بی‌حجابانی که بی‌حجاب شلاق می‌خورند و بی‌حجاب از محل تعزیر خارج می‌شوند …

مبلغ / سید حسن اسلامی اردکانی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب نوشت: هفته گذشته گزارش تعزیر کسی را خواندم که به دلیل رفتار غیر متعارف به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود و در این گزارش یک مایه پررنگ است. آن شخص بدون روسری وارد محل اجرای حکم می‌شود و پس از تحمل ضربات شلاق، به همان شکل خارج می‌شود.

به گزارش مبلغ حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن اسلامی اردکانی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب طی یادداشتی با عنوان « شرط تأثیر در نهی از منکر» نوشت:

هفته گذشته گزارش تعزیر کسی را خواندم که به دلیل رفتار غیر متعارف به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود. در این گزارش کوتاه که اصل آن تکذیب نشده، یک مایه پررنگ است. آن شخص بدون روسری وارد محل اجرای حکم می‌شود و پس از تحمل ضربات شلاق، به همان شکل خارج می‌شود.حال از میان ده‌ها پرسشی که درباره اجرای این تعزیر وجود دارد، در اینجا تنها یک پرسش را برجسته می‌کنم:

سید حسن اسلامی اردکانی

هدف از این تعزیر چه بوده است؟ آیا هدف عبرت گرفتن دیگران بوده است؟ پس باید این حکم را در ملاعام اجرا می‌کردند! یا آنکه هدف بازدارندگی بوده است؟ در این صورت نشانی از آن دیده نمی‌شود. واقعا درست در زمانی که صدها خطا و خلاف آشکار و درشت در این کشور رخ می‌دهد که یک نمونه آن رخ دادن یکی ازبزرگ‌ترین فسادهای اقتصادی است، آیا اجرای این تعزیر کمکی به اصلاح جامعه کرده است؟

فقیهان شیعه از گذشته در بحث امر به معروف و نهی از منکر، چند شرط را به تکرار بازگو کرده‌اند. یکی از این شرط‌ها آن است که امر به معروف و نهی از منکر تاثیر داشته باشد. هدف از این فریضه به تعبیر قدما، صرفا «اسقاط تکلیف» نیست. امر به معروف و نهی از منکر، جزو احکام به اصطلاح «تعبدی» نیست که فارغ از پیامد آن، ما ملزم به عمل به آن باشیم. (این نکته را در کتابم: امر به معروف و نهی از منکر، به تفصیل آورده‌ام) شهید مطهری پس از نقد بنیادین رفتارهایی که به نام نهی از منکر صورت می‌گرفت، تصریح می‌کند: «امر به معروف و نهی از منکر از کارهایی است که ساختمان و کیفیت ترتیب آن و اینکه در کجا مفید است و به چه شکل مفید است و موثر است و بهتر ثمر می‌دهد و بار می‌دهد و نتیجه می‌دهد، همه را شارع در اختیار عقل ما و فکر ما و منطق ما گذاشته است.» (گفتار ماه در نمایاندن راه راست، سال اول، مرتضی مطهری، سخنرانی‌‏های سال ۴۰-۱۳۳۹، ص۹۵)

بدین‌ترتیب، نمی‌توان پشت مفهوم نهی از منکر سپر گرفت و هر اقدامی را، بی‌توجه به پیامدهای آشکار و نهانش، موجه دانست و ادعا کرد که ما مامور به تکلیف هستیم، نه نتیجه. از قضا، در این بحث، شهید مطهری به تاکید می‌گوید که در این مساله خاص، باید کاملا منطقی و بر اساس ساختارهای معقول بشری اندیشید و عمل کرد.

باز مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی، در کتابی که نخست در سال ۱۳۲۸ منتشر کرد، ضمن تاکید بر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، بر نگاه مسوولانه به این رفتار تاکید می‌کند و می‌نویسد: «غرض از نگارش این رساله، این نیست که بعضی مردم نادان، بی‏اطلاع از آداب و اخلاق حسنه و مسائل امر به معروف و نهی از منکر، به نام امر به معروف و نهی از منکر، هیاهو و جار و جنجال برپا کرده برای یک موضوع کوچک، مفاسد بزرگ تولید کنند، زیرا علاوه بر آنکه امر به معروفی که چنین اشخاصی بنمایند سودی نخواهد داشت، ممکن است به واسطه سوءاخلاق و بی‏نزاکتی و درشتی و خشونت‌های بی‌‏موردی که از این‌گونه افراد در بسیاری از موارد صادر می‌شود، شریعت سمحه سهله اسلامی که مبتنی بر مهربانی و حسن ادب است و بهترین روش اخلاقی را به جامعه یاد می‌دهد، به صورت دیگر معرفی شده و وضع آنها و نادانی‌هایی که به این اسم مرتکب می‌شوند، موجبات تنفر و انزجار مردم را فراهم کند.» (راه اصلاح یا امر به معروف و نهی از منکر، لطف‌الله صافی گلپایگانی، چاپ اول سال ۱۳۲۸، ص۸).

