندگی خرید از مغازه محلی به هایپرمارکت‌های بزرگ به شکاف طبقاتی بیشتر دامن می‌زند و پول را از گردش میان مردم به شکل آهنرباگونه‌ای به سمت جیب سرمایه‌دار و متمول سوق می‌دهد. کاسب محلی به مرور باید مغازه‌اش را جمع کند و مسیر را روز به روز برای سرمایه‌دار خالی‌تر کند و زیربار فشار اقتصادی نابود شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.