آیا حضرت زهرا(س) فرمودند که سعادت زن در این است که مردی او را نبیند؟

مبلغ / استاد جامعه المصطفی(ص) با تاکید بر لزوم مطالعات دقیق مبتنی بر طراحی نظام مسائل در مورد الگوهای دینی به ویژه مادران اهل بیت(ع) گفت: برخی مطالب مشهور تاریخی مانند روایتی که حضرت زهرا(س) فرمودند سعادت زن در این است که مردی او را نبیند، آثار منفی در برهه‌هایی از زمان در جامعه اسلامی داشته است.

​به گزارش”مبلغ“- نعمت‌الله صفری فروشانی؛ استاد جامعه المصطفی(ص)، ۱۳ دی ماه در نشست علمی «نظام موضوعات مادران امامان شیعه» ذیل  نشست تخصصی «منزلت و نقش مادران اهل بیت و امامان شیعه علیهم‌السلام در تمدن اسلامی» که از سوی گروه سیره و تاریخ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: وقتی ما با موضوع و چالشی روبرو هستیم ابتدا پیرامون آن سؤالاتی مطرح می‌شود و ما هم دنبال پاسخ و فرضیه برای حل آن می‌رویم و با ایجاد بارش ذهنی مجموعه مطالبی پیرامون یک موضوع شکل می‌گیرد که به آن نظام مسائل گفته می‌شود و هر کسی که بخواهد مقاله و پایان‌نامه بنویسید باید نظام مسائل داشته باشد.

وی افزود: در مورد مادران ائمه(ع) هم دیده شده است که گاهی یک مقاله یا کتاب در مورد همه مادران ائمه(ع) به صورت یکجا نوشته شده است ولی اگر دقیق بنگریم بیش از ۱۰۰ موضوع مرتبط با آنان برای تحقیق وجود دارد که هر کدام می‌تواند مقاله مستقلی باشد.

صفری فروشانی با اشاره به مفهوم‌شناسی بحث خود، اظهار کرد: یکی از این مفاهیم تمدن است که ۷۰۰ معنا برای آن بیان شده است و باید روشن کنیم مراد ما کدام یک از معانی تمدن است؛ موضوع دیگر تبارشناسی است یعنی مسائل را می‌توان به مباحث تاریخی، فراتاریخی و غیرتاریخی تقسیم کرد؛ (مثلا حضرت زهرا(س) چه زمانی به دنیا آمدند و در کودکی چه حوادثی را سپری کردند، ازدواج و مهریه و حضور فعال ایشان در مسائل اجتماعی و سیاسی و جنگ‌ها و …چگونه بوده است) که اینها همه تاریخی هستند.

وی ادامه داد: برخی مباحث چون در زمین رخ نداده است فراتاریخی است و ما از بیان آن استعفا می‌دهیم مثلا اینکه در برخی روایات گفته شده است که حضرت زهرا(س) از میوه سیب بهشتی آفریده شدند یا به موازات ازدواج زمینی با امام علی(ع)، ازدواجی هم در آسمان رخ داده است ولی ما ابزار مطالعه این مباحث را نداریم لذا از اظهارنظر استعفا می‌دهیم.

این استاد دانشگاه افزود: موضوعات دیگر شبه تاریخی و یا غیرتاریخی است؛ مثلا گاهی خواب‌های کلیشه‌ای در مورد مادران ائمه(ع) از جمله امام سجاد(ع) داریم که استناد به معصومین هم ندارد لذا نباید وارد این خواب‌ها شویم زیرا ملاکی برای سنجش صحت و سقم این مطالب نداریم. یا مطالبی که در مورد حضور جنیان در صحرای کربلا گفته می‌شود عمدتا نادرست هستند.

استفاده از کلام و روایت در تاریخ

استاد جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه ما منابع کلامی، تاریخی و روایی داریم که عمده آن‌ها هم منابع روایی است، اضافه کرد: وقتی گفته شود یک مسئله‌ای تاریخی است لزوما به معنای آن نیست که نتوان از منابع روایی و کلامی بهره برد زیرا خیلی از مباحث تاریخی در منابع روایی وجود دارد و برخی منابع کلامی را نمی‌توان مورد توجه قرار نداد مثلا اصلاب شامخه و ارحام مطهره و اینکه مصادیق آن چیست؟ آیا مادر بلاواسطه است یا تا حوا می‌رود یا مطهره یعنی با ازدواج به دنیا آمده‌اند یا مراد چیز دیگری است.

وی با اشاره به شخصیت‌شناسی مادران ائمه(ع) با بیان اینکه متاسفانه در این زمینه کمبود داده داریم، تصریح کرد: در مورد برخی از مادران ائمه(ع) در حد یک پاراگراف هم مطلب نداریم و گاهی شبه‌داده است و لباس حقیقت پوشیده، مثلا در  مورد شهربانو چقدر داده غلط داریم و تا جایی پیش رفته است که شهربانوی در شهر ری را مادر امام سجاد(ع) می‌دانند که در کربلا بوده است در حالی که مادر امام سجاد(ع) هنگام زایمان از دنیا رفتند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه زمانه و بسترشناسی، نقش مهمی در شناخت شخصیت مادران ائمه(ع) دارد، گفت: این مسئله به ما کمک می‌کند تا بدانیم که شرایط زمانه در کمبود داده مؤثر بوده است. ما در عصر نبوی، داده‌های فراوانی در مورد زنان آن دوره داریم؛ زنان در عصر نبوی هم از جایگاه اجتماعی و سیاسی رفیع برخوردار هستند و همین مسائل باعث ایجاد داده‌های زیاد از آنان شده است و از جمله اینکه حضرت فاطمه(س) می‌تواند وارد محیط اجتماعی شود.