از این منظر، حتی برای یک فقیه سنتی با التزام کامل به منطق فقاهت، منزجر کردن و متنفر کردن مردم از اسلام و دیانت به نام نهی از منکر پذیرفتنی نیست. حال کسی مانند من ده‌ها کتاب درباره امر به معروف و نهی از منکر بنویسد، کافی است گزارشی از این دست درباره تعزیر منتشر شود تا همه آنها بی‌اثر شوند. بد نیست کمی به شرط تاثیر در رفتار و احکام خود توجه کنیم.

مطالب مرتبط
21 نظرات
  1. حیدر می‌گوید

    سلام تاریخ سخنرانیها و کتابها برای قبل انقلابه بعد از انقلاب شرایط فرق کرد رساله فقهیه توسط یک حاکم شرع حاکم بر جامعه مسلمان شددر این صورت امر به معروف ونهی از منکر شرایطیش قطعا با قبل فرق خواهد کرد همانطوری که در مضنون ایات قران هست به طور مثال اول گفته شد شراب و قمار خوب نیست منافع و مضراتی دارد بعد گفتهه شد حرام و اخر مرحله حکم به جریمه و شلاق وزندان و تعبید داده شد شما اینو داشته باشید رسوالله در سالهای ابتدای رسالت فقط تبلیغ تا مهاجرت به مدینه و شروع حکومت بعد اجرای احکام با قدرت و دقیقا فرمایشات شما و اشارات به بزرگان و علما صحیح است اجرکم عندالله و ما نباید کارا به دست هر کس و ناکس با اطلاع و بی اطلاع بدیم تا پدر مردم را در بیاره

    1. 159 می‌گوید

      انتخابات نزدیکه. اقوام خودتونو بفرستید داخل تا نتونن پدر اقوام رو در بیارن.

    2. جوادی می‌گوید

      امر به معروف ونهی از منکر از روز نخست که توسط جنتی بیان شد من دقیقا بیاددارم برای منحرف کردن این اصل اساسی بود امربه معروف در این عصر تنها شلاق وجریمه وتذر وکشتن دختران نیست این ظلم به پیامبرتان وظلم به خدایتان است امر به معروف را علی وعمر بهتر من وشما وجنتی میدانست که روز نخست گفت مردم مرا نصیحت کنیدعمر گفت اگر کجشدم راستم کنیدیعنی مردم حاکماک را امر به معروف ونهی از منکر کنندکا کجی آنها یعنی کج شدن تمام مسیر ومردم حالاببینید نحوه امر به معروف عوض شده ونوک پیکان جوانان مظلوم ملت را گرفته وحاکمان انحرافات هزاران میلیاردی ودروغ و..میکنندشلاق رامردم پا برهنه وکسبه میخورندوسرمنشا این انحراف جنتی بود وکسیکه به او مسولیت همین برداشت را دادتا با امروز وخودرا از انتقاد وامر به معروف ونهی از منکر مصون کردندامروز امر با معروف ونهی از منکر بیشتر بارش توسط رسانا ها احزاب ست که باید جامعه وسیاست واقتصاد را به نقد بکشند وراه وچاه نشان دهند وحاکمان مطیع معروفها باشندنه اینکه رسانه هارا ببندندسانسور وزندانی کنندوخود بگویند وخودبخندندخودپاره کنند وخودبدوزند

  2. حانیه می‌گوید

    جناب از شما بعیده؟!!! کسانی کشور رو به فساد و فحشا و لجن بکشند و عشق و زندگی زنان دیگر را به خیانت و اختلاس بدزدند و خراب کنند و جوانهای بسیاری را به بیراهه بکشند، موجب افزایش طلاق بشند ، که گناهی بسیار بزرگتر است. این شبهه ها بسیار پاسخ داده شده اما متاسفم از این نظریه!!؟؟
    ارتکاب جرم، زیر پا گذاشتن قانون خدا و مملکت نه در ایران که در همه دنیا مجازات داره….

