الجزایر: استعمار فرانسه مرتکب وحشتناک‌ترین جنایات در تاریخ معاصر شد

مبلغ/ عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر گفت استعمار فرانسه در کشورش طی سال‌های ۱۸۳۰ تا ۱۹۶۲ مرتکب وحشتناک ترین جنایت‌ها در تاریخ معاصر بشریت شده است.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایرنا، روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی چاپ لندن، تبوک با ارسال پیامی برای الجزایری ها در صفحه نهاد ریاست جمهوری در شبکه اجتماعی فیسبوک به مناسبت شصت و هفتمین سالروز آغاز انقلاب آزادیبخش علیه استعمار فرانسه در اول نوامبر ۱۹۵۴ این مطلب را ابراز داشت.

تبون افزود: بنیانگذاران این انقلاب با ایمان خود توانستند سیاست ترویستی قلدرمآبانه استعماری فرانسه را در هم بشکنند که با شکنجه و نسل کشی و در پیش گرفتن سیاست زمین سوخته مرتکب وحشتناک ترین جرم و جنایت ها در تاریخ معاصر گردید.

انقلاب آزادیبخش الجزایر طی سال های ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۲ شکل گرفت که به پایان گرفتن اشغال ۱۳۰ ساله این کشور و خروج استعمارگران فرانسوی منجر شد.

گرامیداشت سالگرد انقلاب الجزایر در سال جاری با شدت گرفتن بحران میان این کشور و فرانسه همراه شده است . امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اخیرا طی اظهاراتی که الجزیره آنها را زشت و ناپسند توصیف کرد، به تاریخ الجزایر خدشه وارد کرد و در نتیجه آن الجزایر سفیر خود را از پاریس فراخواند و مانع از به پرواز درآمدن هواپیماهای نظامی فرانسه در حریم هوایی خود شد.

لزوم عذرخواهی فرانسه

از سوی دیگر در همین راستا همزمان با شدت گرفتن بحران میان دو کشور، شماری از اعضای پارلمان الجزایر دیروز (یکشنبه) پیش نویس لایحه جرم انگاری استعمار کشورشان توسط  فرانسه را تقدیم رئیس پارلمان کردند.

در این لایحه آمده است: دولت الجزایر باید مقامات فرانسوی را بخاطر ظلم و ستم های اعمال شده در دوران استعمار  وادار به عذرخواهی از ملت الجزایر نماید.

از سوی دیگر بر پایه همین گزارش، در ارتباط با بحران روابط میان مغرب و الجزایر دفتر نهاد ریاست جمهوری الجزایر با صدور بیانیه ای از شرکت سوناتراک خواست تا رابطه تجاری خود را با مغرب متوقف کرده و قرارداد گاز با این کشور را تمدید نکند.

بیانیه مزبور افزود: تصمیم به قطع روابط تجاری با مغرب پس از آن اتخاذ شد که مغرب رویکرد خصمانه ای در ارتباط با الجزایر در پیش  گرفت که تمامیت ارضی و حاکمیت ملی این کشور را خدشه دار می کند.

رباط بخاطر عبور لوله گاز الجزایر سالانه از این کشور به عنوان حقوق ترانزیت درآمد مالی و همچنین هر سال مقداری گاز طبیعی به دست می آورد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.