وی با بیان اینکه چقدر نام برای زنان صحابی پیامبر و روایت از آنان داریم که در طبقات ابن سعد مطرح است، تصریح کرد: در مورد عایشه گفته شده است که اگر احادیث او نبود یک چهارم فقه اهل سنت از بین رفته بود یا جایگاه علمی حضرت فاطمه(س) اصلا قابل مقایسه با مادران ائمه(ع) نیست؛ اگر بستری که در دوره پیامبر(ص) بود در دوران بنی امیه و بنی عباس هم وجود داشت مطمئنا ما داده‌های زیادی در مورد مادران ائمه داشتیم.

صفری فروشانی با بیان اینکه مسئله دیگر نامگذاری مادران ائمه(ع) است، اظهار کرد: اسامی مختلفی مانند حدیث، نجمه، نرگس برای مادران اهل بیت(ع) گذاشته شده است که نام‌های زیبایی است و این اختلاف نام هم متناسب با زمان‌های مختلف بوده است.

وی با بیان اینکه مسئله دیگر در نظام مسائل مرتبط با بحث این است که چقدر این بانوان از شخصیت امام و چقدر از شخصیت مولاهای خود تاثیر پذیرفتند، چقدر از ملیت خودشان تاثیر گرفته‌اند زیرا واجد ملیت عربی و غیرعربی، اندلسی و ایرانی، آفریقایی، سندی و … بودند، افزود: باز در بحث تاریخی بحث مهم دیگر کنیزماندگی را داریم که بحثی اجتماعی است و مهمتر از اینها بحث ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها است.

بررسی چرایی کنیزماندگی برخی مادران ائمه(ع)

وی بیان کرد: ائمه(ع) به خصوص ائمه آخر عمدتا کنیز می‌گرفتند که کم مؤونه بودند، و در تعدد ازدواج هم مشکلی ایجاد نمی‌کرد ولی این پرسش وجود دارد که اگر اینان شخصیت والایی داشتند چرا تا پایان عمر ام‌ولد بودند؟ با بررسی این موضوع، ممکن است در فعل امام مصلحتی کشف کنیم که کاری علمی در مورد چرایی این مسئله ندیده‌ام.

استاد جامعه المصطفی اظهار کرد: مسئله تاریخی دیگر اینکه آیا مادران ائمه در شخصیت امام، تاثیری داشته‌اند یا خیر، اعم از تاثیر مادر و فرزندی و یا تاثیرات غیراکتسابی مانند انتقال ژن. مثلا گفته شده است برخی ائمه موهای مجعد داشتند و شکل صورتشان سبزه بوده است؛ یا اینکه آیا در خلق آنان هم مؤثر بوده است؟ مثلا  در مورد محمدبن حنفیه گفته شده است که در یکی از جنگ‌ها سستی کرد و امام علی(ع) به او گفت این روحیه ناشی از تاثیرگذاری ژن مادری است یا در مورد حضرت عباس(ع) و بحث شجاعت ایشان مطالبی داریم.

وی تاکید کرد: بنابراین تاثیرپذیری فرزند از مادر خیلی مهم است و باید در مورد مادران ائمه هم این بررسی را داشته باشیم یا وضعیت خواهران و برادران ائمه که از مادر مشترک هستند می‌توان بحث کرد. حتی در مورد حضرت زهرا(س) مباحث متنی ما بیش از مباحث برون‌متنی است و اگر مباحث برون متنی را دریابیم مطالب بسیار بیشتری در اختیار ما قرار می‌گیرد.

صفری فروشانی با اشاره به برون‌داد و نتایج این مباحث اظهار کرد: یکی از خروجی‌های این مباحث، ایجاد نظام موضوعات است که مانند اتاق فکر به ما می‌گوید کجا بیشتر کار شده است و کجا کمتر، لذا در بخشی بیشتر توجه می‌کنیم.

وی ادامه داد: برون‌داد دیگر رفع ابهام و ابهام‌زدایی از اذهان است؛ تمامی این سؤالات مانند کنیززادگی و کنیزماندگی و تاثیر وراثت و خلق و … ممکن است در اذهان مردم ایجاد شود ولی به خاطر خودسانسوری جرئت ورود به افراد نمی‌دهد لذا همواره در ذهن می‌ماند و پاک نمی‌شود و این برای جامعه آسیب دارد.

اثر منفی برخی گزارشات مشهور تاریخی

استاد جامعه المصطفی اضافه کرد: مثلا داده‌ها در مورد حضرت زهرا(س)، متناقض است مثلا حضور ایشان در جنگ و سخنرانی و … را از یک‌طرف داریم و از طرف دیگر براساس یک روایت، در جلسه‌ای می‌پرسند که سعادت مرد چیست و حضرت علی(ع) هم وقتی به منزل رفتند از حضرت زهرا(س) جواب را می‌پرسند و ایشان جواب دادند که سعادت زن در این است که مردی او را نبیند و او هم مردی را نبیند؛ این مطلب غلط اثر خود را در فرهنگ ما باقی گذاشته است و به همین دلیل در سنت فرهنگی ما سالیان درازی نام همسر و مادران خود را نمی‌بردیم؛ این روایت علاوه بر ضعف سندی و محتوایی خلاف قرآن و سیره نبوی است.