  3. سعید می‌گوید

    شاید وضعیتش خیلی افتضاح بوده که از بین این همه خانمهای کشف حجاب تنها این مورد مجازات شده…

  4. مریم می‌گوید

    اصلا جمهوری اسلامی حالیش هست که داره چیکار میکنه ؟ شلاق بخاطر نداشتن حجاب شرعی ؟ کجای شرع یا قرآن آمده ؟ قانونش که از آسمون که نیومده خودتون نوشتید ، بعد اسمشو میذارید اجرای قانون ؟ نمیدونم فکر کردن ایران تنها کشور اسلامی در دنیاست یا اینکه قرآن فقط برای ایران نازل شده ، هرچه بیشتر با مردم لجبازی کنید لجبازی بیشتری هم خواهید دید در همه کشورهای اسلامی با پوشش آزاد نه حجاب شرعی از بین رفته نه خانواده از هم پاشیده و نه بی بندوباری رایج شده و نمیتوانید با هیچ توجیهی ایران را تافته جدا بافته کنید هیچ توجیهی برای حجاب شرعی اجباری برای نسل نوجوان و جوان قابل قبول نیست ، حالا که نمیتوانید دین را جذاب کنید حداقل منفورش نکنید اگر در اوایل انقلاب مردم را راحت میگذاشتید به احتمال زیاد بعد از چهل سال تعداد محجبه ها ( با میل و رغبت ) بیشتر میشد ولی الان کاری کردید که بی حجابی جذابتر و شیرین تر باشد ضمن اینکه کلمه اجبار خود باعث نوعی مقاومت و مخالفت خواهد شد

    1. ممدجفر می‌گوید

      شوما خودیشو ناراحن نکون… داستان لجاجت و هنجارشکنی و دهن کجی عده ای افسارگسیخته و گستاخ در این یکی دوسال اخیر بعد سکته مهسا کومله صهیونیست دلایل متعددی داره.. بدحجابی یا بی حجابی و بی عفتی و لاابالی گری بهیچوجه خواسته و مطالبه مردم کشور نیست. عده زیادی مزدور و حقوق بگیر بعد آموزشهای لازم برای هنجارشکنی توسط سازمان سیا ووموساد استخدام شدن برای مهاجرت به ایران و سپس ولگردی و جولان دادن توی انظار به منظور رواج بی حجابی و بی عفتی و عادی سازی بی عفتی… پس کسانیکه نمیدونن این یک توطئه صهیونیستی برای براندازی نظام و نابود کردن تدریجی دین اسلامه لطفا ساکت بمونن اگرهم خبردارن موضوع چیه… دیگه بدتر مشخصه خودشون هم جزو بهائی ها و صهیونیستها ماموریت دارن و جیره مواجب و حقوق میگیرن

    2. محمود می‌گوید

      بی بند و بار شدیم خودمون نمونش بازی قطر رو دیدید چقدر زن محجبه تو ورزشگاه بود

  5. ثریا می‌گوید

    فساد جنسی به علت روسری سر گذاشتن یا نگذاشتن نیست – از فقری است که جوامع مردسالار با اجرای انواع محدودیتها برای زنان- کار و حصول درآمد را برایشان مشکل میکند – برای همین است که فحشا در جمهوری اسلامی بسیار شایع تر است تا دوران حکومت قبلی – آقایانی که اینجا اظهار نظر میکنند و به احتمال قوی دوران حکومت سابق را هم – که حجاب اختیاری بود – ندیده اند باید بدانند که وضع اینطور نمی ماند – تبعیض جنسیتی روز به روز به حول و قوه الهی عقب نشینی خواهد کرد و جهان دیگر حول محور آن‌ها و آلت جنسی‌شان نمی‌گردد –

  6. ثریا می‌گوید

    میدانستم نه جرات و نه تمایل دارید حرف حق بشنوید – جرات ندارید چون نان را از دست سلاطین میخورید و به خدا اعتماد ندارید و تمایل ندارید چون شما هم از شجره ملعونه مردسالاری هستید

    1. محمود می‌گوید

      چی میگی ایران اقلا بیشترین زن سالاری رو داره .
      تحقیق کن متوجه میشی نه اینکه به دو تا کانال تلگرام و ماهواره بسنده کنی ها تحقیق کن

  7. بهنام می‌گوید

    کاری میکنید که مساله حجاب طنابی شود دور گردن حکومت…… این نتیجه لجبازی حاکمین است با مردم… وقتی اکثر مردم حجاب اجباری را نمی پسندن حجت بر همگان مخصوصا مسولین بی کفایت تمام است که برای خوشایند معدودی خشک مغز عرصه را اکثر جلمعه تنگ کرده اند.

