همه چیز درباره «مردم چی می‌گن؟» در زندگی

مبلغ/ «مردم چی می‌گن؟» یکی از عبارت‌های کلیشه‌ای‌ست که گاهی جرات برخی کارها را از آدم می‌گیرد. عبارتی که یکباره سدی جلوی کارهایی می‌شود که یا باید انجام دهیم و یا دوست داریم انجام شان بدهیم؟ اما به نظر شما حرف و نظر مردم مهم است؟

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، در حکایتی قدیمی آمده‌است که پدرو پسری سوار بر یک اسب در جاده حرکت می‌کردند. به روستای اول که رسیدند مردم گفتند:«اسب بیچاره را نگاه کن! زیر دو سوار خسته شده‌است و دیگر جان ندارد!» پدروپسر نگاهی به هم انداختند و پدر پیاده شد و پسر سوار ماند. به روستای بعدی که رسیدند کسی زیر لب گفت:« چه پسر بی‌ادبی، پدرش پیاده‌است و خودش سواره! پس احترام بزرگتر چه می‌شود؟» پسر که شنید از اسب پیاده شد و جایش را به پدر داد. روستای بعدی که رسیدند باز واکنش تازه‌ای دیدند. کسی گفت:« این پدر خجالت نمی‌کشد که خودش سوار بر اسب است و بچه‌اش پیاده! این دیگر چه پدری‌است؟» آنها که حسابی کم آورده بودند هر دو از اسب پیاده شدند و باقی راه را پیاده رفتند تا دیگر حرفی نشنوند. اما در روستای آخر هم کسی با خنده می‌گوید:«این پدر و پسر را ببین، اسب آورده‌اند آنوقت خودشان پیاده‌اند!»

این حکایت قدیمی، یادآور آدم‌هایی ست که مسیر و اهداف‌شان با کوچکترین واکنشی از سوی مردمی که حتی آن‌ها را نمی‌شناسند تغییر می‌کند تا بتوانند همه را راضی نگهدارند اما حواسشان نیست که رضایت خودشان از همه چیز مهم‌تر است و ممکن است انتخاب درست‌شان حتی با واکنش‌های بدی از سوی دیگران همراه باشد. پس اگر شما از آن دسته هستید که روی عبارت «مردم چی‌میگن» بسیار حساب باز می‌کنید؟ باید خواندن این گزارش را برای پایان این موضوع بخوانید.

مردم در هرحالتی درباره شما ممکن است حرف بزنند!

اجازه بدهید همین ابتدا آب پاکی را روی دستتان بریزیم. برعکس مرحوم شریعتی که می‌گوید «حرفهایی هست برای نگفتن!» باید بگوییم همیشه «حرفهایی هست برای گفتن!» شما اگر بابت هرکاری که انجام می‌دهید از همه افراد نظرخواهی کنید باز هم عده‌ای هستند که نظر متفاوتی داشته باشند و بخواهند آن را به شکل گزنده‌ای مطرح کنند که خوش‌تان نیاید. شما هیچ‌گاه نمی‌توانید طوری رفتار کنید که همه شما را بپسندند و یا موردتایید‌شان باشید. بهترین انسان‌های روی زمین هم نتوانستند نظر مثبت همه را به خودشان جلب کنند. پس شما هم نمی‌توانید این کار را بکنید و بهتر است بیش از این وقت و ذهن‌تان را برای تایید گرفتن از همه تلف نکنید! پس راه درست را انتخاب کنید و به حرف دیگران فکر نکنید!

مردم زمانی حرف می‌زنند که یکدل نباشید!