این پژوهشگر تاریخ بیان کرد: اثر این نوع مطالب این بود که در یکی از دانشگاه‌ها که بنده مدتی تدریس داشتم واجب کرده بودند که وقتی استاد به کلاس دختران می‌رود باید پرده بین استاد و دختران ایجاد شود؛ جالب اینکه استاد وقتی پای تخته می‌رفت اشکالی نداشت آنان را ببیند و یا اگر بیرون از کلاس دختری از استاد سؤال داشت ایرادی گرفته نمی‌شد. البته بنده در این دانشگاه بدون قبول این شرط تدریس داشتم ولی این قانون آنجا بود.

وی تاکید کرد: نتیجه دیگر پرداختن به نظام مسائل این مباحث، الگوگیری از کسانی چون حضرت زهرا(س) و چگونگی این الگوگیری است که باید مورد بحث قرار بگیرد زیرا بسیاری از تحلیل‌های ما متناسب با دوران ایشان است که ممکن است امروز با این تحلیل‌ها نتوانیم از آن استفاده کنیم.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
53 نظرات
  1. وحید می‌گوید

    اینکه چرا چنین روایتی برای حضرت فاطمه ساخته شده هم باید مورد بحث باشد.
    تجربه نشان داده که وقتی نامی یا یادی از اعضای مونث خانواده پیش برخی برده می‌شود جلوی گوینده یا پشت سر وی هتاکی انجام می‌شود.
    شاید سازندگان این روایت چنین تجربه‌ای را مبنای آن ساخته‌اند که چه بهتر که زمینه‌ی هتاکی را از میان ببریم.

    1. ایرانی می‌گوید

      من هم چند دهه قبل به این حدیث شک داشتم ولی الان با پیشرفت علم اتفاقا به این نظر رسیدم که در عصر علم، این حدیث کاملا درست و عملیه. در ایام کرونا دیدیم که میشه در خانه ماند وسرکلاس درس دانشگاه حاضر شد و بی انکه چشم استاد مرد به دختران ترگل بیفند تحصیل کرد. می شود از طریق اینترنت در خانه ماند و کار کرد. و دیدیم که در کل دنیا امار جرم و جنایت اختلاط دختر و پسر و مشروب خوری و … چقدر کم شد/ هییییچ کس نمی تواند منکر شود که در کل دنیا، خیلی از اساتید بر اساس چشم و ابروی دختران دانشجو نمره می دهند و برخی دختران حتی حاضرند برای نمره خودفروشی کننددر ادارات و مخصوصا شرکت ها و کارخانجات خصوصی هم اکثر استخدامها بر اساس غریزه جنسی است و… یک بی عدالتی محض. در حالیکه الان با پیشرفت علم می شود پزشک در خانه بماند و بی انکه بدن بیمار را لمس کند از طریق ربات جراحی کند استاد می تواند از طریق ادوب کانکت تدریس کند و … بی انکه چشمشان به دختران زیبا بیفتد و هوس خیانت کنند

      1. ما می‌گوید

        استاد اگر رو فهم و شعور و علم و ادب خودش کار کنه مشکلش حل میشه ودیدن فرشته آسمانی هم دیگه براش اهمیتی نداره اون جور اساتید باید بیمار ی خودشون رو درمان کنن

  2. مریم می‌گوید

    این روایت حتی اگر صحت داشته باشد نیست و نابودش کنید که اصلا و هرگز بدرد این دوره زمانه نمیخورد اصلا حتی در آن زمان هم مگر چنین چیزی ممکن بوده ؟ درکتاب فاطمه زهرا ( دکتر شهیدی ) بارها از افرادی ( مذکر ) نقل قول شده که حضرت فاطمه بسیار شبیه پیامبر بوده ، اسلام دین عقل است نه تعصب کور

    1. شقایق می‌گوید

      دقیقا.
      اصلا این جمله از فاطمه زهرا با روایتهای مکرر درباره زندگی ایشان و دیدارها و مکالمات ایشان با سلمان، ابوذر،عمر، ابوبکر و غیره در تضاد است.

      1. مهدی می‌گوید

        چرا میگویید خلاف قرآن و سنت است؟
        طبق یک روایت وقتی پیامبر کارها و وظایف را میان حضرت علی و حضرت زهرا تقسیم نمودن
        خود حضرت زهرا از اینکه کارهای خارج از منزل به او سپرده نشده اظهار خوشحالی نمودن.
        در مورد حضور حضرت زهرا در اجتماع بعد از رحلت پیامبر هم ظاهر حمل بر مصلحت میشود و اینکه این وظیفه از احدی بر نمی آمد.
        و در انتها برفرض نیاز حضور خانمها در اجتماع اولا باید با حفظ عفت حیا باشد دوما جایی خانمها بیایند که آن وظیفه و کار را مرد نتواند انجام بدهد

        1. مجید می‌گوید

          به نظرم مسأله تقسیم کار داخل و خارج منزل با مسأله دیدن یا دیده شدن البته با ضوابط و شرایط شرعی متفاوت است کما اینکه اصل حجاب برای امکان حضور بانوان در اجتماعات عمومی و جامعه است به هر حال نمیتوان منکر استعدادهای گوناگون بانوان شد اگر بانویی مثلاً استعداد ریاضی یا مهندسی دارد این استعداد را خدا به او داده و شکر نعمت ایجاب میکند به نحو احسن در جهت ارائه خدمت به سایرین از آن استفاده کند و حبس آن و ایجاد محدودیت جهت به کارگیری به نفع جامعه مسلمین و بلکه جوامع انسانی و جهان کفران نعمتی است که خدا عطا فرموده

          1. حمیدع می‌گوید

            سیستم های شهر و اداره و دانشگاه و کارخانه ، سیستمهای مسیحی هستند نه اسلامی.

