نمایش قرآن جفرسون در نمایشگاه اکسپو دبی+فیلم

مبلغ/ نسخه دو جلدی ترجمه انگلیسی قرآن متعلق به «توماس جفرسون» سومین رئیس جمهور آمریکا در نمایشگاه اکسپو دبی به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایکنا به نقل از المصری الیوم، غرفه ایالات متحده در نمایشگاه ۲۰۲۰ دبی، برای اولین بار نخستین نسخه‌ ترجمه شده قرآن کریم به انگلیسی متعلق به توماس جفرسون، سومین رئیس جمهور تاریخ آمریکا به نمایش گذاشت.

این نسخه دو جلدی یکی از گنجینه‌های کتابخانه کنگره آمریکاست که در یک جعبه چوبی مخصوص ساخته شده برای حمل و نقل ایمن آن به نمایشگاه دبی رسیده و قرار است به مدت سه ماه در غرفه آمریکایی نمایش اکسپو ۲۰۲۰ در معرض دیدم عموم قرار گیرد.

این دو جلد چاپ دوم ترجمه‌ای است که در سال ۱۷۳۴ توسط «جورج سیل» شرق‌شناس انگلیسی در لندن منتشر شد و برجسته‌ترین چیزی است که در غرفه ایالات متحده آمریکا در نمایشگاه ۲۰۲۰ دبی تحت عنوان «زندگی، آزادی و تلاش به سوی آینده» به نمایش گذاشته شده است و این عبارت از سخنرانی معروف جفرسون در زمان اعلام استقلال آمریکا نقل شده است.

توماس جفرسون، سومین رئیس جمهور آمریکا (۱۸۰۹-۱۸۰۱)، به ادیان جهانی علاقه داشت  و در ۲۲ سالگی این نسخه از قرآن کریم را به دست آورد.

کارلا هایدن، کتابدار کنگره، می‌گوید: توماس جفرسون تا حد زیادی به انواع دیدگاه‌های مذهبی علاقه داشت و تاریخ ملت ما بازتابی غنی و زیبا از ایده‌ها، فرهنگ‌ها و ادیان مختلف شهروندان آن است.

این نسخه ترجمه شده قرآن کریم در جعبه چوبی مخصوص حمل و نقل بسیار ایمن و دقیق از آمریکا تا امارات حمل شده است به طوری که سنسور ارتعاش و نظارت بر تغییرات دما هم به آن متصل شده بود و در طول مسیر هم توسط کتابداران و نیروهای امنیتی و یک شرکت حمل و نقل بین المللی که در زمینه حمل و نقل وسایل کمیاب تخصص دارد، مورد مراقبت قرار گرفته است.

پس از رسیدن نسخه به غرفه آمریکا در نمایشگاه ۲۰۲۰ دبی، پرسنل متخصص آن را در صندوقی امن کنار نقشه مکه مکرمه به نمایش گذاشتند.

در ویدئوی زیر نمایش این اثر را در غرفه آمریکای نمایشگاه اکسپو دبی مشاهده می‌کنید.

در سال‌های اخیر قانونگذاران مسلمان آمریکا که به عنوان اعضای مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شدند، ادای سوگند خود را با این نسخه قرآن کریم انجام دادند و این نخستین‌بار از قرن ۱۸ میلادی است که نسخه قرآن جفرسون در خارج از آمریکاست.

قرآن توماس جفرسون، نسخه ترجمه شده‌ای به زبان انگلیسی و مربوط به سال ۱۷۳۴ میلادی است که از کتابخانه شخصی او خریده شد و حالا در کتابخانه کنگره نگهداری می‌شود.

توماس جفرسون این قرآن را وقتی جوان و دانشجوی حقوق بود خریده بود تا شاید درباره تأثیر اسلام بر نظام حقوقی کشورهای جهان مطالعه کند یا نظام حقوقی امپراتوری عثمانی را بشناسد.

نخستین‌بار کیت آلیسون، اولین نماینده مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا، در سال ۲۰۰۷ به درخواست خودش به قرآن جفرسون قسم خورد و در سال ۲۰۱۹ نیز رشیده طلیب، نماینده فلسطینی آمریکایی سوگند خود را با این نسخه ادا کرد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.