افراط و تفریط در مقوله زن و خانواده خطاست/ورود بانوان به عرصه علوم اسلامی باید قاعده مند باشد

مبلغ/ مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در مورد زن افراط و تفریط‌هایی مشاهده می‌شود، هم دیدگاه‌های متحجرانه و کهنه‌ای وجود دارد و هم دیدگاه‌های مدرنی که برخی دیگر از حقوق فکری و معرفتی زن و خانواده را پایمال می‌کند درحالی‌که هر دو خطا و اشتباه راهبردی است.

به گزارش «مبلغ» به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی امروز در دیدار انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه مقوله زن و خانواده پرداخت و گفت: اگر ما گفتمان انقلاب اسلامی را یک گفتمان نو و مترقی بدانیم حتما مقوله زن و خانواده یکی از ده مسئله محوری و اساسی این گفتمان خواهد بود که از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی افزود: در مواجهه تمدنی ما با غرب مقوله زن و خانواده قطعا یکی از اساسی ترین مقوله های این مواجه خواهد بود به ویژه که در مورد زن می بینیم که افراط و تفریط هایی صورت می پذیرد، هم دیدگاه های متحجرانه و کهنه ای وجود دارد و هم دیدگاه های مدرنی که برخی دیگر از حقوق فکری و معرفتی زن و خانواده را پایمال می کند و این هر دو خطا و اشتباه راهبردی است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به گفتمانی که شهید مطهری(ره) در کتب خویش در مورد مقوله زن و خانواده دارد گفت: الگوی ما همان چیزی است که اسلام فرموده است و شهید مطهری نیز در سخنان و تالیفاتش خویش به آن پرداخته است.

وی با اشاره به لزوم گفتمان سازی دیدگاه اسلام راجع به زن و خانواده تاکید کرد: نظریه زن و خانواده در اسلام به خوبی تبیین شده است و لازم است که همه ما در حوزه و دانشگاه به آن بپردازیم و تبیین و گفتمان سازی لازم صورت گیرد که متاسفانه در این عرصه ما ضعف داریم.

امام جمعه قم با اشاره به وجود صدها راوی و محدث زن در صدر اسلام و تاریخ تشیع ابراز داشت: ما همیشه در صدر اسلام و تاریخ با شکوه شیعه و حوزه های علمیه همواره مشاهده می کنیم که صدها راوی و محدث زن بوده اند که در نظامات آموزشی حوزه آنچنان که شایسته است به آنان توجهی نشده است اما امروزه در تحولات برنامه ای حوزه یکی از محوری ترین عرصه ها مقوله زن و خانواده می باشد و لازم است که ورود بانوان به عرصه علوم اسلامی یک ورود قاعده مند و تعریف شده باشد.

وی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن یکصدمین سالگرد بازتاسیس حوزه علمیه قم، اظهار کرد: در آستانه یکصدمین بازتاسیس حوزه علمیه قم در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ هستیم و دبیرخانه آن فعال شده است، چرا که نیاز است دستاوردهای عظیم حوزه در این بازه زمانی بازشناسی و بازخوانی و ارائه شود و ساماندهی لازم برای تجلی این درخشش ها و دستاوردهای عظیم انجام شود.

اعرافی اظهار کرد: حوزه علمیه قم که در آستانه یکصدمین سال بازتاسیس آن هستیم، در چهل سالگی خود منشاء انقلاب اسلامی شد که در جهان موجب برکات زیادی شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور با اشاره به برخی فعالیت های صورت گرفته در مدیریت حوزه افزود: یکی دیگر از محصولات و دستاوردهای چندساله اخیر حوزه علمیه، طرح آمایش و  طراحی و اجرای درختواره رشته های حوزوی با ۱۶ رشته و ۴۰۰ گرایش است که با همکاری و مشارکت ۷۰۰ استاد به سرانجام رسید.

وی مطرح کرد: ما در طرح آمایش حداقل ۵۰ تفاهم نامه و اقدام مشترک را شناسایی کنیم و این باب وسیع، باید استمرار پیدا کند، به طور مثال در الگوی آموزش و پرورش حداقل ۴۰ برنامه به امضای مدیر حوزه های علمیه و وزیر آموزش و پرورش رسید و این غیر از تفاهم نامه است.

اعرافی  تاکید کرد: برای درس های خارج فقه در متن حوزه کارهایی شده و در بخش پژوهش های مورد نیاز نظام اسلامی در حال حاضر ۱۰۰ پروژه در حال اجرا است.

در ابتدای این دیدار انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در سخنانی به تبیین فعالیت های صورت گرفته در این معاونت پرداخت.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.