        2. ما می‌گوید

          اگر خانمها در پستهای بالا بودند این هم اختلاس و دزدی و………..اتفاق نمی افتد چون به لحاظ فکر ی و عقلی و احساسی کمتر به انحراف میافتن تا آقایون

  3. سید محمد می‌گوید

    راه درست این نیست که روایت را انکار کنیم.
    بله سعادت زن در این است که نامحرمان را نبیند و نامحرمان او را نبینند. اما این تنها دستور اسلام نیست. انواع دستورات اجتماعی، زن را واردار می‌کند تا در صورت لزوم در برابر نامحرمان هم صحبت کند. دنیا محل تزاحم است و کار مؤمن این است که بین تزاحمات مختلف طوری تعادل را برقرار کند که ایمانش حفظ شود.
    همان صدیقه طاهره که خود را از نامحرمان می‌پوشاند، در ماجرای سقیفه به صورت گسترده وارد کنشگری شد.
    اما اگر فرضا امیر مؤمنان می‌توانست به خلافت برسد، باز هم این کار را می‌کرد؟
    اگر زنی نیازی به بیرون رفتن ندارد، آیا باید برای بازارگردی از خانه بیرون رود؟

    1. مریم می‌گوید

      بازار گردی و یا تفریح زنان ایرادی دارد ؟ تفریح جزء نیاز زنان نیست ؟ اصلا معنی این روایت اینه که زن تمام عمرش را در خانه زندانی شود ( مثلا از ۹ سالگی تا چنین چیزی ممکن شود که اصلا مردی نبیند ) اگر میخواهید زنان را دیوانه کنید حتما اینکارو انجام بدید ، اگر منظورتون اینه که مراکز تفریحی کاملا زنانه مدارس کاملا زنانه ادارات کاملا زنانه خیابان را میخواهید چه کنید ؟ ( و همینطور خیلی جاهای دیگر را ) این جدا کردن بیش از حد زنان و مردان اولا اسلام را دینی منگول و عقب افتاده نمایش میدهد و ثانیا در همین داعش و طالبان که چنین محدودیتهایی اجرا کرده اند نه تنها مشکلی را حل نکردند بلکه سران اصلی شون تا همجنسگرایی هم پیش رفتن ، ایجاد محدودیت هیچ مشکلی را حل نمیکند و بقول شما باید تعادل برقرار شود ، بسیاری از روایتها شک برانگیزند شاید عمدی در کار باشد اگر قرار است این روایت را انکار نکنید پس اصلا اهمیتی به آن ندهید ، زنانی که مسلمان هستند یا نیستند و به حجاب شرعی اعتقاد دارند یا ندارند اگر بخواهند ورزشهای شنا یا ژیمناستیک را بطور حرفه ای دنبال کنند از دست افکار محدود کننده این حکومت چکار کنند ؟ اصلا نسلهای جوانتر حجاب شرعی را بعنوان مانعی در برابر فساد و تباهی جامعه نمیدانند چونکه به اندازه کافی تجارب عینی و واقعی دیده اند

      1. اسدی می‌گوید

        موافق هستم باشما خانم
        این آقا..انگار خواب مانده در غار کهف
        اطراف ما دارند با دندان تیز منتظرند ایران را بدرند بیست میلیون افغانی در هر شهر روستای ایران پنهان و آشکار ..جوانان ما معتاد بیکار..به فکر ایران و مردم ایران باشید
        افغانی مار در آستین پروده شده نمک خورده و نمک‌دان شکسته..قتل و غارت و جنایت بی حرمتی…ایران را پاکسازی کنید جوانان مارا درمان کنید… کارشان را پس بگیرید از افغان
        بگذارید ازدواج کنند شاد و امیدوار بشوند
        خانه اش ویران باد آنکه ایران را ویران خواهد

      2. شقایق می‌گوید

        درود بر شما بانو مریم❤️

        بنظرم کسانی که زنان را اینچنین مستوره و خانه نشین می‌خواهند یا زن ستیزند، یا از تمام جنبه‌های وجودی زنان تنها به جنبه جنسی،آنهم ابزاری شخصی برای برآوردن امیال صاحب خود بسنده کرده‌اند و تمام جنبه‌های انسانی ما را به چند عضو و عنصر زاید ملحق شده به اندام تناسلی تقلیل داده‌اند که نه کاربرد دیگری دارد،نه قدرت دیگری! یا شاید می‌ترسند دیگران با «عهد و عیال و منزل» خودشان همان کنند و همانگونه بنگرند که ایشان به زنان در خیابان و محل کار و … نگریسته‌اند؛
        یا میخواهند زنان در پستوها پنهان شوند تا مبادا به تقوای شل حضرات خش نیفتد!مثل کسی که شنا بلد نیست و می‌گوید دریا را خشک کنید!
        ما انسانیم؛ برابر و همدوش با آقایان در جامعه در حال کار و فعالیت و روابط اجتماعی هستیم،هفتاد درصد ورودی دانشگاهها دختران ما هستند، دختران ما سهم و حقوق حقه‌ی خود را از میراث قرن‌ها و هزاذه‌ها تاریخ مردانه می‌طلبند،
        با این جمله ها نمی‌شود نسل امروز را. سرکوب کرد و سرشان شیره مالید!

