قلک‌هایمان را احیا کنیم/فرهنگ پس‌انداز کردن در خانواده را از کجا شروع کنیم؟

مبلغ/ قلک‌ها در جامعه کنونی می‌توانند هنوز چند فایده برای ما داشته باشند، اول از همه احیاء فرهنگ پس‌انداز در خانواده است، می‌توانیم با اهدا یک قلک به فرزندمان، خرید یک وسیله مورد علاقه‌ش را مشروط به پس‌انداز پول مورد نیاز در قلک کنیم.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، در گپ و گفت‌های این‌روزهای اقتصاد خانواده یک سوال مطرح است که با توجه به توسعه اقتصادی و سیستم‌های بانک‌داری الکترونیک کنونی و خصوصا بعد از ظهور ارزهای دیجیتال و رواج یافتن خریدهای اعتباری، صدور کارت‌های اعتباری خرید توسط بانک‌ها، الکترونیکی شدن و بر خط بودن معاملات بازار بورس، ظهور و توسعه انواع و اقسام صندوق‌های پس‌انداز با نرخ‌های سود ثابت و متغییر؛ آیا هنوز هم استفاده از قلک‌های سفالی توجیه اقتصادی دارد؟

قبل از هر چیز تعریفی از خانواده‌ها و انواع مدل‌های درآمدی‌ آن‌ها داشته باشیم:

۱. خانواده‌های کارمندی، خانواده‌هایی که اعضای آن درآمد ثابت ماهیانه‌ای دارند و حقوقشان در روز معینی از هر ماه به حسابشان واریز می‌شود، این سبک‌ خانواده‌ها معمولا برای حقوق خود از قبل برنامه‌ریزی کرده و بلافاصله بعد از دریافت آن، تمامی و یا بخش عمده‌ای از آن را مطابق برنامه از پیش تعیین شده به مصرف می‌رسانند.

۲. خانواده‌ها با درآمد پروژه‌ای، خانواده‌هایی که حقوق‌شان را در انتهای هر روز، یا هفته، یا ماه یا در بازه‌های زمانی بلندمدت‌تر و به ازای میزان کاری که انجام می‌دهند دریافت می‌کنند، ( که میزان کار می‌تواند بر اساس حجم کار یا مدت زمان صرف شده محاسبه شود.) این سبک خانواده‌ها معمولا نسبت به مدل کارمندی برنامه‌ریزی کمتری برای درآمدهایشان دارند و بعضا به‌جز مخارج روتین و مستمر، برای دیگر مخارج خود پس از کسب درآمد لازم فکر و برنامه‌ریزی می‌کنند.

۳. خانواده‌های کارآفرین یا مشاغل آزاد، این دسته از خانواده‌ها معمولا درآمد‌هایشان تابع نظم ملموسی نیست.(البته می‌توان بر اساس شغل و بازارکارشان، مدلی را پیش‌بینی کرد امّا در موضوع اقتصاد خانواده جای طرح و بحث ندارد.) این خانواده‌ها عمدتا برنامه‌ای برای چگونگی مخارج خود ندارند و هر زمان‌که درآمدی کسب کنند بر اساس آن درآمد برای چگونه خرج کردنش تصمیم‌گیری خواهند کرد.

قلک‌ها در جامعه کنونی می‌توانند هنوز چند فایده برای ما داشته باشند، اول از همه احیاء فرهنگ پس‌انداز در خانواده است، می‌توانیم با اهدا یک قلک به فرزندمان، خرید یک وسیله مورد علاقه‌ش را مشروط به پس‌انداز پول مورد نیاز در قلک کنیم، حتی می‌توانیم با قراردادن یک صندوق صدقه در کنار قلک و طراحی تناسب بین ریختن پول در هر دوی آن‌ها احسان و نیکوکاری را نیز به فرزندانمان بیاموزیم؛ این جنبه از فواید قلک برای همه خانواده‌ها خصوصا خانواده‌های کارمندی بیشتر مورد توجه خواهد بود.

‌قلک می‌تواند هیجان امر دلخواه ما را بیشتر کند، مثلا تامین هزینه سفری مثل اربعین را که خیلی‌هایمان هر سال برایش روزشماری می‌کنیم را با قلک انجام دهیم و در کنار روزشماری کردن فرارسیدن ایام اربعین، مبلغی را هر روز داخل آن بریزیم.

قلک برای خانواده‌ها با شغل آزاد و پروژه‌ای می‌تواند معنای بیشتری دهد، خانواده‌هایی که درآمد ثابتی ندارند بهتر می‌توانند از مزایای قلک بهره‌مند شوند؛ چرا که قلک می‌تواند جبری را برای‌شان ایجاد نماید تا خود را مقید به پرداخت یک مبلغ ثابت روزانه به آن کنند.

بهترین روش برای استفاده از قلک‌ها به این‌صورت است که مبلغی را که برای تاریخ معینی نیاز داریم به تعداد روزهای مانده تا آن تقسیط کنیم و خود را به ریختن آن قسمت از مبلغ در هر روز مقید کنیم تا بتوانیم به مبلغ دلخواه برسیم.

مثلا خرید یک دوچرخه به پنج‌میلیون تومان پول احتیاج دارد و شما می‌خواهید تا ابتدای تابستان پیش‌رو به این مبلغ برسید؛ یک قلک تهیه کنید و روی آن بنویسید:

“دوچرخه اول تابستان ۱۴۰۱”

از امروز (اواسط آبان ۱۴۰۰ تا اول تیر ۱۴۰۱ حدود ۲۴۰ روز باقی‌مانده) و شما اگر روزی حدود ۲۰هزارتومان در این قلک بیندازید اول تیر هزینه خرید نقدی یک دوچرخه را خواهید داشت.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.