اگر با افرادی که در زندگی تصمیماتی خلاف نظر دیگران می‌گیرند و موفق می‌شوند صحبت کنید، متوجه می‌شوید که به شکل تجربی دیگران تنها زمانی در تصمیم‌شان ورود می‌کنند و نظرهای آزاردهنده می‌دهند که احساس کنند می‌توانند رای او را برگردانند. اما وقتی او نشان می‌دهد که نسبت به تصمیمی که گرفته‌ قاطع است. نظرها کمرنگ‌تر می‌شود و بعد از مدتی به صفر می رسد. در اینجا حتی اگر تصمیم اشتباه هم باشد و وقتی شما پای اشتباهتان هم محکم ایستاده باشید کمتر کسی به خودش اجازه می‌دهد که عبارت‌های کلیشه‌ای «می‌خواستم بهت بگما ولی گفتم ناراحت می‌شی!» یا «من که از اول گفتم این کار را نکن!» را به شما بگوید. پس برای تصمیمات سرنوشت ساز زندگی دودلی خود را بلندبلند نگویید. مشاوره‌های‌ لازم را انجام دهید و بعد قاطعانه تصمیمتان را عملی کنید.

 

وقتی نظر امروز و فردای مردم یکی نیست!

بسیار پیش آمده‌است که ما برای حرفهایی از دیگران ارزش قائل می‌شویم که خیلی عمیق نیستند و یک حرف گذری است. طوری که چند وقت بعد به آن‌ها بگوییم که تو در این مورد این حرف را زدی خودشان یادشان نیاید و اینکه نظرشان در زمان دیگر متفاوت باشد و تعجب کنند که قبلا چنین حرفی را زده‌اند. برای همین حساب باز کردن روی حرفهای گذری و صرفا دهانی که خیلی عمیق نیستند بسیار اشتباه است. فکر کنید موضوعی که برای ما بسیار مهم است به خاطر چنین حرفهای گذری که ممکن است چیزی باشد و فردا چیزی دیگری و زننده خودش فکری بابت آن نمی‌کند معطل بماند و یا جهت آن تغییر کند!

لذتی که در مخالفت هست در موافقت نیست!

یکی از کلیشه‌های رفتاری در میان عامیانه این است که به صورت خودکار ابتدا با یک تصمیم و یا عمل مخالفت می‌کند و یا تلاش می‌کند درستی و یا شدت بیشتر مورد دیگری را به شما ثابت کند. به گونه‌ای که حتی تبدیل به یکی از شوخی‌‌های روتین در فضای مجازی هم شده‌است. به طور مثال اگر شما بابت میزان استرسی که در روز تحمل می‌کنید به کسی بگویید، او به شکل ناخودآگاه تلاش می‌کند که ثابت کند میزان استرس شما از میزان استرس او کمتر است و در جهت این اثبات هزار دلیل می‌آورد. این موضوع در موارد دیگر هم صادق است اگر شما تصمیم به کاری بگیرید که از نظر دیگران ممکن است کمی ریسک داشته باشد، فوری با شما مخالفت می‌شود! شاید تلخ باشد اما باید گفت که همیشه مخالفان اغلب آدم‌های ضعیفی هستند که اجازه ریسک و یا تصمیم غیرمعمول را برای خودشان ندارند و دوست هم ندارند که دیگران این کار را انجام دهند. به طور مثال ممکن است شما تصمیم بگیرید بعد از بچه‌دار شدن ادامه تحصیل بدهید و اولین جمله‌ای که بشنوید:«حالا الان چه کاریه؟» یا «آخه با بچه نمی‌تونی» باشد. شاید تصمیم را فقط کسانی درک کنند که خودشان در چنین موقعیتی قرار گرفته باشند.

ایستادگی در تصمیم «مردم چی‌میگن»‌ها را تمام می‌کند

وقتی شما روی تصمیمی که گرفته‌اید ایستادگی می‌کنید و برایش دلایل محکمی دارید که آن را در صورت مخالفت به دیگران بگویید. به مرور حرفها تمام می‌شود و شکل حمایتی به خود می‌گیرد. اما همیشه عده‌ای هستند که بخواهند تا آنجایی که می‌توانند با رای و نظرتان مخالفت کنند و حتی شما را به دودلی بکشانند. با این حال بدانید هرچه محکم‌تر باشید و به درستی تصمیم مطمئن باشید از حرفهای دیگران بیشتر در امان هستید و در مراحل بعد نیز به خود اجازه نخواهند داد که حرفهای دهانی و سطحی بابت تصمیمات مهم زندگی شما بزنند. ایستادگی شما بر تصمیم درست ممکن است مترو معیارها و کلیشه‌های غلط زیادی را تغییر دهد پس از تصمیم درست به خاطر دیگران هیچوقت پشیمان نشوید.