        1. حمید می‌گوید

          ببخشید ! داعش طبق اسلام بود؟ کجاش؟

        2. رها می‌گوید

          هزار آااااااااااااااآاااااااافرین من هم با شما کاملا موافقم

    2. جلال می‌گوید

      احسنت. جواب درست همینه. متاسفم برای برخی اساتید نما که بدیهیات علم منطق رو نمی دونن. به نظرم از همه ی اساتید باید تست آی کیو و منطق گرفته بشه.

    3. ناشناس می‌گوید

      جناب سید محمد به نظرم اینکه یک زنی توخونه بنشینه و عرضه ی هیچ کاری رو نداشته باشه هنر نیست .این خانم اگر قراره همش تو خونه باشه یعنی همیشه باید آویزون یک مرد باشه .حالا اگر اون مرد از دنیا بره اون خانم باید چی کار کنه؟ الان دیگه ۱۴۰۰ سال پیش نیست .الان زن باید آگاه و قوی باشه که بتونه پا به پای همسرش زندگی رو بچرخونه .باید بتونه فرزندانی رو تربیت کنه که در این دنیای پیچیده آسیب نبینند .شما حضرت آسیه رو ببینید اونقدر قوی و آگاه بود که حتی از فرعون هم نترسید و تونست ایمانش رو در اون موقعیتی که قرار داشت حفظ کنه .ضمنا اگر زنی بیرون رفت و به قول شما بازار گردی کرد حتما نیازش بوده . بازار رفتن و خرید کردن روحیه ی خانم ها رو خوب می کنه و شما حق ندارید اون ها رو منفی قضاوت کنید. اگه اینطوره خوب آقایون هم با ماشین دور دور نکنند..به نظرم خود بازار گردی هیچ ایرادی نداره اما اگر گسی بخواد بی خود و بی جهت و زمانی که اصلا قصد خرید نداره وارد مغازه بشه و وقت فروشنده رو بگیره این اشکال داره .

    4. ما می‌گوید

      آخه یه زن کنج نشین بی خبر و منزوی چطور میتونه یه فرزند آگاه و با شعور تربیت کنه تبدیل میشه به دستگاه مولد و ماشین ظرفشویی و لباسشویی همین و بس واقعا که……………………………………..

  4. بایران می‌گوید

    هیچ دقت کرده اید همه حرفها را خودتان می زنید چند سال بعدمی آیید یک چیزدیگر می گویید ویک روایت جدید رو می کنید این رویدادها مگرهمه مربوط به بیش ازهزارسال پیش نیستند پس ده سال قبل هم وجود داشته اند

  5. هومن می‌گوید

    شما برای اینکه بفهمید چقدر موافق ومخالف دارید اگر نمیترسید؟ لطفاکنار نظرات گزینه موافق ومخالف هم بگذارید که میدونم نخواهید گذاشت !!!

  6. منم می‌گوید

    عیب کلی اسلام و خصوصا فقه شیعه این است هرکسی و هر گروه و دسته ای میتوانند در مورد هر روایت و حدیث و نقلی هر طور خودشون میخان تحلیل و تفسیر کنند .یعنی در ‌کل هرجوری میل و منافعشان در ان است ان را تفسیر میکنند .یه نمونه اش همین موضوع .تا وقتی روایت به همین سبک و سیاق به منافعشان نزدیکتر است همین روایت درسته وقتی با منافع مشروع و غیر مشروعشان در تضاد است تفسیرهای دیگه میزارن تنگش !هرانسان عاقلی وقتی این همه تضاد و چندگانگی را در این دین و مذهب میبیند به کل ماجرا پی میبرد و میفهمد تمام این شیادی ها جز برای فریفتن و سواستفاده تولید نشده است و در این صورت دو حالت بیشتر ندارد .یا طرف بخیل شیادان و سواستفاده گران میپیوندد یا عطای این دین و مذهب را بلقایش میبخشد .

    1. فرحناز می‌گوید

      اصل سعادت زن در ندیدن نامحرم ونیز نامحرم اونو نبینه هست ،یه ولی داره ،ولی چون مجبوره برای تحصیل وکار و…وارد اجتماع بشه با حفظ حجاب ورفتار عفیفانه ، وبا کنار گذاشتن جنسیتش و عدم خودنمایی میتونه
      تو اجتماع فعال باشه ،ولی همچنان اختلاط نداشتن در محیط با مردان بنظرم از سعادتهای
      زنان است من اینو با قلبم قبول دارم