  8. علی ناطقی می‌گوید

    متاسفانه وجاهت حجاب اسلامی در ایران بعد از انقلاب در مقطعی از زمان پایمال گشت که مذهبیون انقلابی برای قبضه کردن قدرت به نفع خود و کنار زدن رقبا از آن به عنوان یک چماق استفاده کردند. شعار “یا روسری یا توسری” رو که حتما بخاطر دارید. بدعت گذاشتن در جامعه کار آسانی است، مشکل برداشتن آن است. بدعت غلط حکم جر زدن را دارد و عاقبت پر و پای خود بدعت گذار را می گیرد همانطور که در بحث حجاب ملاحظه می کنیم. از قدیم می گفتند:”جر زن به جرش می رسه”.
    اون آقایان و خانم هایی که به اسم دینداری و انقلابی بودن و صرفا بخاطر مصادره همه امتیازات زندگی به نفع خودشون و اطرافیان بادمجان دورقابچینشون این بدعت های واهی و اختلاف برانگیز را طرح و به نام نامی اسلام به اجرا گذاشتند امروز بر دو دسته هستند. یکی تازه به دوران رسیده هایی که به یاری این بدعت ها دیگران رو به ناحق کنار زدند و جایشان که گرم شد و خیالشون راحت، به یکباره شدند اصلاح طلب و مخالف سرسخت بدعت های خودشون.دوم، قشریونی که جایشان گرم شد ولی خیالشون هرگز راحت نشد و مشکلشون با پدیده به اصطلاح بی حجابی اصلا ارتباطی به مصلحت دین نداره و فقط اهرمی است برای فشار و سرکوب و تحمیل خود بر جامعه. این گروه دوم، بی حجابی رو بی عفتی نمی دانند، بلکه آن را دهن کجی به خود و موجودیت خود تلقی می کنند.
    قشر ثالثی هم که در کار نیست.
    خدا آخر و عاقبتمون رو ختم به خیر کند!🤲

  9. ثریا می‌گوید

    شاید از شجره زقوم نباشید 🙂 — به هر حال .. اصلاح‌طلب، اصول‌گرا، دیگه تمومه ماجرا

    1. محمود می‌گوید

      مفسد هر جا باشه خرابه اونجا چه اصلاح طلب چه اصول گرا اما
      اصلاح طلبها جز خیانت و وطن فروشی کاری نکردن .وقتی رای نداشتن با فساد و نفوذ زیادی که دارن حتی دست به دامن تحریم شدن مردم رو تو فشار و بدبختی نگه داشتن اصول گرا ها هم همینن فقط یکم نفوذشون کمتره

  10. حسام می‌گوید

    قضیه حجاب کاملاً سیاسی است وفقط جهت سر پوش گذاشتن بر فسادهای دیگری است که امروزه متاسفانه خواص بیشتر مرتکب میشوند فساداقتصادی به حد اعلا رسیده ببینید چه کسانی ان راانجام میدهند جابجا کردن این حجم از دلاراز عهده هرکسی بر نمیادمگر به جایی وصل باشه درموردحجاب هم نظریه های گوناگون فقهی وجود داره که مخالف اجباری بودنش هستند خوب حکومت اگه راست میگه نظر فقهای مخالف حجاب اجباری را هم پخش کنند شاید طرفدارای حجاب اختیاری بیشتر باشند

  11. سارا می‌گوید

    بااین کارها بیشتراز دینی که نمایندش آخوند و ملا هست زده میشویم و بر هدفمون محکم تر

  12. رامیار می‌گوید

    جامعه در فقر و فلاکت ، حکومت ناکارآمد و ناتوان از حل مشکلات و تامیین حداقل معیشت برای مردم تا حدی که برعکس تمام کشورها وضعیت اقتصادی و رفاه مردم نسبت به قبل از انقلاب نه تنها بهتر نشده بلکه حتی بدتر هم شده، مردم ناراضی خشمگین و سرخورده یا بفکر مهاجرت یا افسرده و بیمار و..طبقه ای سنتی که در بزنگاهی تاریخی قدرت را ربوده اینک خود را در خطر سقوط میبیند..در این شرایط قشریون و تازه بدوران رسیده های سوپر انقلابی انقلاب ندیده و جنگ نرفته منافع مالی و پست ها و منصب ها و بخور بخور هایشان را خطر میبیند ..نقاب دینداری زده و شعارهای باب میل قدرت را تکرار میکنند و فریاد وااسلاما.‌‌..‌اما فقط خدا میداند که غمشان تنها برای حفظ و از دست ندادن پول هست و پول و پول!! بالاخره ماهم آدمیم میفهمیم !!این جنگ زرگری حجاب و.‌ ارزش ها هم اهرم سرکوب و خفقان جامعه هست و نه چیز دیگر!چرا نماز که ستون دین هست را ترویج نمیکنید!؟چرا فقط راضی به حفظ ظواهر هستید و فقط برای حفظ ظاهر تلاش میکنید؟!مگر دین نبلید قلبی و در روح و قلب انسان باشد!؟فقط میخواهید با چماق دین، قدرت را قبضه و ملت را خفه کنید! اما هیچ دروغی تا به ابد پایدار نمیماند ..بقول رسول الله:مملکت به کفر میماند و به ظام فرو میپاشد!