شرمنده خودتان نشوید

برای همه ما پیش آمده‌است که برخی از کارهای درست و مهم زندگی‌مان را به خاطر نظر دیگران عقب‌انداخته‌ایم و برخلاف میل‌مان عمل کرده‌ایم یا اینکه کلا در جهت عکس علاقه و نظرمان رفتار کرده‌ایم. مثلا در انتخاب رشته، رشته‌ موردعلاقه‌مان را نزدیم یا اینکه هنگام ازدواج از واکنش‌های دیگران ترسیده‌ایم و جوری رفتار کرده‌ایم که مردم ما را بپسندند. مثلا نوع خاصی از مراسم را صرفا برای دیگران برگزار کردیم و یا شکل خاصی خرید کرده‌ایم.

یک نکته را هیچ‌وقت فراموش نکنید، ما هیچ‌وقت در آینده برای تصمیم‌های درستی که خلاف نظر و رای دیگران بوده‌است پشیمان نمی‌شویم ما بسیار پیش آمده‌است که برای تصمیم‌هایی که از روی ترس از حرف دیگران گرفته‌ایم پشیمان باشیم. مثل زن و شوهری که از حرفهای دیگران فرزندآوری‌شان را به تاخیر می‌اندازد و یا بی‌خیال آن می‌شوند و بعدها پشیمان می‌شوند.

آیا دیگران پای تصمیم‌تان خواهند ایستاد؟

وقتی به حرف دیگران فکر می‌کنید و تلاش می‌کنید که برای رضایت آنها تصمیم‌شان را لحاظ کنید به این فکر کنید که در صورت خوردن مشکل، آیا آنها تاوان خسارتی که دیده‌اید را خواهند پرداخت؟ یا بعد از خسارت می‌گویند که صرفا نظرشان را گفته‌اند حرفشان را گفته‌اند و به شما اجبار نکرده‌اند! یا اینکه با یک ببخشید خالی سروتهش را هم می‌آورند. وقتی شما از روی حرف و تحسین دیگران تن به گرفتن یک مراسم ازدواج پرخرج می‌دهید، آیا کسی هست قسط‌های فردای شما پرداخت کند؟ آیا کسی برایتان دنبال خانه‌ای مناسب می‌گردد؟ آیا کسی به شما پول قرض می‌دهد؟ آیا کسی که می‌گویند فلان رشته مهندسی خوب است و شما را به زور سوق می‌دهد، فردا جای شما سرکلاس می‌نشیند و امتحان می‌دهد؟

مردم چی‌میگن‌ها چه زمانی فعال می‌شود؟

شما بابت کوچکترین تصمیمی که بخواهید در زندگی خود بگیرید با «مردم چی‌ میگن‌»‌ها روبرو هستید.. ممکن است وقتی رژیم داشته باشید بگویند که شما که لاغر هستید نیاز ندارید. اگر تصمیم بگیرید خانه‌تان را عوض کنید بگویند خانه خودتان که بهتر است.

اگر تصمیم به ازدواج داشته باشید، درباره مهریه، شروط ضمن عقد و جزییات مراسم و حتی خریدهای عروسی‌تان نظر بشنوید. بعد از ازدواج درباره زمان بچه‌دار شدن نظرات دیگران را بشنوید.