  7. سمانه می‌گوید

    از خدا هم ایراد دارم در مساله ی زن چه برسه به دین اسلام کاری به شما ندارم از خداوند می پرسم حقیقتا تو وقتی داشتی تخمدان و رحم برای زن درست میکردی به عقلا نرسید که زن هم کروموزومی وای باید حمل کنه تا ژنتیک مردان خانواده خودش رو جابجا کنه،؟ آیا خدای محترم اون دنیا ی قبل از ماده هم تو گرفتاری ای با جنس مرد داری که حق زن رو از بین میبره؟ ما چیزی به جز حق و حقوقمان نیستیم جناب انا الحق ، حق حمل کروموزومی مردان خانواده ی ما چی میشه ؟ ؟! جواب بده منتظرم،

    1. علی می‌گوید

      پس چرا از حق حمل کروموزومی x زنها نمی گویی که توسط مردان حمل می شود؟؟؟؟

    2. اسلامی می‌گوید

      بنام خدا.واقعا بسی زشت و شرم آوره اینطور وقیجانه و گستاخانه درباره خدا و اسلام و یا روایات معصوم حرف زدن… با اینکه خداوند قادر مطلق هست و به هیچ چیزو کسی نیاز ندارد واقعا دلم برای خدا میسوزد که با اینهمه لطف در حق بندگانش-انگار در حال حاضر به غیر صاحب الزمان و اولیاالله هیج کس درین عالم حقیقتا راضی به رضای خدا و مصلحتش نیست و همه یا برای منافع دنیا و آخرت خدا را دوست دارند یا از روی ریاکاری و یا خودخواهی های خودشون تا جاییکه البته فکر کنند خدا طرف اونهاست! از صمیم قلب از خدا میخوام بابت اینهمه رنجی که در راه خدا کشیدم و میکشم اجری در دنیا و آخرت به من جز رضای خودش ندهد که تو دهنی باشم در روز قیامت برای امثال سمانه خانم که وقیحانه عدالت خدا را زیر سوال میبرند و حکمتش را به سخره میگیرند! شرم برشون باد

      1. سید رضا می‌گوید

        در زمان امامان معصوم هم سوالات زیادی در مورد خدا و….پرسیده می شد ….که بعضی هم به ظاهر توهین آمیز بود….ولی به جای برخورد تند مثل شما….با آرامش و به زیبایی پاسخ می دادند…‌‌شماهم سعی کنید پاسخ علمی و منطقی به این خانم بدهید نه این که این بنده خدا رو متهم به عضویت در سازمان منافقین یا …‌‌‌‌کنید….عینکتان را عوض کنید

  8. شقایق می‌گوید

    سوال این جاست که چرا حضرت فاطمه خودشان را در خانه پنهان نکردند؟! آنهمه مکالمات ایشان در دیدارهایشان با سلمان فارسی و ابوذر غفاری و عمر و ابوبکر و غیره که روایتش در کتابها هست و این جمله با هم کاملا در تعارضند.

    1. رها می‌گوید

      ااااااااااااااااااااااااااااااحسنت به این می گن حرف حساب واااااااااااااااااااااااااااااقعا آااااااااااااااااااااااااااافرین به شما!
      می دونید من فکر می کنم ایشون هم مثل آخوندهای ایران برا بقیه زنها این سخت گیریهارو داشتند منظورشون به خودشون نبوده

  9. شیرزاد می‌گوید

    عالیجنابان دست اندرکار مبلغ مدیا
    این نکته نصب العینتان باشد که آزادی بیان یک ارزش مطلق نیست كه به هر شکلی و تحت هر شرایطی مستحسن باشد لذا نظراتی که آشکار و پنهان به خدا و پیامبر و ائمه معصومین بی احترامی و اهانت میکنند شایسته انتشار عمومی نیستند بویژه در فضای مجازی افسار گسیخته که اصلا معلوم نیست نظر دهنده کیست و چه بسا از دشمنان و کفار و بهائیان و وهابیان و صه‍یونیستهای اسرائیلی و منافقان آلبانی نشین و امثال اینها باشند که از این طریق به راحتی عقده گشایی میکنند
    شرعا و قانونا در مورد رعایت این نکته مسئولیت دارید

    1. مصطفی می‌گوید

      نکته کاملا درستی است.
      این آقای فروشانی متاسفانه خیلی حرفها در فضای دانشگاهی میزنه که حاصل عدم توانایی ایشون در تحلیل روایات و جمع بندی آنهاست و چون دروس پایه از جمله کلام رو درست نفهمیدن و در دوران تحصیل هم با توجه به تحصیل نیمه کاره در حوزه علمیه تخصص کافی در حوزه مسائل بنیادین اسلامی رو ندارن. اینا فقط تاریخ خوندن و با تاریخ درباره کلام و فقه و… نظر میدن
      اضافه میکنم که مخاطبان اینها در قم نوعا طلاب و دانشجویانی هستند که دانش لازم برای پاسخگویی به اینها رو ندارن و بخش قابل توجهی از مخاطبین اینها طلاب خارجی هستند که تکلیفشون معلومه
      حال تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
      من با این استاد کلاس داشتم توصیه ام به عزیزان این است به مطالب تخصصی که ایشون صلاحیتش رو نداره و نظر میده اصلا توجه نکنید.
      شهید مطهری و علامه طباطبایی و علامه مصباح و امثالهم و شاگردانش زیادن

      1. سید رضا می‌گوید

        جدی می فرمایید 😊شما خودتون از چه میزان سواد برخوردار هستید؟…..کسی که استاد خودش رو این گونه زیر سوال می بره …….

