«بنی خداش»؛ شهر حافظان قرآن در تونس+عکس

مبلغ/ حفظ قرآن در شهر «بنی خداش» تنها مختص مردان نیست؛ بلکه تعداد بانوان حافظ قرآن در این شهر به ۲۵۰ نفر می‌رسد که اخیرا ۱۰ نفر از آنان با نظارت جمعیت قرآنی منطقه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایکنا به نقل از الجزیره، با ورود به شهر بنی خداش که در بلندای کوه‌های جنوب شرقی تونس قرار گرفته و به شهری آرام مشهور است، قرائت‌های قرآن توجه انسان را جلب می‌کند و هر چه به مقر جمعیت قرآنی بنی خداش نزدیک می‌شوی این صدا بلندتر می‌شود؛ جمعیتی که تاکنون صدها حافظ کتاب خدا را تربیت کرده است.

بنی خداش ملقب به شهر حافظان قرآن است و تاکنون حدود ۵۰۰ حافظ قرآن زن، مرد و کودک از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند و بیش از ۴۰۰ امام جماعت از اهالی این منطقه در استان‌های مختلف تونس مشغول فعالیت‌ شده‌اند.

بنی خداش منطقه‌ای کوهستانی از توابع استان «مدنین» در جنوب تونس و قلعه‌ای بر جای مانده از دوران استعمار فرانسه نماد این شهر است، این شهر همچنین به دلیل برخورداری آثار تاریخی و دینی متعدد مشهور است و مسجد جامع «علوله» یکی از این آثار است که جدیدا آیسسکو آن را در فهرست میراث اسلامی جهانی قرار داد.

حفظ قرآن در بنی خداش ارثی است و نسل‌های زیادی در این منطقه حافظ قرآن شده‌اند، اهالی بنی خداش از کودکی و از بیش از  یک قرن پیش از افتتاح مدارس ابتدایی در منطقه، به کودکان خود قرآن یاد می‌دادند.

آن‌ها در مساجد و قصرهای کوهستانی جمع می‌شدند و با استفاده از لوح و وسیله‌ای سنتی به جای گچ، قرآن را حفظ می‌کردند، «مبروک بن هلال» و «محمد البوبکری» از مشهورترین حافظان آن زمان بودند.

رقابت برای حفظ

با گذشت سال‌ها و افتتاح مدارس و مکتبخانه‌ها حفظ قرآن همچنان ادامه داشت و برخی خانواده‌ها برای آموزش حفظ به همه افراد خانواده تلاش می‌کردند و چیزی شبیه رقابت در میان آنان شکل گرفته بود؛ به ویژه پس از چشیدن طعم آزادی از نظامی که حافظان قرآن و امامان مساجد را تحت تعقیب قرار می‌داد.

به لطف حفظ قرآن و آموزش اصول دین شخصیت‌های مهمی در عرصه قرآن و دین در منطقه بنی خداش پرورش یافته‌اند که از آن جمله شیخ «محمد البارودی»، رئیس سابق انجمن ملی قرآن تونس و «عبدالمجید النجار»، رئیس کنونی اتحادیه علمای مسلمان این کشور است که درباره شهرش تأکید می‌کند این مایه افتخار است که ساکنان بنی خداش حتی قبل از ظهور مدارس، به حفظ قرآن پرداخته‌اند.

حفظ قرآن ارثی است

النجار در گفت‌و‌گو با الجزیره اظهار کرد: بنی خداش را به تعداد زیاد مکتبخانه‌هایش می‌شناسم و خود من نیز از کودکی قرآن و اصول دین را در این شهر یاد گرفتم و این مسئله در منطقه تقریبا حاشیه‌نشین ما، ارثی بوده است.

حفظ قرآن در بنی خداش تنها به مردان محدود نمی‌شود؛ بلکه تعداد حافظان قرآن زن در این شهر ۲۵۰ نفر است که ۱۰ نفر از آنان اخیرا با نظارت جمعیت قرآنی منطقه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

«علی الحویوی»، رئیس این جمعیت می‌گوید: حافظان از همه گروه‌های سنی و از زنان و مردان هستند و برخی از آنان مدارک عالیه دارند، برخی بازنشسته و گروهی نیز بی‌سواد هستند، ما تلاش می‌کنیم فرصت حفظ قرآن را به همه بدهیم و الحمد لله تمایل به حفظ قرآن را شاهدیم و این نشانه خیر و خوبی است.

کودکان و نوجوانان این منطقه هم از حفظ قرآن بی نصیب نمانده‌اند و تجوید، ترتیل و حفظ قرآن را خودجوش و بدون استاد هم یاد می‌گیرند و امام جماعت می‌شوند، یاسین عثمانی ۱۵ ساله در این باره می‌گوید: از ۱۰ سالگی حفظ قرآن را آغاز کردم و گاهی به ویژه در نماز تراویح ماه رمضان در مسجد امام جماعت می‌شوم.

حفظ کلام وحی در ۶۳ سالگی

از سوی دیگر کهولت سن مانعی برای حفظ قرآن نشده است و «منجیه محظاوی»، بانوی ۶۳ ساله که حافظ کل قرآن است، یکی از افرادی است که در کهنسالی حافظ کلام وحی شده، وی به الجزیره می‌گوید: به لطف خدا و معلمان و هم شاگردی‌هایم توانستم قرآن را حفظ کنم و این مسئله مرا باهوش‌تر و پر انرژی‌تر کرده است.

جازیه، همکلاسی ۳۹ ساله منجیه در این زمینه گفت: ما یکدیگر را تشویق می‌کنیم و مشوق هم هستیم، مثلاً خود من ۵ سال پیش حفظ قرآن را آغاز کردم، اما به خاطر درس و مدرسه این کار متوقف شد، سپس دوباره با دوستانم در جمعیت قرآنی «بنی خداش» شروع کردم و موفق به حفظ کامل قرآن شدم و چندی پیش به خاطر این کار در جشنی که از سوی جمعیت برگزار شد؛ تکریم شدم.

و این گونه است که قرآن‌آموزان جمعیت قرآنی بنی خداش هماهنگ و یک صدا قرآن را حفظ و مخارج صحیح حروف قرآنی را تکرار می‌کنند؛ حفظ کلام وحی در این منطقه از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و آن‌ها رقابتی مبارک را آغاز کرده‌اند و صوت ترتیل قرآن و کلمات الهی در این منطقه قطع نمی‌شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.