ممکن است بعد از بچه‌دار شیوه شما موردن نقد‌وبررسی قرار بگیرد و هرکس که شما را می‌بیند نظر تازه‌ای بگوید. در زمان مشکلات هرکس پیشنهاد خودش را بدهد. وقتی مریض هستید نسخه‌های درمانی مختلفی را بشنوید و بگویند مثلا طب سنتی یا مدرن را قبول دارند یا ندارند.

حرف مردم چه زمانی مهم است؟

در زمان تصمیم‌گیری نباید دچار افراط و تفریط شد. اینطور نیست که بگوییم همه نظراتی که ما از غیر نزدیکان می‌شنویم اهمیتی ندارد. بلکه گاهی نیازمند یک جامعه آماری درست برای نظرات مردمی هستیم و اینجاست که «حرف مردم» و «مردم چی میگن؟» بسیار اهمیت دارد.

وقتی اثرات تصمیم شما بر یک جمع اثرگذار است

وقتی شما قرار است تصمیمی بگیرید که اثر آن روی افرادی غیر از خودتان هم تاثیر دارد اجازه ندارید که بگویید چون من اینطور تشخیص می‌دهم پس همان چیزی را انتخاب می‌کنم که خودم درست می‌دانم. بلکه تصمیم را باید اکثریت جمع بگیرند و شما اگر مسوول هستید باید صرفا آن را اجرا کنید ولو اینکه معتقد باشید این تصمیم صحیح نیست. اما بسیار دیده می‌شود برخی از مدیران یک مجموعه چون احساس می‌کنند کار خاص و یا عمل خاصی صحیح است برخلاف نظر اکثریت آن را اعمال می‌کنند که این موضوع نارضایتی مجموعه‌شان را به دنبال خواهد داشت و ممکن است آنها اعتمادشان را به تصمیم‌گیر از دست بدهند و دست به اعتراض بزنند. پس اگر معتقدید حرف خودتان درست است قبل از تصمیم باید در جهت اقناع سازی افراد ذی‌نفع در تصمیم قدم بردارید.

وقتی کمیت و جامعه آماری مهم است

شما تصمیم دارید یک تلفن همراه بخرید و یا از رستورانی به شکل اینترنتی سفارش غذا بدهید. یکی از بهترین شیوه‌ها برای ارزیابی نگاه کردن به نمره و نظراتی است که مخاطبان آن رستوران و یا تلفن همراه برای فروشگاه اینترنتی کامنت گذاشته‌اند. در این جا هرچه جامعه آماری بالاتر باشد، نظر و نمره دقیق‌تر است و درست‌تر است و می‌توان بهره بیشتری از آن برد و نهایتا تصمیم درست‌تری گرفت.

وقتی تصمیم شما ممکن است شما را انگشت‌نما کند و یا تبعات بدی برایتان داشته باشد

برخی از تصمیمات ممکن است تبعات بدی را برای خودتان به همراه داشته باشد و شما را انگشت‌نما کند. هرچقدر هم عبارت «به تصمیم هم احترام بگذاریم» را تکرار کنید بازهم نمی‌توانید جلوی تبعات بد و انگشت‌نما شدن خودتان را بگیرید. این در حالیست که زندگی همه ما یک بعد فردی و یک بعد اجتماعی دارد. ممکن است تصمیم شما روی زندگی فردی شما تاثیری نداشته باشد اما زندگی اجتماعی شما را دچار چالش خواهد کرد. مثل پوشیدن لباس یا پوشش خاص و یا رفتاری که عرف آن را صحیح نمی‌داند به خصوص اگر وجهه شرعی نیز نداشته باشد. ممکن است عملی کردن این تصمیم غیرعرفی هرچند برای مدت کوتاه تبعات بلندمدتی برایتان داشته باشد و هیچ‌گاه نتوان آن را از رزومه‌تان پاک کرد. مثل تصمیمی که برخی افراد برای انجام خالکوبی‌های مختلف در بدن‌شان می‌گیرند و آن طرح حتی در صورت پشیمانی نیز تا پایان عمر همراهشان خواهد بود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.