    2. سید رضا می‌گوید

      به جای تهمت زدن به این بنده خدا ….پاسخ منطقی و علمی به ایشان دهید

  10. آرمین می‌گوید

    به خدا قسم که این روایت عین حقیقته.فقط کافیه یه نگاه به جامعه امروز خودمون بندازیم که از وقتی این آزادیا رایج شد چه بلایی سر جامعه و خانواده اومده چه فساد و فحشایی پدیدار شد و مقام زن چطوری لگدمال شد. به خدا که این روایت حقیقت محضه

  11. معین می‌گوید

    دارم خواب میبینم که یه روزی برسه با هم با آرامش گفتگو کنیم و با احترام و منطق و بردباری از همه چیز و همه کس پرسش کنیم. اینکه آدم هر چیزی را چشم و گوش بسته در هر زمان و مکانی باور کنه که نشد! آیا آدمهای چند هزار سال پیش با امروز در یک سطح از تمدن هستند؟ یک مثال ساده میزنم. آیا شما میتونید برنامه آفیس ۲۰۲۳ را روی ویندوز ۹۸ نصب کنید؟ مگر نمیگویید که دین یک برنامه برای زندگی مردم است. باشه ،قبول، اما آیا یک برنامه کاربردی نباید بروز بشه؟ یا فقط بزور ( با زور) اجرا شدنش کافیه؟

    1. علی می‌گوید

      پس چرا از حق حمل کروموزومی x زنها نمی گویی که توسط مردان حمل می شود؟؟؟؟

    2. رها می‌گوید

      یکی نیست همینو بگه آااااااااااااااااااااااافرین وااااااااااااااااااااااااااقعا حق کلامو به جا آوردید آقا معین گل من تمام قد در مقابل شما تعظیم می کنم 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

  12. ناشناس می‌گوید

    این کلام دقیقاً مصداق شخصیت حضرت فاطمه (ع) است که متاسفانه به تریق قبای بعضی از امروزی‌های فاسد برمی‌خورد …!.

  13. رضا می‌گوید

    قرن ۲۱ هستیم شما توی ۱۵۰۰ سال قبل موندید

    1. ناشناس می‌گوید

      این حرفو به آیت‌الله‌ها بگو …!.

    2. حمید می‌گوید

      علم و حقوق غربی در حال سقوط است. شما کجا می ایستید؟

  14. میم می‌گوید

    به نظر من این روایت به این معناست که سعادت زن در اینه که نه صرفا به دلیل زن بودنش، بلکه به سبب فضائل ذاتی و صرف نظر از جنسیت دیده بشه. یعنی اینکه هیچ مردی اون رو با چشمی که یک «مرد», «زنی» رو نگاه میکنه نبینه.

  15. ع می‌گوید

    مزخرفات تمامی ندارد ، مانند حماقت .

  16. محسن می‌گوید

    با سلام.
    اینکه که میگویند ائمه الگو هستند ، و ما باید الگو بگیرم، این نیست که ما هم عین یا کپی آنها باشیم .این جزء محالات است. الگو به معنی محور قرار دادن و در مسیر آنها حرکت کردند . و یا به سمت آنها رفتن است.ما اگر به سمت نور حرکت میکنیم ولی نمی توانیم نور باشیم . اما از نور روشنی میگیریم. پس اینکه عین ائمه باشیم محال است زیر که آنها معصوم هستند و ما خیر.
    نتیجه: جمله حضرت زهرا س اینکه بهتر است زنی مردی را نبیند و یا مردی زنی را نبیند. بیشتر اینکه مردان هرزه و یا زنان هرزه را نبیند که نگاه آلوده و نیت گناه دارند را نبیند نه اینکه مرد و یا هیج زنی را اصلا نبینند. زیرا خود اسلام به صراحت اعلام رده که مرد عورتین را واجب است بپوشاند و زن هم بدنش پوشیده باشد به جزء صورت و دست .
    این هم که میگوید بدن را زن بپوشاند فقط به خاطر نگاه هرزه مردان به بدن زنان کم شود. و یا زمینه گناه فراهم نشود.و مباحث دیگری هم است که از حوصله اینجا خارج است

    1. حمید می‌گوید

      چرا با خصلت های اجتماعی و خانوادگی میخواهیم تفسیر و قضاوت کنیم مسائل دینی و مذهبی و الهی و… را.

      رفتارهای احساسی و شخصی ما فقط قربانی دو دسته می شوند.
      دنیاطلب ها برای موج سازی مخالف یا موافق.
      دنیا دوست ها برای کسب منفعت از رئیس شان.

  17. هادی عابدی می‌گوید

    با کمال تأسف امروزه بوضوح خیانتها را بخاطر عدم رعایت حجاب و حیاء و حدود شرعی و عقلی ، اختلاط با نامحرم ودید وبازدیدهای نامحرمها و حتی محرمها
    با خواهر زن ، مادرزن و همسر رفیق گرمابه و گلستان می بینیم که در بعضی موارد به طلاق ، زدوخورد و قتل انجامیده.
    حدیث دختر پیغمبر سلام الله علیهما عین حقیقت است.
    ببینید در میان چه افرادی خیانت ب همسر. فحشاء و طلاق بیشتر است
    در درجه اول به اصطلاح هنرپیشه های صدا و سیما ، تئاتر و بعد دانشگاه‌های مختلط بیشترین فحشاء و خیانت ها را دارند.
    که بقول مرجان محتشم بازیگر :ادامه ی کار برای یک خانم دارای زیبایی ظاهری در بازیگری توأم است با بهره دهی جنسی به صاحب منصبان فیلم و … .
    هر نگاه و ملاقاتی که محرک غريزه جنسی نامحرم باشد از نظر اسلام و عقل سالم ممنوع است .
    وتنها کسانی به این حدیث شریف می تازند که نسبت به اسلام اطلاعات ضعیفی دارند یا خدایی نکرده دنبال شهوت رانی هستند و اصلا بجز شکم و شهوت درکی ندارند .