  13. محمود می‌گوید

    😂😂😂😂😂😂
    هدفت نخورمون 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    😭😭😭😭😭😭
    بدبختی جامعه وجود امثال شماست که با هدفهای واهی فساد رو ول کردید خیانت بعضی سردمداران دولت قبل رو ول کردید .که هنوز بعد دوسال تازه یکم کارگاه و کارخونه ها تعطیل داره راه میوفته .چسبیدید به روسریتون که نباشه روسری نباشه به نفع ما مردها والا.هر موقع دوست داشتیم با کسی میمونیم هر موقع دلمونا زد سریع عوضش میکنیم و رل جدید .
    خود شما خانمها دارید برای مردها میجنگید .
    یه نگاه کن الان جامعه طوری شده پسر داره ناز میکنه و دختر برای نگه داشتن رلش عشقش دوس پسرش از همه چیزش میگذره خودتون ارزش خودتون اوردین پایین خوشحال هم هستید .
    زن ارزشش خیلی بالاست قبلا پسر خودش میکشت تا دختر یه نگاهش کنه یا بتونه دستشو بگیره فقط اما الان چی کاملا برعکس .پسرها جامعه اکثرا دختر رو عین دستمال کاغذی میدونن.به مرور متوجه حرف من میشی
    قدیم کنیزها حق حجاب نداشتن کنیز که ازاد میشد خوشحال بود که میتونه حجاب بزنه
    فقط گوش به کانالهای ماهواره به پیش

    1. ثریا می‌گوید

      اگه روسری نباشه به نفع شماست دیگه چرا واسه روسری سر کردن – حتی تقلبی یک تکه پارچه رو سر گذاشتن زنان دارین خودتون و مردم را خفه میکنید – پسر جان برو کمی قران بخوان و مطالعه کن تا بفهمی هیچ کجای قران به زنان نگفته کله خودتان را بپوشانید بلکه به زن و مرد گفته عورت خودتان را بپوشانید و به زنان گفته گریبانتان را ببندید که ممه پیدا نباشد – همین – حتی اگر هم به زنان گفته با ناز و عشوه صحبت نکنید برای این است که آنکه در دلش مرض است به شما طمع نکند – یعنی حتی اگر با عشوه هم صحبت کردید اشکال از مردک مریض است نه شما –
      به شما میگویم چرا اینقدر مایلید لچک سر زنان کنید – اگر زنک لچک نداشته باشد دیگر. نمی توانید ادعا کنید دیه زندگی زن حتی اگر زهرا سلام الله علیها باشد برابر خایه راست و با محاسبات سال ۱۴۰۳ نصف دیه خایه چپ شماست – دیگر نمی توانید حق طلاق یکطرفه برای خودتان قائل باشید – دیگر نمی توانید حضانت بچه را از مادر بگیرید – در حالی که در قران خداوند در مورد سرنوشت موسی به مادرش رجوع کرد و گفت او را به نیل بیانداز و در مورد مادر مریم که بچه را نذر کنیسه کرده بود نذرش را قبول کرد و حتی نگفت اول برو از بابای بچه اجازه بگیر در حالی که وقتی خداوند به ابراهیم گفت اسماعیل را قربانی کن تازه ابراهیم رفت از پسرک اجازه گرفت و نگفت خودم ولی هستم و مثل قانون حکومتی ایران حق کشتن بچه را دارم – بعد از اینکه اسماعیل گفت یا ابت افعل ما تومر – امر الهی را بجا آورد – البته خیلی موارد دیگر هم هست که نه من حوصله دارم نه شما ظرفیت ذهنی – اقلا بفرما که این حدیث را شنیدی؟ قصم ظهری رجلان عالم متهتک و جاهل متنسک –

  14. فرخ می‌گوید

    اقای محترم چرا حرف مفت میزنی ودین را زیر سوال میبری در اسلام دادن رشوه به هر عنوان حرام مطلق است تو برو این لباس شریف روحانیت را از تنت در بیار ….

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.