    1. hashemi می‌گوید

      اقای محترم
      من یک عمر دانشگاه رفتم، سر کار رفتم ، بازارگردی هم کردم. با وجود زیبایی هم که داشتم کوچکترین مزاحمتی برایم ایجاد نشد همه با احترام باهام برخورد کردند و سراغ هیچ عمل فحشا یا پدر سوختگی و انحرافی نرفتم.
      دست پدر و مادرم را می بوسم که مرا اینگونه تربیت کردند.
      هر ایرادی که هست در زن و مرد به دلیل تربیت بد پدر و مادر است و سلام

  18. خانم می‌گوید

    بنام خدا و با سلام. آقای فروشانی محترم شما که استاد یک پایگاه مذهبی هستید چرا تلویحی به ر.وایت معصوم یعنی خانم حضرت زهرا سلام الله علیها بی احترامی میکنید و میگویید در برهه ای از تاریخ این روایت تاثیر بد داشته؟/!!! مگر معصومین علیهم السلام جز خیر و صلاح مردم چیزی میگویند یا انجام میدهند که شما اینطور میگید /؟!!! واقعا عجیبه ! بگید کج فهمی یا کوته نظری یا کم کاری علمای اسلامی برای توضیح و تبیین آیات قرآن کریم و روایات معتبر معصومین علیهم السلام باعث تاثیر منفی شده نه این روایت و امثالهم!!!!!!در ضمن حضرت خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها قطعا درست گفتند – حقیقتا سعادت زن در دوری از مردان نامحرم هست ولی قطعا زنی که ناپاک هست و به دنیا پرستی آلوده شده هرگز از دوری از مردان نامحرم و خانه نشینی لذت نخواهد برد و به اصطلاح دیوانه خواهد شد. ولی زنی که پاک هست و به شهوات حرام و دنیا پرستی آلوده نیست حقیقتا کنج خانه و عبادت الهی یا علم آموزی و خدمت به خانواده اش بزرگترین و زیباترین تفریح و لذت هست و اصلا عذاب نیست! متوجه شدید!

  19. مسلم حسينی می‌گوید

    اینکه زنان در جامعه نباشند درست اصل صوفی گریست در دیر بنشين تا چیزی نبینی وگناه نکنی آدم ها وقتی چیزی ندیده اند حرص اند اما وقتی دیدند نه

  20. ساسان می‌گوید

    کل نظرات را خوندم و تقریبا همه میگن اسلام به دید این زمان با این سبک زندگی نمیخوره – فرض که این حرف درست باشه در اینده نزدیک هم همین گونه خواهد بود و در اینده کمی دورتر بین تضادها بیشتر میشه تا روزی که اقا امام زمان ظهور کنه.
    تا اون موقع ما باید با عقل خودمان همه چیز را قضاوت کنیم. چون زمان و مکان ما از بنیان با گذشته فرق کرده.

  21. مسلم حسينی می‌گوید

    کافیست دید مردان را به زن عوض کرد وقتی زن در ادیان مثل اموال ودارایی نگاه کنیم و فقط دید جنسیتی باشد نگاه هم با تعصب هست

  22. خادم الزهرا می‌گوید

    از سعادت زن این است که هیچ مردی او را نبیند و زن هیچ مردی را نبیند ، اما اگر ضرورت به وجود آمد مانند جهاد باید مثل رفتار حضرت زهرا ( س) که هنگام ضرورت ، از دین و ولایت دفاع کردند ، رفتار کرد .
    قطعا قبل از این نمایش باید دست زن از علم و تقوا مانند حضرت زهرا سلام الله علیها پر باشد .

  23. ناشناس می‌گوید

    طرح چنین مباحثی در جامعه از اساس اشتباه است زیرا مسائل، مباحث، مطالبات و اولویتهای انسان امروز کاملا با مسائل گذشته دور متفاوت است و تقریبا تلاش همه کسانی که تلاش کردند گذشته را به زمان حال بیاورند یا زمان حال را به گذشته ببرند به فاجعه انجامیده است.

  24. محمد می‌گوید

    بنظر من کلا این سخن دروغ محض وساختگی بوده است .مگه میشه زن در یک جامعه تاثیر گذار باشد ولی هیچ مردی را نبیند وبا هیچ مردی صحبت نکند . شاید رواج برخی فسادها را در روابط غربی ملاک این سخن قرارداده اند ولی بهیچ عنوان روابط غربی ملاک جامعه ما نیست که بخواهیم طوری زن را محدود وخانه نشین و حبوس کنیم که هیچ مردی را نبیند وصحبتب نکند .این صحبت با اصا اختیار انسان بطور کامل متناقض استو ترفندی است برای زیر سئوال بردن دین اسلام.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.